دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کاغذهای کارخانه روغن نباتی قو را خیلی دوست داشت؛ کاغذهایی که شوهرعمه مرحومش می‌آورد تا او بتواند روی آن نقاشی بکشد.

هنر تجسمی

حسن روح‌الامين مي‌گويد اگر در دوران كودكي مشوق نداشت، شايد نقاشي كشيدن را تا اين اندازه جدي نمي‌گرفت اما حالا كشيدن نقاشي از اركان جداناشدني زندگي‌اش شده است. اين هنرمند 30ساله از 1379 نقاشي كشيدن را به‌صورت جدي آغاز كرده است. آثارش مضامين ديني و مذهبي دارد و عمده آنها درباره واقعه بزرگ عاشوراست.

  • مشوق؛ عامل موفقيت

روح‌الامين كه به واسطه برادرش محمد طراحي پوستر فيلم‌هاي سينمايي را هم انجام مي‌دهد، درباره ورود به اين عرصه به همشهري مي‌گويد: برادرم باعث شد به رشته گرافيك گرايش پيدا كنم. بعضي پوستر فيلم‌ها مانند «آرايش غليظ» را به ‌صورت مشاركتي انجام داده‌ايم اما نخستين كارم طراحي پوستر فيلم‌هاي «آلزايمر» و بعدي «استرداد» بود. معتقدم يكي از شرايط مهم رشد هنرمند، داشتن مشوق‌ است و يكي از دلايلي كه توانستم در نقاشي پيش بروم، همين بود. از همان زمان كودكي اعضاي خانواده به‌ويژه مادرم مشوق من بودند تا الان و پس از ازدواج، همسرم و خانواده او هم تشويقم مي‌كنند.

  • ثبت وقايع تاريخ اسلام

روح‌الامين درباره گرايش و علاقه خود به واقعه عاشورا و ترسيم شخصيت‌هاي بزرگ اين واقعه مي‌گويد: هميشه يكي از علاقه‌هايم اين بوده كه وقايع عاشورا را به شكل حقيقي با زبان نقاشي بيان كنم. اين را بايد بگويم كه در هنر به‌ويژه هنر نقاشي نبايد تقسيم‌بندي ديني و غيرديني داشته باشيم و من هم اعتقادي به اين بحث ندارم.

هنرمند نقاش كاري كه دوست دارد انجام مي‌دهد. در واقع هنرمند سراغ موضوع نمي‌رود بلكه موضوع سراغ او مي‌آيد و من هم دغدغه و علاقه ثبت وقايع و حوادث بزرگ تاريخ را در ذهن داشته و دارم. نقاشي‌كشيدن از مصايب اهل‌بيت عليهم‌السلام كاري سنگين است و مثل نقاشي طبيعت نيست كه به‌راحتي بتوان روي بوم تصوير كرد.

اين هنرمند جوان كه هميشه آثارش را در ابعاد بزرگ مي‌كشد، در اين‌باره چنين توضيح مي‌دهد: من اين كارها را مي‌توانستم در ابعاد كوچك‌تر بكشم اما وقتي تصويري بزرگ‌تر باشد، فريادش هم بلندتر است. به بزرگي واقعه عاشورا نگاه كردم و خواستم تابلوهايي در ابعاد بزرگ هم تهيه كنم. در واقعه‌‌اي چون عاشورا شخصيت‌ها را خلق نمي‌كنم. خودم را در آن واقعه تاريخي مي‌بينم و با نگاه خودم وقايع را مي‌كشم. سعي مي‌كنم نقاشي‌هايم واقعي و دور از فضاي فانتزي و تخيل باشد. نقاشي‌كشيدن كاملا حسي است و هنرمند با احساس خود اين كار را انجام مي‌دهد و قضاوت اثر با مردم است.

  • حس رنگ به مخاطب

روح‌الامين درباره رنگ‌هايي كه استفاده مي‌كند مي‌گويد: استفاده از رنگ‌هاي گرم در تمام نقاشي‌هايم كاملا غريزي است اما معتقدم رنگ‌هاي گرم مي‌توانند يك واقعه بزرگ تاريخي را ضبط و حس آن را به بيننده منتقل كنند. هر رنگ، صدا و حس و بيان دارد و كنار هم معنا پيدا مي‌كند. در نقاشي هم براي بيان احساس بايد خطوط، رنگ‌ها و بافت‌ها را كنار هم چيد تا مفهوم را به مخاطب انتقال داد.وي با اشاره به فقدان يك موزه و مكان دائمي براي ارائه آثار ديني مذهبي يادآور مي‌شود:

متأسفانه از يك‌سو نگارخانه‌داران كمتر سراغ آثاري با مضامين ديني مي‌روند و از سوي ديگر، در اين شهر بزرگ يك مكان دائمي به‌عنوان نمايشگاه براي نگهداري، عرضه و فروش اين آثار به‌ويژه براي جوانان وجود ندارد و من هم تاكنون نتوانسته‌ام يك نمايشگاه انفرادي برگزار كنم. هنرمند نقاش اصراري براي فروش آثار ندارد، او كار خود را انجام مي‌دهد و دولت بايد از هنرمندان حمايت كند.

  • روايت تصويري قيام جنگل

حسن روح‌الامين كه پيش از اين چند تابلو از حضرت علي(ع) هم به تصوير كشيده، قرار است به‌زودي داستان مصور قيام ميرزا كوچك‌خان جنگلي را روي بوم بياورد. او در اين‌باره مي‌گويد: در مرحله پيش‌توليد هستم و كار را به‌صورت جدي از يك‌ماه ديگر آغاز مي‌كنم. مي‌خواهم در اين مجموعه قيام ميرزا كوچك‌خان را به تصوير بكشم و ضبط كنم. مجموعه داستان ميرزا كوچك‌خان جنگلي كه شامل سير زندگي و مقاومت اين شخصيت مبارز قيام جنگل است، به همت روح‌الامين تصويرسازي مي‌شود.

کد خبر 299578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha