یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: نمایش «هزار شلاق» بر اساس متنی از ناصر حبیبیان به کارگردانی احسان ملکی نخستین بار در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر اجرا و در ۵بخش نامزد دریافت تندیس شد.

تئاتر

البته متن اثر پيش‌تر در جشنواره نمايش‌هاي آييني سنتي به‌عنوان نمايشنامه برتر برگزيده شده بود. هزار شلاق پس از دريافت جوايز بهترين نمايشنامه و موسيقي و لوح تقدير كارگرداني از تئاتر فجر، از مدتي پيش در تالار سنگلج روي صحنه رفته و اجراي آن تا پايان تيرماه ادامه خواهد داشت. نمايش با رويكردي انتقادي تاريخ معاصر ايران را با روايت اسبي 300ساله به نام كرنگ روايت مي‌كند و وقايع و رويدادهاي ابتدا تا انتهاي حكومت قاجار را براي مخاطب به تصوير مي‌كشد. حميد عرب، مسعود شاكرمي، سعيد زارع، داوود معيني‌كيا و مريم طاهري بازيگران هزار شلاق هستند.

  • ساختار روايي و امروزي

ملكي درباره انتخاب اين متن براي اجرا به همشهري مي‌گويد: نمايشنامه هزار شلاق در جشنواره تئاتر آييني سنتي انتخاب و چاپ هم شد. وقتي متن را خواندم، نوع نگاه و زاويه ديد آن به تاريخ برايم جذاب بود. نمايشنامه در عين حال كه به برهه‌اي از تاريخ ايران مي‌پردازد، ساختار روايي امروزي و تازه دارد و به همين دليل تصميم گرفتيم آن را براي حضور در جشنواره تئاتر فجر انتخاب كنيم. خوشبختانه هزار شلاق در جشنواره اجرا و به‌عنوان اثر برتر نيز انتخاب شد.

  • آشنازدايي با ادبيات

وي در پاسخ به اينكه چرا راوي نمايش يك اسب است، ادامه مي‌دهد: اين نوعي آشنازدايي ادبيات ايراني بين انسان و حيوان است كه سنتي است و در ادبيات ما ايراني‌ها ريشه دارد. مانند كليله و دمنه، موش و گربه عبيد زاكاني و حالا در هزار شلاق هم راوي اصلي، اسبي است به نام كرنگ كه تاريخ 300‌ساله ايران را روايت مي‌كند. علاوه بر تفكري كه در متن نمايشنامه‌نويس بوده، اين حس آشنايي‌زدايي را هم براي من جذاب كرده است.كارگردان هزار شلاق تأكيد مي‌كند: نمايش آميزه‌اي از تراژدي و كمدي است و كرنگ كه در طول نمايش شاهد اوج و فرودهاي زيادي ازجمله توطئه‌ها، شكنجه‌ها و بسياري از مستندات تاريخي بوده، همه را روايت مي‌كند. در طول تمرين و اجراي نمايش با اجازه نمايشنامه‌نويس كه در اصل مشاور كارگردان هم هست، چند تغيير در اسب راوي اعمال كرديم تا بتوانيم داستان‌ را راحت‌تر براي تماشاگر روايت كنيم.

  • تقابل سنت و مدرنيته

ملكي در ادامه با بيان اين مطلب كه مهم‌ترين ويژگي اين كار شيوه اجرايي آن و برگرفته از يك زاويه ديد تازه است، توضيح مي‌دهد: در نمايش هزار شلاق اصلا بحث جغرافيايي وجود ندارد و ما با جهان امروز سر و كار داريم. در واقع نوع روايت نويسنده امروزي است و باعث شد ما هم به سمت اجرايي جديد برويم. درست است كه در اجرا سراغ نمايش‌هاي ايراني رفتيم اما رويكرد روز را با توجه به تحليلي كه در متن وجود دارد، حفظ كرديم.

وي با اشاره به‌وجود سنت و مدرنيته در شكل اجراي هزار شلاق و ديده شدن آن در طراحي لباس و صحنه، درباره دليل انتخاب تماشاخانه سنگلج براي ميزباني از اين اجرا همچنين مي‌گويد: اين تماشاخانه اصالت، فرهنگ و تعريف خاصي براي خودش دارد. به همين دليل ما اجراي هزار شلاق را از سنگلج شروع كرديم و بعد از پايان اجرا در اين سالن قديمي، شايد نمايش را در سالن‌هاي ديگر هم روي صحنه ببريم.

  • تماشاگر سرخورده نمي‌شود

كارگردان نمايش «هزار شلاق» درباره بازي بازيگران مي‌گويد: بازي در اين نمايش اصولي، علمي و براساس سبك‌هاي بازيگري روز و همه بازي‌ها، حركت‌ها و ديالوگ‌ها در متن حساب‌شده است. درست است كه در نمايش‌هاي ايراني بداهه‌گويي وجود دارد اما ما اين كار را در گروه انجام نمي‌دهيم و براساس سبك و روش روز پيش مي‌رويم. البته نگاهي گذرا و يك رويكرد اصولي و كاربردي در شاه‌بازي، لال‌بازي، نقالي، تعزيه، برخواني و روحوضي داريم. معتقدم اجراي اين نوع نمايش‌ها شكلي خاص دارد كه اگر نكته يا حركتي اضافه حين اجرا پيش بيايد، باعث سرخوردگي تماشاگر مي‌شود.

کد خبر 299483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha