سیدعلی ابطحی: مطالعات صورت‌گرفته در حوزه نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی نشان می‌دهد زمانی توسعه درونزا امکان‌پذیر است که توسط فرهنگی قدرتمند تشویق و پشتیبانی شود.

به‌عنوان نمونه در فرهنگ ژاپني كار يك اصل مقدس تلقي مي‌شود و همين موضوع كشور ژاپن را در بالاترين سطح ساعات كار و بهره‌وري نيروي انساني در نتيجه رشد اقتصادي قرار داده است كه نقش فرهنگ در توسعه اين كشور را نشان مي‌دهد. در فرهنگ ما نيز موارد مشابهي وجود دارد. فرهنگ جهادي به‌عنوان يكي از درخشان‌ترين بخش‌هاي فرهنگ ما، مي‌تواند در حوزه اقتصاد نوعي شكوفايي در اقتصاد را فراهم آورد.

به اين صورت كه با نهادينه شدن آن يك سرمايه‌گذار حتي با فرض سود بيشتري در فعاليت‌هاي غيرمفيد نظير واسطه‌گري، با صرف‌نظر از مازاد سود، در بخش توليد سرمايه‌گذاري مي‌كند تا با كمك به اقتصاد ملي و كارآفريني از جنبه‌هاي معنوي و بركت اين عمل خير نيز بهره‌مند شود. در حوزه مديريت نيز نظريه‌پردازان معتقدند كه در حالت عادي افراد كاري را كه به آنها محول شده به اندازه و كيفيتي انجام مي‌دهند كه در مقابل آن پاداش دريافت مي‌كنند.

اين قاعده مبتني بر نظريه‌هاي بوروكراسي سنتي بوده و در حالت عادي جاري و ساري است. اما نظريه‌پردازان جديدتر با درنورديدن اين قاعده مفاهيم جديدتري را ارائه كرده‌اند طوري كه 2 مدل اساسي مديريت تعهد بالا و مديريت عملكرد بالا در مديريت استراتژيك منابع انساني مورد توجه قرار گرفته است.

مدل مديريت تعهد بالا در واقع چيزي فراتر از قاعده‌هاي سنتي بوده و قائل به آن است كه درصورتي كه كاركنان يا مديران از تعهد بالايي برخوردار باشند مي‌توانند عملكرد بالايي را به ارمغان آورند. تحقيقات علمي نشان مي‌دهد مديريت تعهد بالا در نيروي كار و افزايش سطح تعهد آنها نسبت به سازمان موجب افزايش سطح عملكرد و حداكثرسازي آن مي‌شود، چراكه فردي كه تعهد بالايي به ارزش‌ها و اهداف سازمان متبوع خود دارد فراتر از دريافتي‌هاي خود از سازمان انديشيده و تلاش مي‌كند بدون درنظر گرفتن منافع شخصي صرف، بالاترين سهم ممكن را در رسيدن سازمان به اهداف خود داشته باشد. اين شكل از بي‌توجهي به منافع شخصي كه فرد را به عملكرد بسيار بالا حتي با امكانات كمتر رهنمون مي‌شود، نوعي از خود‌گذشتگي است كه مي‌توان آن را در تطابق با فرهنگ جهادي به شمار آورد. فرهنگ جهادي با تأكيد بر تلاش براي ارزش‌ها به‌خصوص در بخش مديريت مي‌تواند زيربناي تعهد بالا و در نتيجه عملكرد بالا بوده و موجبات نوعي پيشرفت سريع در سازمانها و صنايع را فراهم آورد.

در اين شكل از مديريت، مدير با تعهد بالا تلاش مي‌كند تا با وجود همه محدوديت‌هاي موجود حداكثر بهره‌وري را از امكانات موجود براي سازمان كسب كرده و حداكثر رشد ممكن را خلق كند. از اين‌رو مي‌توان فرهنگ جهادي را كه در بندهاي 20و 21سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز مورد توجه قرار گرفته، يكي از زيربناهاي اساسي توسعه اقتصاد كشور دانست كه قادر است نرخ رشد بالا و پايداري را در اقتصاد ملي ايجاد كند.

  • پژوهشگر اقتصادي

 

کد خبر 299347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha