مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: لامپ ال‌ای‌دی (LED) یک چراغ روشنایی است که در آن دیودهای ساطع کننده نور (LED) به هم متصل شده و درون یک لامپ قرار داده‌شده‌اند.

LED

طول عمر و کارایی الکتریکی لامپ‌های ال‌ای‌دی چندین برابر بهتر از لامپ‌های قدیمی رشته‌ای احتراقی و به‌طور عمده‌ای بهتر از لامپ‌های فلورسنت است، به‌طوری‌که برخی از انواع آن‌ها بیش از 100 لومن (واحد روشنایی) در وات (واحد نیرو) است.

بازار لامپ‌های ال‌ای‌دی در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده میزان فروش آن‌ها دوازده برابر شود.

لامپ‌های ال‌ای‌دی مانند لامپ‌های احتراقی و برخلاف لامپ‌های اغلب لامپ‌های فلورسنت (مانند لامپ‌های لوله‌ای فلورسنت و لامپ‌های فلورسنت فشرده یا سی‌اف‌ال‌ها CFLs) بدون نیاز به زمان گرم شدن به حداکثر روشنایی خود می‌رسند؛ طول عمر لامپ‌های فلورسنت همچنین به علت روشن و خاموش ‌شدن‌های مکرر کاهش می‌یابد.

هزینه ابتدایی لامپ‌های ال‌ای‌دی بالاتر است، اما با توجه به طول عمر بیشتر و مصرف برق کمتر این هزینه در درازمدت جبران می‌شود.

تجزیه رنگ ال‌ای‌دی و مواد بسته‌بندی تا حدی برون‌ده نوری این لامپ‌ها را در طول زمان کاهش می‌دهد.

اغلب دیودهای ساطع کننده نور یا ال‌ای‌دی‌ها نور را در همه جهات منتشر نمی‌کنند و این خصوصیت انتشار جهت‌دار نور بر طراحی لامپ‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اما در طول سال‌های اخیر لامپ‌های ال‌ای‌دی که نور را در همه جهات منتشر می‌کنند، رایج‌تر شده‌اند.

برون‌ده نوری یک ال‌ای‌دی منفرد کمتر از لامپ‌های احتراقی یا لامپ‌های فلورسنت فشرده (سی‌اف‌ال) است؛ در اقلام برای کاربرد روزمره چندین ال‌ای‌دی به هم متصل می‌شوند تا یک لامپ به وجود آید، البته در سال‌های اخیر گونه‌های پرقدرت ال‌ای‌دی هم در دسترس قرارگرفته‌اند.

تراشه‌های ال‌ای‌دی به جریان برق مستقیم کنترل‌شده نیاز دارند، بنابراین باید مدار مناسبی در لامپ‌های آن‌ها تعبیه شود تا جریان برق متناوب شهری را به جریان برق مستقیم کم‌ولتا‍ژ تبدیل کند. کارایی لامپ‌های ال‌ای‌دی با بالا رفتن دما کاهش پیدا می‌کند، به همین علت لامپ‌های ال‌ای‌دی دارای اجزایی برای پراکنش گرما دارند.

کد خبر 299127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha