مرد ایرانی که به جرم همراه داشتن ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم متامفتامین یا همان مخدر شیشه در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر و به اعدام محکوم شده بود، با حکم دادگاه تجدید نظر از اعدام نجات یافت.

حوادث خارجی

اين مرد كه محمد نام دارد مرداد سال 90به‌عنوان گردشگر وارد فرودگاه بين‌المللي كولالامپور شد و درحالي‌كه جعبه‌اي شيشه‌اي در دست داشت مورد ظن ماموران پليس قرار گرفت. مأموران كه به وي شك كرده بودند تصميم به بازرسي داخل جعبه گرفتند. مجسمه‌اي از سر ببر به وزن حدود 8كيلوگرم داخل جعبه شيشه‌اي بود كه وقتي مأموران اين مجسمه را تحت آزمايش مواد‌مخدر قرار دادند مشخص شد كه 2كيلو و 400گرم مخدر شيشه داخل آن جاسازي شده است.

از همان زمان محمد دستگير شد اما در بازجويي‌ها مدعي شد كه از وجود مواد‌مخدر داخل مجسمه خبر نداشته است. او گفت: اين مجسمه را زماني كه مي‌خواستم از ايران راهي مالزي شوم يكي از دوستانم به نام مجيد به من داد و خواست كه آن را به‌دست دختري در مالزي برسانم و من هم به‌خاطر اعتمادي كه به او داشتم، قبول كردم.

با اين حال محمد در دادگاه عالي كوالالامپور محاكمه و به اتهام قاچاق مخدر شيشه به اعدام محكوم شد چرا كه طبق قوانين مالزي قاچاق موادمخدر بيش از 5گرم مجازات اعدام را به همراه دارد. در نهايت پس از گذشت حدود 4سال، درحالي‌كه مرد ايراني در همه اين سال‌ها در زندان به سر مي‌برد، دادگاه تجديدنظر مالزي روز دوشنبه جلسه‌اي تشكيل داد تا به دادخواست او براي محاكمه دوباره رسيدگي كند.

در اين جلسه محمد كه حالا جواني 30ساله است درحالي‌كه پيراهن و شلوار جين پوشيده بود در جايگاه متهمان حاضر شد. در اين ميان بازرس پرونده با اشاره به اينكه متهم نسبت به موادمخدري كه همراهش بود آگاهي نداشته است درخواست تخفيف مجازات كرد. در نهايت نيز قضات دادگاه با لغو مجازات اعدام، محمد را به تحمل 20سال حبس و 10ضربه شلاق محكوم كردند.

براساس اين گزارش، تا حالا بسياري از جوانان ايراني كه ناخواسته اقدام به حمل مواد‌مخدر براي باندهاي قاچاق مي‌كنند از سوي پليس مالزي و ديگر كشورهاي جنوب شرق آسيا دستگير شده و با مجازات‌هايي ازجمله اعدام و حبس‌هاي طولاني مدت مواجه شده‌اند. به همين دليل پليس بارها به جوانان هشدار داده كه فريب باندهاي مواد‌مخدر را كه در ازاي پرداخت هزينه سفر و اقامت در كشورهاي شرق آسيا، از آنها مي‌خواهند بسته‌هايي را به اين كشورها منتقل كنند نخورند.

کد خبر 299004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha