یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

حسین حسین‌نژاد قندی: فلسفه ایجاد دوره پیش‌دانشگاهی در حقیقت انجام نوعی غربال‌گری دانش‌آموزان دوره متوسطه وکاهش شرکت کنندگان در کنکور دانشگاه‌ها بود.

سازمان بازرسی کل کشور با توجه به دلایل زیر دوره پیش‌دانشگاهی را در نظام آموزش و پرورش کم‌اثر و پرهزینه توصیف کرده و پیشنهاد حذف این دوره و انتقال آن به آموزش عالی را داده و خواستار اختصاص هزینه‌های آن به دوره ابتدایی شده است.

 1 - دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی پس از ورود به دانشگاه مجدداً واحدهای دروس مربوطه را تکرار می‌نمایند زیرا وزارت علوم هیچ‌گونه نقش و نظارتی بر دوره پیش‌دانشگاهی ندارد.

 2 - چون برنامه‌های درسی این دوره برای یک سال تحصیلی پیش‌بینی نشده است در نتیجه دانش‌آموزان دارای اوقات بیکاری زیادی می‌باشند.

 3 - دانش‌آموزان بیشتر دقت خود را جهت کسب مهارت در کنکور صرف می‌نمایند.

 4 - اعتبار علمی دیپلم متوسطه در نظام آموزش به سطح بسیار پائینی تنزل پیدا نموده است.

 5 - دانش‌آموزان دوره نظری برعکس دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای که فاقد دوره پیش‌دانشگاهی هستند مجبورند پس از اخذ دیپلم یک سال تحصیلی دیگر به تحصیل خود ادامه دهند.

 6 - بیشتر دبیران مجرب مقطع متوسطه جذب دوره پیش‌دانشگاهی می‌گردند.

 با کمال تأسف پس از گذشت قریب سه دهه هنوز شاهد آزمون و خطایی دیگر در وزارت آموزش و پرورش هستیم. بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با وزیر و معاونان و مدیران آموزش و پرورش در مرداد ماه 86 مبنی بر لزوم انجام تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت کشور نشان دهنده بی‌توجهی مسئولین آموزش و پرورش به کارهای بنیادی و زیربنایی در این وزارتخانه می‌باشد.

 فلسفه ایجاد دوره پیش‌دانشگاهی در حقیقت انجام نوعی غربال‌گری دانش‌آموزان دوره متوسطه و کاهش شرکت کنندگان در کنکور دانشگاه‌ها بود؛ بدین ترتیب که دانش‌آموزان دوره نظری پس از پایان سوم متوسطه و اخذ دیپلم می‌بایستی در کنکور دوره پیش‌دانشگاهی شرکت می‌کردند و قبول شدگان که در حقیقت دانش‌آموزان مستعدتری جهت ورود به آموزش عالی بودند پس از طی این دوره در کنکور سراسری شرکت می‌کردند و به این ترتیب هم کنکور به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شد و هم سیل جمعیت به سوی کنکور کاهش پیدا می‌کرد که متأسفانه با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنکور دوره پیش‌دانشگاهی حذف و کلیه دانش‌آموزان دوره نظری بدون استثناء وارد این دوره‌ شدند که در نتیجه اهدافی که برای این دوره پیش‌بینی شده بود محقق نگردید.

 ای کاش مسئولین وقت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس با سعه صدر بیشتر به نظریات صاحب‌نظران و کارشناسان در آن مقطع زمانی توجه می‌کردند تا امروز شاهد زمزمه حذف دوره پیش‌دانشگاهی توسط سازمان بازرسی کل کشور نبودیم.

ایجاد دبیرستان‌های پیش‌دانشگاهی، تألیف کتب و چاپ آنها جهت این دوره، به هدر رفتن عمر یک‌ساله فرد فرد دانش‌آموزان و صرف هزینه‌های هنگفت از آثار این آزمون و خطا می‌باشد که مسلماً ارایه آن منطقی به نظر نمی‌رسد.

در نظام قدیم آموزشی دوره ابتدایی 6 سال و دوره متوسطه نیز شامل دو سیکل سه ساله اول و دوم بود؛ با توجه به این‌که اهداف دوره راهنمایی نیز نتوانسته به شکل مطلوب خودش محقق گردد به نظر می‌رسد که شاید بازگشت به دوره‌های نظام قدیم آموزشی منطقی‌تر خواهد بود.

کد خبر 29881

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز