یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

کاروانسرای قاجاری دوقلو و کاروانسرای شاه عباسی متعلق به دوره صفوی ۲کاروانسرایی هستند که به مرمت نیازدارند.

کاروانسرای عباسی

  اواخر سال گذشته در پروژه تهران گردي احمد مسجدجامعي، عضو شوراي اسلامي شهرتهران اعلام شد كه 2ميليارد تومان براي مرمت اين 2 كاروانسرا اختصاص مي‌يابد.

اما با وجود اين اعلام، مديران شهري در شهرري از وضعيت 2كاروانسراي قاجاري و صفوي انتقاد كرده و مي‌گويند كه اين دو كاروانسر ا هم‌اكنون تبديل به انبار كالا شده و در حال تخريب است.

آنها مي‌گويند نزديك به 6‌ماه از اعلام اختصاص بودجه 2ميليارد توماني مي‌گذرد باوجود اين، هنوز سر نوشت اين دو كاروانسراي تاريخي شهر ري در ابهام است.

شهردار منطقه 20تهران روز گذشته به خبرگزاري ايسنا گفته است كه شهرداري 2ميليارد تومان براي مرمت و نگهداري كاروانسراها درنظر گرفته و انتظار مي‌رود مسئولان ميراث فرهنگي با توجه به اختصاص اين بودجه، مرمت 2كاروانسراي تاريخي را تسريع كنند. منصور كتانباف از عدم‌پيگيري مسئولان سازمان ميراث فرهنگي براي مرمت كاروانسراي دوقلو و شاه عباسي خبرداد و گفت: كاروانسراي شاه عباسي به انبار مغازه‌هاي تجاري تبديل شده و در حال تخريب است.

  • بلاتكليفي كاروانسراهاي قاجاري و صفوي

كاروانسراي دوقلو متعلق به دوران قاجار كه در 2سوي بازار قديم شهرري احداث شده است از معدود كاروانسراهاي ايران است كه در 2طبقه احداث شده است. پيشتر عمليات مرمت كاروانسراي دوقلو در شهر ري آغاز شده بود اما كار تعطيل شد و اكنون اين كاروانسرا وضعيت نامناسبي دارد و نيازمند مرمت جدي است.

كاروانسراي شاه عباسي شهرري نيز از ديگر كاروانسراهايي است كه به‌دليل بي‌توجهي در حال تخريب است. اين كاروانسرا كه در فهرست آثار ملي نيز به ثبت رسيده است به‌صورت 4ايو‌اني ساخته شده و قدمت آن به دوره صفويه و 500سال پيش مي‌رسد. كاروانسراي شاه عباسي در جنوب غرب ميدان حضرت عبدالعظيم شهر ري و روبه‌روي مسجد خاتم ا‌لنبيين قرار دارد و حدود هزار مترمربع مساحت دارد. با وجود اين، اين بناي تاريخي اكنون به‌عنوان انبار استفاده مي‌شود و به همين دليل در حال تخريب است.

  • كف‌سازي كاروانسراي قاجاري

سپيده سيروس‌نيا، معاون ميراث فرهنگي استان تهران اطلاع كاملي از وضعيت 2كاروانسراي تاريخي دوقلو و شاه عباسي شهرري ندارد اما به همشهري مي‌گويد كه حدود 5‌ماه پيش كه از اين 2 كاروانسرا بازديد كرده است شاهد خاكبرداري از كف كاروانسراي دوقلو براي كف‌سازي بود.

سيروس‌نيا مي‌گويد: سال گذشته كارهايي براي كاروانسراي دوقلو انجام شد. طرح مرمت تهيه شد و اقدامات اضطراري براي مرمت كاروانسرا با نظارت ميراث انجام شد.

به گفته معاون ميراث فرهنگي استان تهران متولي كاروانسراي شاه عباسي شهرري نيز اداره اوقاف است كه قرار بود جلسات مشترك ميراث شهرري با اداره اوقاف براي تعيين تكليف وضعيت اين كاروانسرا برگزار شود.

اميرمسيب رحيم‌زاده، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرري اما در پاسخ به همشهري در مورد آخرين وضعيت اين كارونسراها گفت: پيش از هرگونه عمليات مرمت نياز به تهيه طرح مطالعاتي است و اين طرح درحال حاضر آماده شده است.

او گفت: پس از بازديد آقاي مسجدجامعي از شهرري قرار شد 2ميليارد تومان براي 2كاروانسراي دوقلو و شاه عباسي درنظر گرفته شود. به گفته وي تا‌كنون حدود 70ميليون تومان صرف خاكبرداري و كف‌سازي يكي از كاروانسراها شده و درصورت تأمين اعتبار عمليات مرمت ادامه مي‌يابد.

کد خبر 298642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha