شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

پنجاه‌ودومین مرحله یارانه نقدی در شرایطی به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد که موضوع حذف یارانه نقدی شهروندان پردرآمد همچنان روی کاغذ باقی‌مانده و قرار است این موضوع در نشست امروز دولت و مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

در اين نشست مقامات بلندپايه دولت و مجلس ازجمله حسن روحاني، رئيس‌جمهور و علي لاريجاني، رئيس مجلس هم حضور خواهند داشت. طبق قانون بودجه سال94 دولت ملزم است تا در 3ماهه ابتدايي سال، آيين‌نامه مربوط به حذف يارانه نقدي پردرآمدها را تدوين كند. بر اين اساس دولت از فردا (اول تير‌ماه) مهلتش به پايان مي‌رسد و بايد براي مجلس توضيح بدهد كه در اين خصوص چه اقداماتي انجام داده است.

با اين حال دولت هنوز به راه‌حل نهايي براي نحوه شناسايي و حذف پردرآمدها نرسيده و اگر هم رسيده باشد، آن‌را اعلام عمومي نكرده است. به هر حال، طبق گزارشي كه ديروز ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت منتشر كرد، با واريز پنجاه و دومين مرحله يارانه نقدي به‌حساب سرپرستان خانوار طي سه‌شنبه هفته گذشته، تا‌كنون هر يارانه‌بگير 2ميليون‌و336 هزار تومان يارانه دريافت كرده است.

بر اين اساس يك خانواده 4نفره مشمول از ابتداي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تا خرداد‌ماه امسال 9ميليون‌و464 هزار تومان يارانه دريافت كرده است. گرچه مبلغ 2ميليون‌و336 هزار توماني يارانه پرداختي به هر فرد در طول 4سال با توجه به تغييرات تورمي قابل توجه نيست اما در نهايت اين ميزان يارانه بار سنگيني را بر دوش دولت قرار داده است. اين در حالي است كه ارزش يارانه 45هزارو500 توماني براي هر يارانه‌بگير، اكنون به حدود 10هزار تومان رسيده است.

با وجود اين فشار مالي ناشي از پرداخت يارانه نقدي به اكثريت قريب به اتفاق مشمولان، موجب برنامه‌ريزي دولت براي حذف گام‌به‌گام يارانه ثروتمندان شده است. انتظار مي‌رود با توجه به كاهش منابع تعيين شده در قانون بودجه سال1394 از 42 به 39هزار ميليارد تومان براي توزيع نقدي و از سوي ديگر تكليف بودجه به دولت براي حذف يارانه پردرآمدها، شيوه پرداخت يارانه در سال‌جاري نسبت به دوره‌هاي گذشته متفاوت باشد چرا كه ادامه روند فعلي، هدررفت بيش ازپيش منابع، رشد كسري ناشي از پرداخت يارانه نقدي همگاني و بي‌نصيب ماندن بخش‌هاي اصلي مانند توليد و بهداشت و درمان از درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

  • امروز آخرين مهلت ثبت اعتراض‌هاي يارانه‌اي

به‌رغم اين تنگناها حذف يارانه برخي ثروتمندان از ابتداي امسال با واكنش‌هايي همراه بوده است. براين اساس طبق اطلاعيه قبلي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مهلت ثبت اعتراض حذف‌شدگان از دريافت يارانه نقدي تا پايان خردادماه سال‌جاري تمديد شده و معترضان تنها تا امروز (31خرداد‌ماه) براي ثبت اعتراض خود مهلت دارند.

کد خبر 298629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha