رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس از ارسال لایحه سهام عدالت از دولت به مجلس در مرداد‌ماه خبر داد اما شواهد زمان قطعی ارسال لایحه را به مجلس در مرداد تأیید نمی‌کند، دبیر هیأت دولت هم گفت این لایحه هنوز از کانال کمیسیون اقتصادی دولت خارج نشده است.

به گزارش همشهري، هنوز مشخص نيست لايحه سهام عدالت كجاست و قرار است كي براي تصويب به مجلس ارسال شود؟ اين لايحه بي‌مكان و بي‌زمان است. مطابق قانون اين لايحه بايد ابتدا در هيأت دولت به تصويب برسد و سپس براي تصويب نهايي به مجلس ارسال شود.رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ پيش از اين اعلام كرده بود شهريور پارسال اين لايحه در كميسيون اقتصادي دولت به تصويب رسيده است اما ديروز دبير هيأت دولت در گفت‌وگو با همشهري گفت اين لايحه هنوز در كميسيون اقتصادي است.

قبلا كميسيون اقتصادي دولت به همشهري اعلام كرده بود لايحه سهام عدالت را تصويب كرده و براي تصويب نهايي به دولت فرستاده است. اما محسن حاجي ميرزايي دبير هيأت دولت ديروز به همشهري گفت: اطلاعات كافي در دست ندارد اما لايحه هنوز در كميسيون اقتصادي دولت در حال تصويب است. همچنين محمدرضا پورابراهيمي درباره اينكه لايحه سهام عدالت چه زماني قرار است به مجلس ارسال شود، گفت: ما در حال تلاشيم تا هر چه سريع‌تر لايحه را از دولت بگيريم.

از پور‌ابراهيمي پرسيديم آيا لايحه سهام عدالت مرداد‌ماه براي تصويب نهايي به مجلس مي‌رود، او گفت: نمي‌توان به‌طور دقيق زمان اعلام كرد اما ما اميدواريم ظرف چندماه‌آينده‌لايحه سهام عدالت را از دولت دريافت‌كنيم. اما حميد رضا فولادگر رئيس‌كميسيون حمايت از توليد و نظارت بر اصل 44 مجلس صحبت‌هاي قطعي‌تري ارائه‌كرد وگفت: جلسات مشتركي ميان مجلس و دولت در اين زمينه برگزار شده و به‌نظرمي رسد با توجه به جمع بندي‌هاي صورت گرفته ظرف يك تا 2‌ماه آينده پاي اين لايحه به مجلس باز شود.

  • مردم سهامدار تعاوني‌ها هستند

اما در شرايطي كه مشخص نيست لايحه سهام عدالت هم‌اكنون كجاست و كي به مجلس ارسال مي‌شود، معاون سابق سازمان خصوصي‌سازي‌ به كالبد شكافي دلايل تأخير در آزاد‌سازي‌ سهام عدالت پرداخت و گفت: بايد دقت داشت برگه‌هايي كه به‌عنوان سهام عدالت در دست مردم است، برگه سهام تعاوني شهرستان‌هاست و نه سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني. او افزود: شركت‌هاي تعاوني در بازار سرمايه فعال نيستند در نتيجه سهام آنها از قابليت خريد و فروش در بورس برخوردار نيست. اين يكي از مشكلات سهام عدالت است.

  • چرا سهام عدالت تاكنون آزاد نشده است

معاون سابق سازمان خصوصي‌سازي‌ همچنين درباره اينكه چرا تاكنون برگه‌هاي سهام عدالت آزاد نشده‌اند، گفت: سهام عدالت بايد در يك دوره 10ساله از طريق سود سالانه شركت‌ها تسويه مي‌شد اما بسياري از شركت‌هاي مشمول سهام عدالت، طرح‌هاي توسعه‌اي در دست اجرا دارندكه‌براي بهره‌برداري از آنها نيازمند تأمين منابع مالي هستند. به‌طور مثال شركت‌هاي پالايشي طرح كيفي‌سازي‌ محصولات را در برنامه خود دارند كه براي اجراي آن نيازمند نقدينگي هستند.

او تأكيدكرد: با توجه به شرايط سخت بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات بانكي، شركت‌ها عمدتاً تمايل دارند طرح‌هاي توسعه‌شان را از محل سود انباشته خودشان اجرا كنند. بر اين اساس مي‌توان گفت افزايش سرمايه شركت براي تأمين نقدينگي مورد نياز از دلايل اثر‌گذار بر عدم‌تسويه اقساط سهام عدالت در موعد مقرر است.

کد خبر 298514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha