سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: دوگــانه کــربلا و آب، قصه‌های سوزناک دارد؛ یک کربلا بود و ۷۲اسطوره و یک شط، عصر روز دهم یک کربلا مانده بود و تشنگی و سرهای بریده.

شهدا

يك كربلاي4 بود و 175غواص و يك شط، 29سال بعد يك كربلاي4 مانده بود و تشنگي و دستان بسته. يك كربلاست، تربتش سجده‌گاه عاشقان حسين(ع)؛ يك كربلاي4 است، تربتش يادگاري بر تن ما‌هي‌هاي خط‌شكن. ماهي در خاك؟ ماهي كه از آب جدا نمي‌ماند! ماهي را كه نمي‌شود در خاك خواباند! حالا يك كربلاي4 است و يك درياي جمعيت كه غواص‌ها را به ميان گرفته‌اند.

غواص‎ها دوباره به شط زدند، به شط اشك. به اشكي كه يك دنيا جمعيت در بدرقه‌شان ريختند. خوش آمديد قهرمانان ما؛ اين خاك نه آن خاكي است كه نفستان در آن گرفت. اين خاك، خاك وطن است. اينجا نه ابوفلوس است نه‌ام‌الرصاص، اينجا ايران است؛ زادگاهتان و آرامگاهتان. راستي چقدر مظلوم هستند آن 95شهيدي هم كه در كنار اين غواصان تشييع شدند. آنها قهرمانان گمنام بودند و گمنام ماندند.

  • آنها شجاع‌ترين بودند

محسن رضايي فرمانده وقت سپاه پاسداران در زمان اجراي عمليات كربلاي4، ديروز در مراسم بدرقه 270شهيد سخنراني كرد. او گفت: اسامي غواص‌ها را همه خواهيد شنيد، 175تن از اين شهدا غواصان و خط‌شكنان هستند. همه آنها را شما خواهيد شناخت، اما غواصان چه بودند و چه كردند؟ آنها حساس‌ترين ماموريت خط‌شكني را برعهده داشتند. يك ساعت قبل از شروع عمليات در تاريكي شب، غواص‌ها از دل سرزمين خودي و تاريكي شب بايد به سمت دشمن حركت مي‌كردند. اما مسئله به اين سادگي‌ها نبود، غواص‌ها به سمت دشمن مي‌رفتند و فقط سرشان از آب بلند بودند، اما نور ستارگان هم سطح آب را روشن مي‌كرد و دشمن مي‌ديد كه چيزهاي سياهي به سمت آنها مي‌آيد و در كربلاي4، ماجرا سخت‌تر هم شده بود.

چون دشمن از عمليات والفجر ترسيده بود و نورافكن‌هايي را بر ساحل گذاشته بود و تمام سطح اروند را روشن كرده بود و غواص‌ها در چنين شرايطي رفتند و دل به آب زدند. آنها شجاع‌ترين نيروهاي ما بودند. آنها بايد مهم‌ترين سنگر دشمن يعني تيربارها را خاموش مي‌كردند و راه را براي نفوذ ما آماده مي‌كردند. محسن رضايي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت:‌ اخيرا شنيدم كه مي‌گفتند كه اين شهدا در يك عمليات شكست‌خورده‌ شهيد شدند. اگر كربلاي4 شكست خورد چطور 12روز بعد ايران بزرگ‌ترين عمليات تاريخ جنگ را در همان نقطه انجام داد؟ چرا اين حرف‌ها را مي‌زنند و انقلاب را تحريف و تخريب مي‌كنند؟

  • پيامي آورده‌اند

اين روزها مردم شهر در گوش هم زمزمه مي‌كردند؛ «پيامي آورده‌اند». غواصان پيامي آورده‌اند. در پوسترهايي كه براي غواصان طراحي شد نوشته شد پيامي آورده‌اند. به اقتضاي فضاي سياسي اين روزهاي كشور مي‌شد حدس زد كه چه پيامي آورده‌اند. پيامشان شايد اين بود كه با دستان بسته مي‌توان در دريا طغيان كرد، كه با دستان بسته مي‌توان بن‌بست‌ها را شكست، كه با دستان بسته مي‌توان دشمن را به خاك نشاند.

وقتي شعار «مرگ بر آمريكا» از دل سيل جمعيت برخاست، محسن رضايي فرمانده سابق سپاه كه اين روزها دوباره به سپاه برگشته است گفت اين صداها را مذاكره‌كنندگان ما كه پشت ميز روبه‌روي آنها مي‌نشينند، مي‌شنوند، اين صداها جدي و واقعي است و از عمق دل جواناني برمي‌خيزد كه حاضرند تا آخرين قطره خونشان را فداي استقلال و سربلندي ايران اسلامي كنند. سعيد حداديان از مداحان معروف كشور كه در مراسم بدرقه شهدا سخنراني مي‌كرد در خلال مداحي گفت:‌ اين پيام شهداي غواص براي ماست. آنها امروز به سراغ ما آمده‌اند تا بگويند كه دستان بسته ما هم براي خدا كار مي‌كند، ما بن‌بست نداريم. راستي؛ كربلاي4 را آواكس‌هاي آمريكايي لو دادند.

  • پايان انتظار

انتظارها براي تشييع پيكرهاي 270شهيد دفاع‌مقدس كه 28ارديبهشت‌ماه از مرز شلمچه وارد خاك كشور شده بود عصر روز گذشته به پايان رسيد. تشييع پيكر اين شهدا از ميدان بهارستان با حضور گسترده مردم و مسئولان آغاز شد و نهايتاً به خيابان بهشت (معراج شهدا) ختم شد. در اين مراسم 10كاميون پيكر مطهر شهدا را حمل مي‌كرد. از جمع اين شهدا، پيكرهاي مطهر۵‌شهيد در منطقه فاو، پيكرهاي مطهر ۱۷۵ شهيد در منطقه ابوفلوس، پيكرهاي مطهر 8شهيد در شلمچه، پيكرهاي مطهر 21شهيد در مجنون، پيكرهاي مطهر 40شهيد در شرق دجله و جاده خندق و پيكرهاي مطهر 21شهيد ديگر در منطقه زبيدات كشف شده بود.

محمدباقر‌زاده فرمانده كميته جست‌وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح گفته بود برخي از پيكرهاي مطهر اين شهدا كه كشف شد هيچ جراحتي نداشت و متوجه شديم كه آنها زنده‌به‌گور شده‌اند. اواسط خردادماه به‌منظور پاسخ به برخي شبهه‌ها و شايعات پيكر يكي از اين شهدا با دستان بسته رونمايي شد. حضور پرتعداد جانبازان دفاع‌مقدس كه نشسته بر ويلچر به بدرقه همرزمان سابق خود آمده بودند از نكات جالب توجه مراسم روز گذشته بود.

  • عمليات سرنوشت، چه عملياتي بود؟

عمليات كربلاي 4با هدف محاصره نيروهاي مستقر در شبه جزيره فاو و تهديد بصره از جنوب؛ با رمز «يامحمد(صلي‌الله عليه و آله)» انجام شد. با پيروزي در اين عمليات شبه جزيره فاو كاملا آزاد شده و موقعيت ايران در خليج‌فارس بيش از پيش تقويت مي‌شد. در ابتدا سپاه تمايل داشت اين عمليات بلافاصله پس از والفجر 8انجام شود، ولي عملا به‌دليل عدم‌آمادگي نيروها ميسر نشد. از طرف ديگر سپاه درخواست 1500گردان براي اجراي تضمين شده عمليات داشت كه در اين مورد هم به تنها 300گردان بسنده كرد.

درباره اهميت اين عمليات، همين بس كه سال 65را به سال سرنوشت جنگ نامگذاري كرده و اين عمليات را عمليات سرنوشت مي‌خواندند كه درصورت پيروزي، ايران مي‌توانست از راه ديپلماسي به جنگ پايان داده و صدام را ساقط كند. با شروع عمليات مشخص شد دشمن از طرح عمليات خودي آگاه بوده و با آمادگي و هوشياري كامل مهم‌ترين معبر عملياتي يعني معبر كم عرض آبي «ام الرصاص» را مسدود كرده و در نتيجه با وجود برخي پيشروي‌ها، ايران از رسيدن به اهداف خود بازماند.

بعد‌ها گفته شد مقامات آمريكا به جبران شكست در ماجراي مك‌فارلين، عمليات كربلاي4 را با استفاده از هواپيماهاي جاسوسي آواكس لو داده‌اند. تنها به فاصله 2هفته از شكست عمليات كربلاي 4عمليات ديگري به نام كربلاي 5آغاز شد كه اوج پيروزي ايران بر ارتش عراق محسوب مي‌شود.

کد خبر 298340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha