شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه نظر شورای نگهبان در مورد شغل نبودن عضویت در شورای نگهبان همان است که در گذشته بوده، گفت: هر موقع که درخواست تفسیر یا مصوبه‌ای در شورا مطرح شود، باید دید نظر شورا در این باره چیست

ولی در پاسخ به سؤال چندی پیش رئیس مجلس شورای اسلامی باید تأکید کنیم که شورای نگهبان عضویت در شورا را به عنوان شغل قلمداد نمی‌کند.

نمایندگان مجلس هفته گذشته یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن اعضای حقوقدان شورای نگهبان حتی در دوره فعلی، از تصدی شغل دیگر منع شده و در صورتی‌که از شغل دوم خود استعفا ندهند، عضویت آنان در شورای نگهبان نادیده گرفته خواهد شد.

عباسعلی کدخدایی در نشست خود با خبرنگاران درباره‌ لایحه خدمات کشوری هم گفت: جلسه‌ای با حضور دبیر و برخی اعضای شورای نگهبان، رئیس مجلس و برخی از نمایندگان و رئیس‌جمهور برگزار شد و قرار بر این شد که طی چند هفته در این مورد اعلام نظر شود، اما هنوز نظر قوای مقننه و مجریه به شورا اعلام نشده است.

نظر شورا درباره سازمان مجاهدین

کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال 81 و متعاقب توهین یکی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین به ساحت پیامبر اکرم، اطلاعیه‌ای را مبنی بر غیرمشروع بودن این سازمان منتشر نمود و از متدینین خواست هرگونه همکاری با این سازمان را قطع کنند، آیا در بررسی نامزدهای مورد حمایت این سازمان، اطلاعیه مذکور ملاک خواهد بود یا خیر، خاطرنشان کرد: این مسئله نیازمند مشورت بیشتر با اعضای شورای نگهبان است.  آن‌چه می‌توانم بگویم پرونده همه نامزدها را بررسی خواهیم کرد و به صرف گزارشات و مطالب حاشیه‌ای اکتفا نخواهیم نمود.

تعیین اعضای هیأت‌های نظارت

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اولین جلسه هیأت مرکزی نظارت با حضور کلیه‌ اعضا برگزار شده گفت: از میان 5 نفر اعضا به اتفاق آرا آیت‌الله جنتی به عنوان رئیس مرکزی هیأت نظارت انتخاب شدند و در این جلسه گزارش امور اجرایی ارایه شد و در نهایت اسامی برخی از افراد برای هیأت‌های نظارت استانی انتخاب شد.

وی افزود: بیشترین وظیفه هیأت مرکزی نظارت در این مرحله تعیین هیأت نظارت استان‌هاست که تا اوایل مهرماه باید اعضای نظارت استان‌ها را انتخاب و به وزارت کشور اعلام کنیم.

کدخدایی همچنین اعلام کرد که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراعات به علت مغایرت با اصل 77 قانون اساسی در این شورا به تایید نرسید و به مجلس بازگردانده شد.

مکانیزه شدن انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ مکانیزه شدن انتخابات هشتمین دوره مجلس گفت: قانون مجلس دولت را ملزم کرده است که انتخابات را به صورت رایانه‌ای برگزار کند، اما لازم است زیرساخت‌ها و مسایل فنی و حتی سیاسی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی در این باره گفت: در آخرین جلسه که با حضور وزیر کشور و معاونان وی در شورای نگهبان برگزار شد، بر کلیات رایانه‌ای شدن انتخابات به توافق رسیدیم که برای بررسی جزییات قرار شد کارشناسان با بررسی‌های بیشتر جزییات این امر را به اطلاع ما برسانند و باز جلساتی را در این رابطه داشته باشیم.

کد خبر 29831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز