همشهری آنلاین: قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای سال با کاهش مواجه شده بود در هفته جاری رشد نسبی را تجربه کرد.

ايسنا نوشت: قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای سال تاکنون با تغییرات چندانی مواجه نشده و در محدوده 70 تا 80 هزار تومانی در حال حرکت است در هفته جاری نسبت به هفته گذشته رشد نسبی را تجربه کرد و در محدوده قیمتی 74 هزار تومان قرار گرفت.

بنابراین روند حرکتی قیمت تسه (اوراق تسهیلات مسکن) نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت این اوراق در یک هفته اخیر با افزایش مواجه شده است به طوری که تسه اسفند ماه از 73 هزار تومان در هفته گذشته به محدوده 75 هزار تومان نزدیک شده و تسه بهمن ماه نیز از محدوده 73 هزار تومان به 74 هزار تومان رسیده است. تسه دی ماه نیز به محدوده سایر تسه‌ها حرکت کرده است.

افزایش قیمت تسه‌های دی، بهمن و اسفند در حالی رقم می‌خورد که قیمت این تسه‌ها در هفته ابتدایی خرداد ماه با کاهش شدید مواجه شد و به محدوده 71 هزار تومان برگشت.

علاوه بر افزایش نسبی تسه‌های دی، بهمن و اسفند، تسه آبان نیز قیمت 74 هزار تومان در حال نزدیک شدن به قیمت 75 هزار تومان بوده و تسه مهر ماه نیز از 73 هزار تومان به نیمه 74 هزار تومان سیده است.

همچنین تسه تیر، مرداد و شهریور نیز از 73 هزار تومان به محدوده 75 هزار تومان نزدیک شده و تسه فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز به سمت محدوده 74 هزار تومان حرکت کرده است.

عملکرد اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا برای این اوراق در حالت تعادل قرار داشته است به طوری که در حال حاضر حقیقی‌ها برای خرید و فروش این اوراق مشارکت متعادلی دارند. این در حالیست که در طی 8 ماه گذشته بیش از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن در فرابورس عرضه شده که از این میزان تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان مورد استفاده قرار گرفته است به همین دلیل کاهش تقاضا در مقایسه با عرضه سبب حرکت آرام این اوراق و کاهش قیمت آن شده است.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال روند نزولی خود را آغاز کرد و به محدوده 70 هزار تومان نزدیک شد، اما بررسی میزان افزایش وام مسکن در فروردین امسال قیمت این اوراق را تحت تاثیر قرار داد و مجددا آن را به سمت 80 هزار تومان بازگرداند. اما افزایش پیدا نکردن وام مسکن روند حرکتی این اوراق را دستخوش تغییر کرد به طوری که علی‌رغم افزایش وام مسکن که اخیرا توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسید در قیمت این اوراق تاثیری نداشته است. زیرا تسهیلاتی که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده مشمول دارندگان این اوراق نمی‌شود.

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند. یعنی برای دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات (با احتساب قیمت 74 هزار تومان برای هر ورقه) به مبلغ شش میلیون و 660 هزار تومان خریداری شود.

کد خبر 298063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha