شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

آرش حقیقی: آخرین روزهای نقل و انتقالات در حالی سپری می‌شوند که تیم‌های مطرح اروپایی چهره جدیدی به خودشان گرفته‌اند. آنها حالا آماده شروع ماراتن بزرگ هستند.

بازه زمانی بین 2 فصل برای بازیکنان و سردمداران تیم‌ها مفهوم متفاوتی دارد. درواقع وقتی که بازیکنان در حال گذراندن تعطیلات خود در سواحل دریای کارائیب یا اقیانوس آرام هستند، دست‌های پشت‌پرده دست به کار می‌شوند؛ این همان رقابتی است که گهگاه به آن جنگ سرد فوتبال اروپا می‌گویند؛ جنگی که تاثیر غیرقابل انکاری در سرنوشت نبرد نهایی هر فصل می‌گذارد و شاید اصلا بشود گفت پایه اصلی پیش‌بینی‌های شروع فصل درباره هرکدام از تیم‌هاست.

این‌جور موقع‌هاست که بیشتر از هر وقت دیگری با واژه نه چندان خوشایند «صنعت ورزش» مواجه می‌شویم. به‌هرحال هدف این گزارش فقط پرداختن به وضعیت ترانسفرهای تابستانی نیست، بلکه بیشتر بر تغییرات فنی تیم‌های بزرگ اروپا تاکید دارد.

بارسلونا
به نظر می‌رسد در این فصل از نقل و انتقالات، خوان لاپورتا بسیار عالی عمل کرده باشد و حالا فرانک رایکارد یکی از خوشحال‌ترین مربیان حاضر در جمع مربیان لالیگا و لیگ قهرمانان اروپاست. تی تی آنری که بی‌شک یکی از 3 مهاجم برتر جهان است با مبلغ 24 میلیون پوند به بارسلونا آمد. کاپیتان آرسنال با رفتن خود چیزی جز آه و اشک و افسوس برای توپچی‌های لندنی به جا نگذاشت. این خرید بهترین خرید فصل نقل و انتقالات لقب گرفته است.

بارسلونایی‌ها همچنین اریک آبیدال مدافع چپ توانمند المپیک لیون و تیم ملی فرانسه را به جای جیووانی فن برونکهورست – که انتظارات رایکارد را به هیچ‌وجه برآورده نکرد – با مبلغ 14 میلیون یورو به نیوکمپ آوردند تا به همراه زامبروتا در دو سمت خط دفاعی قرار بگیرند.

در مرکز خط دفاع نیز گابریل میلیتو مدافع آرژانتینی پرقدرت رئال ساراگوسا - که در کنار برادر خود دیگو در این فصل نمایش قابل‌قبولی را ارائه داده بود- را با مبلغ 20 میلیون پوند به خدمت گرفتند تا رایکارد که اعتقاد چندانی به تورام نداشت، مجبور به استفاده از رافائل مارکز در این پست نباشد. در خط میانی نیز رایکارد پاپاتوره هافبک ساحل عاجی را از موناکو با مبلغ 9 میلیون پوند جایگزین لودویک ژولی که راهی رم شده است کرد.

رئال مادرید
با آمدن برند شوستر و رفتن دون فابیو مسلما انتظار داشتیم که تغییرات زیادی در این تیم صورت بگیرد. اول باید به بازیکنان بزرگی اشاره کنیم که کهکشانی‌ها را ترک کردند. دیوید بکام راهی گالاکسی آمریکا شد و کارلوس به فنرباغچه ترکیه پیوست. ریس هم به تیم همشهری «آتلتیکو» نقل مکان کرد.

ایوان  الگرا هم بعد از سال‌ها حضور در سانتیاگو برنابئو نهایتا تیم محبوبش را ترک کرد و راهی والنسیا شد. اما از خریدهای مهم رئال در این فصل ابتدا باید به آرین روبن اشاره کرد که با قیمت 35 میلیون پوند سفیدپوش شد تا شاید کمبود بازیکن بازیساز در روزهایی که گوتی به نظر آماده نمی‌رسد را تا حدی جبران کند.

خاویر ساویولا از بارسلونا و باپتیستا هم که به صورت قرضی راهی آرسنال شده بود گزینه‌های دیگر شوستر در خط حمله، برای تشکیل زوج مکمل با رود فان نیستلروی هستند. رئالی‌ها در خط دفاعی هم 2 بازیکن بسیار کارآمد را در اختیار گرفته‌اند؛ «په په»ی برزیلی که از پورتو با مبلغ بالای 30میلیون پوند به رئال آمد، به همراه کریستف متزلدر که به عنوان بازیکن آزاد از بورسیا دورتموند آمده، در کنار فابیو کاناوارو می‌توانند خیال مربی آلمانی را از قلب دفاع تا حد زیادی راحت کنند.

در ضمن آنها از فاینورد هم یک مدافع راست جوان به نام رویستوف درنت را با مبلغ 14میلیون پوند به خدمت گرفته‌اند. روبرتو سولدادو وخاویر بالبوا2 بازیکن دیگر رئال که به صورت قرضی این تیم را ترک کرده بودند هم مجددا به مادرید بازگشتند. در پایان باید به آمدن دودک از لیورپول اشاره کنیم که حالا ذخیره کاسیاس محسوب می‌شود. البته آنها در روزهای پایانی موفق به شکار ستاره آژاکس شدند؛ هرچند که خرید وسلی اشنایدر برای مسئولان رئال 23 میلیون دلار هزینه داشت.

لیورپول
اگر بنویسیم لیورپول بزرگ‌ترین خرید این فصل لیگ برتر را انجام داده حرف بی‌راهی نزده‌ایم.
فرناندو تورس "El Nino"آتلتیکو مادرید نهایتا از این تیم جدا شد و آنفیلد را به عنوان مقصد نهایی  انتخاب کرد و حالا رافا بنیتز با دردست‌داشتن این مهاجم فوق‌العاده در کنار پیتر کراوچ و درک کویت خیالش از بابت خط حمله بیش از پیش راحت است.

قیمت این انتقال که گران‌ترین انتقال جزیره هم بود 30 میلیون پوند ثبت شده، البته مسئولان لیورپول بخشی از این مبلغ را با انتقال لوئیس گارسیا به  ویسنته کالدرون پرداختند. بنیتز  این فصل یک مهاجم جوان را هم از آژاکس به خدمت گرفته به نام «رایان بابل» که در هلند پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود و کم‌کم در تیم ملی هم جای خودش را باز کرده است.

قیمت این انتقال 17میلیون پوند است که نشان می‌دهد بنیتز اعتقاد خاصی به این بازیکن دارد. نکته جالب اینجاست که بابل و کویت به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور زوج خط حمله تیم ملی هلند هم خواهند بود.

لیورپولی‌ها به فکر تقویت خط دفاعی و میانی خودشان هم بوده‌اند. آنها با به خدمت‌گرفتن یونس بنایان از وستهام (7 میلیون پوند) و آندری ورونین به عنوان بازیکن آزاد از بایرن لور کوزن جانشینانی مناسب برای کاراگر و جرارد در مواقع لازم پیدا کرده‌اند.

در فهرست بازیکنانی که از آنفیلد خارج شده‌اند به غیر از لوئیس گارسیانام کریگ بلامی (وستهام) هم دیده می‌شود و همین‌طور جبرئیل سیسه که قراردادش با مارسی از حالت قرضی درآمد و رسمی شد تا در کنار زندن هم‌تیمی سابقش در بندر مارسی به فوتبالشان ادامه دهند. یرزی دودک نهایتا آنفیلد را ترک کرد و راهی رئال مادرید شد. سینی پونگل هم قراردادش را با رکرتیوو اوئلبا قطعی کرد.

بایرن مونیخ
بایرن با خریدهای خود دهان تمامی تیم‌های مدعی را باز نگاه داشت. بایرنی که ضربه نداشتن ستاره را با نرسیدن به لیگ قهرمانان و کلا خنثی‌بودن در این 3-2 سال اخیر خورده بود، امسال رو به خرید فوق‌ستاره آورد. آنها با خرید فرانک ریبری از مارسی با مبلغ 25 میلیون پوند، میرو کلوزه از وردربرمن با مبلغ 15 میلیون پوند و لوکا تونی به مبلغ 11 میلیون پوند از فیورنتینا، 3 خرید گران و بزرگ بوندسلیگا را به تنهایی در اختیار دارند.

 بازنشستگی مهمت شول و دایسلر، رفتن علی کریمی و فروش سانتا کروز به بلکبرن و پیزارو به چلسی و همچنین رفتن هارگریوز به منچستر یونایتد باعث شد تا هیتسفلد برای خرید بازیکنان بیشتر تلاش کند.

پولی که از فروش این بازیکنان به دست آمد، صرف خرید یان شلادروف از آرمینیا بیله‌فلد به مبلغ 2/1 میلیون پوند و هافبک ترک‌تبار شالکه خلیل آلتین توپ   شد.

مقداری از این پول همچنین صرف خرید زی روبرتو مدافع برزیلی سانتوس شد که به طور آزاد به این تیم آمد و خرید مهم دیگر بایرن با مبلغ 10 میلیون پوند، مربوط می‌شود به مدافع آرژانتینی به نام خوزه ارنستو سوزا.

بایرنی‌ها مدافع دیگری به نام مارسل یانسن را از بورسیا مونشن گلادباخ به مبلغ 9 میلیون پوند به خدمت گرفتند تا پرکارترین تیم از لحاظ مالی و یکی از بهترین تیم‌ها از لحاظ به‌کارگیری مهره لقب گیرند.

اینتر
اینتر این فصل آنچنان وارد بازار نقل و انتقالات نشد. چراکه فصل پیش تیمش را خیلی خوب بسته بود. بازیکنان مطرحی که از جمع نراتزوری جدا شدند آندرولی و گروسو بودند که به ترتیب به رم و لیون رفتند.

 به این ترتیب با خروج گروسو یک مدافع چپ فوق‌العاده و رومانیایی که مسلما کسی جز کریستین چیوو نیست با مبلغ 13 میلیون پوند از رم به جمع آنها پیوست. مانچو برای تقویت خط دفاعی‌اش یک مدافع کلمبیایی به نام نلسون ویواس هم از ریورپلاته خرید.

در خط حمله هم که داوید سوازوی هندوراسی بعد از کشمکش بسیار بین اینتر و تیم همشهریشان میلان، نهایتا به جمع آبی و سیاه‌پوشان پیوست تا مهاجم سابق کالیاری که فصل پیش در کنار لوکاتونی لقب خطرناک‌ترین مهاجمین سری A را به خود اختصاص داده بودند، نیمکت اینتر را بیش از پیش قابل اتکا کند! ضمن اینکه با این تغییرات وضعیت هرنان کرسپو بیش از پیش نامشخص می‌شود.

چلسی
رومن آبراموویچ برعکس 2 فصل پیش امسال ریخت و پاش کمتری کرده. میلیاردر روس برای به‌دست‌آوردن اقتدار گذشته‌اش و مسلح‌ترکردن مورینیو چند خرید مهم انجام داده است که شاید مهم‌ترینش فلورن مالودا باشد. بازیکنی که با مبلغ 20 میلیون پوند از لیون به استنفوردبریج آمد تا شاید جای خالی روبن را که راهی رئال‌مادرید شده پر کند.

خرید مهم دیگر الکس  مدافع برزیلی است که از پی‌اس‌وی آیند هوون به جمع یاران مورینیو پیوسته تا نشان دهد «آقای خاص» از هفته‌های پایانی فصل گذشته بدجوری درس عبرت گرفته است.

مورینیو فهمیده که علاوه بر کاروالیو و تری، نیاز به یک مدافع میانی سطح بالای دیگر هم دارد که درصورت مصدومیت احتمالی یکی از آنها مجبور نشود از اسین در این پست حیاتی استفاده کند تا تیمش در 4 بازی پشت‌سر هم 8 گل بخورد.

کلودیو پیزارو هم به عنوان بازیکن آزاد از بایرن مونیخ این فصل را در چلسی سپری خواهد کرد تا گزینه خوبی برای جایگزینی دروگبا و شوا باشد. دیگر خریدهای آنها هم استیو سیدول از ریدینگ (آن هم به عنوان بازیکن آزاد) و همچنین یک مدافع دیگر به نام تل بن هایم از بولتون واندرز هستند. البته مورینیو هنوز چشم به یک شکار بزرگ دارد. دنی آلوز پدیده جدید فوتبال برزیل است که فعلا در سویا بازی می‌کند؛ بعید است مسئولان سویا بتوانند نهایتا در مقابل قدرت مالی آبراموویچ مقاومت کنند.

منچستر یونایتد
سران اولدترافورد این فصل دست به جیب شدند و 4 خرید گران انجام دادند تا نشان دهند هم به فکر آینده تیمشان هستند و هم این فصل با تشخیص سر الکس، قصد پرکردن خلأهای تیمشان را دارند و در نگاه اول باید گفت تا حد زیادی در این امر موفق شده‌اند.

امسال «من یونایتد» با مجموع 70 میلیون پوند، ولخرج‌ترین تیم لیگ برتر لقب گرفت.آنها برای به‌خدمت‌گرفتن اوون هارگریوز از بایرن مونیخ 20 میلیون پوند پرداختند و دقیقا همین مبلغ را برای اندرسون هافبک برزیلی و نانی پرتغالی – پدیده جام جهانی جوانان – به تیم‌های پورتو و اسپورتینگ لیسبون دادند و نهایتا کارلوس توز را با حدود 10 میلیون پوند و با حرف و حدیث بسیار از وستهام خریدند.

بدین ترتیب با آمدن هارگریوز شیاطین سرخ صاحب یک هافبک دفاعی متخصص در این پست می‌شوند که در مواقع لزوم حتی می‌تواند در سمت راست خط دفاعی یا حتی به عنوان بال راست بازی کند. بنابراین از میان مایکل کریک و او یکی باید روی نیمکت بنشیند مگر اینکه سر الکس با ذهنیتی دفاعی‌تر، از وین رونی به عنوان مهاجم نوک استفاده کند و پشت‌سر اسکولز 2 هافبک دفاعی بگذارد.

از سوی دیگر آمدن نانی جوان، از تصمیم احتمالی سران اولدترافورد برای فروش کریس رونالدو در یکی دو فصل آینده خبر می‌دهد. از آن طرف هم که اندرسون چپ‌پا دقیقا می‌تواند جایگزین گیگز کهنه‌کار شود و این دقیقا نکته‌ای بود که کیرون ریچاردسون جوان آن را احساس کرد و به همین دلیل اولدترافورد را ترک کرد.

اما بزرگ‌ترین علامت سؤال همچنان جلوی اسم توز آرژانتینی می‌ماند. اگر قرار باشد او در پستی مشابه با تیم ملی آرژانتین بازی کند شاید مجبور باشد فعلا روی نیمکت بماند چون مسلما گزینه‌های ارجح برای بال راست و چپ همچنان رونالدو و گیگز هستند.

اما یک احتمال وجود دارد که مهاجم آرژانتینی مثل زمانی که در وستهام بود به خط حمله منتقل شود و به تناوب جایش را با رونی به عنوان مهاجم نوک و مهاجم کاذب عوض کند. در این صورت باتوجه به جدایی تقریبا قطعی آلن اسمیت، جای لوئیس ساها هم تنگ خواهد شد.

میلان
کم‌کارترین تیم در این فصل از نقل و انتقالات بی‌شک میلان – مدافع قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا – است. آدریانو گالیانی که در انتهای فصل گذشته از تغییر کادر فنی حرف می‌زد، با قهرمانی میلان در لیگ قهرمانان، دوباره به آنچلوتی اعتماد کرد و با ابقای او پا به فصل نقل و انتقالات گذاشت.

در ابتدای فصل با فروش ریکاردو الیویرا به ساراگوسا و داعیه جدایی جیلاردینو، گالیانی سعی بسیار زیادی برای خرید حداقل 2 مهاجم تراز اول، داشت. ابتدا میلانی‌ها سعی کردند، شوچنکو را به سن‌سیرو برگردانند. ولی قیمت زیادی که آبراموویچ روی این بازیکن گذاشت مانع از این امر شد.

در ادامه با رفتن آنری به بارسا تلاش برای به‌خدمت‌گرفتن رونالدینیو و اتوئو شروع شد که هردو شکست خورد. در ادامه تلاش برای بکارگیری دروگبا هم ناتمام ماند. جیلاردینو از تصمیم خود منصرف شد تا او در کنار رونالدو زوج خط حمله میلان را تشکیل دهند. تنها خرید جدی و مهم میلان «پاتو» مهاجم 17 ساله برزیلی اینترناسیوناله برزیل با مبلغ 14 میلیون پوند بود که گران‌ترین خرید کالچو هم نام گرفت.

این مهاجم که کاکای جدید میلان لقب گرفته مشکلاتی هم برای حضور در این تیم دارد. به‌هرحال او یک بازیکن زیر 18 سال غیراروپایی است. گفته می‌شود رئال، منچستر و چلسی هم به دنبال این مهاجم بوده‌اند. باید دید تیمی که قهرمان 7 دوره رقابت‌های اروپایی است، بدون خریدن حتی یک مدافع یا هافبک و با مدافعان پا به سن گذاشته و پیر و فقط با اعتماد به جوانانی مثل پاتو، کاکا، گورکف، بورینو و... موفق خواهد بود یا خیر.

یوونتوس تورین
با بازگشت بیانکونری به سری A انتظار می‌رفت این تیم قدرتمند دست به خریدهای بزرگی بزند؛ اما گویا مسئولان جدید باشگاه با اعتماد به کلودیو رانیری و تنها چند بازیکن جدید قصد دارند این فصل را هم بگذرانند تا شاید بعد از عبور از بحران که فصل قبل گریبان آنها را گرفت مجددا به فکر بازگشت به قله‌های افتخار باشند.

بازیکنان جدید تورینی‌ها امسال عبارتند از : خورخه آندراده (دیپورتیو لاکرونیا،  10 میلیون پوند)، تیاگو (لیون، 13 میلیون پوند)، حسن سالی حمیدزیچ (بایرن مونیخ)، زدنیک گریگرا (آژاکس) و وینچنزو یاکوئینتا از اودنیزه که با مبلغ 11میلیون پوند راهی تورین شده است. در ضمن السیو تاکیناردی هم از ویارئال بازگشت تا بار دیگر برای تیم محبوبش توپ بزند.

با این خریدها رانیری، تمامی خطوطش را احیا کرده است. او حتی سرجیو برناردو آلمیرون آرژانتینی را هم که از امپولی خریده‌اند در اختیار دارد تا با خیال راحت به مصاف اینتر مدافع عنوان اسکودتو برود. اما شاید بیشتر از این خریدها هنر مدیران یووه در حفظ ستار‌گانی چون بوفون، ندود، کامورانزی، ترزگه و دل‌پیرو بود.

نکته جالب دیگر اینکه فابریتسیو میکولی بعد از چندین و چند سال که به عنوان یار قرضی یووه سرگردان تیم‌های مختلف اروپایی بود بالاخره رسما به پالرمو فروخته شد.

قمار فرانسوی

تابستان امسال بمبی در حومه لندن منفجر شد که بخش اعظمی از مردم شهر را تحت‌الشعاع خود قرار داد. اشتباه نکنید! این بمب کار تروریست‌های القاعده و عملی‌کردن بخشی دیگر از عملیات انتحاری‌شان در انگلیس نبود؛ این‌بار نوبت خوان لاپورتا بود تا ضامن نارنجکش را بکشد و دنیای فوتبال را شوکه کند.

2 سال کشمکش بر سر انتقال تیری آنری به بارسلونا بالاخره به پایان رسید تا امسال بارسلونا مربعی مرگبار را در خط حمله‌اش داشته باشد و آرسنال حسرت ازدست‌دادن بهترین گلزن تاریخ باشگاهش را.  درباره انتقال تیری‌آنری به بارسلونا 2 دیدگاه متفاوت مطرح است که نگاهی گذرا به آنها تا حدود زیادی به شفافیت داستان کمک می‌کند:

1 – رفتن او از آرسنال: هنوز هم خیلی از هواداران آرسنال حسرت ازدست‌رفتن کاپیتان‌شان را می‌خورند. او در طول دوران حضورش در آرسنال روحی تازه به این تیم بخشید و در آرایش 1-5-4 آرسن ونگر مهم‌ترین نقش ممکن را داشت.

 آرسنال تیمی بود که تحت تصویر آنری خلق شد و به اوج افتخار رسید. آرسنال زیبا بود و آنری زیباتر. این زوج رویایی 7 سال خوشبختی را به «هایبری» و سپس «امیرتس» کشاندند .  اما فصل 2007-2006 آنری مثل همیشه نبود؛ او نیم‌فصل دوم را تقریبا به خاطر مصدومیت از دست داد. تصمیم او برای رفتن به بارسلونا در 30 سالگی کمی عجیب بود.

 آنری می‌توانست در آرسنال جاودانه شود اما ونگر بازهم کاری کرد که معلوم شود چرا او را یکی از باهوش‌ترین مربیان دنیای فوتبال می‌دانند. آرسنال تمام تکیه‌اش را به‌جز فصل گذشته به آنری داده بود و ونگر هم به عنوان کسی که هرگز هیچ بازیکنی را به تیمش ترجیح نمی‌دهد، این موضوع را به خوبی می‌دانست.

2 -آمدن به بارسا: حضور در یکی از قطب‌های مهم فوتبال اروپا در 30 سالگی به عنوان آخرین ایستگاه برای آنری خواهد بود. او سردرد تاکتیکی عجیبی به فرانک رایکارد داده. سرمربی هلندی بارسا می‌خواهد از 4 عنصر هجومی‌اش همزمان استفاده کند؛ آنری، اتوئو، رونالدینو، مسی. مربع هجومی بارسا در این فصل در نگاه اول همه را به فکر فرو می‌برد که «مرد هلندی چگونه می‌خواهد از هر 4 نفر همزمان در ترکیب اصلی تیمش استفاده کند؟».

در بازی‌های دوستانه بارسا در ابتدای این فصل می‌شد در هر بازی تقریبا نیمکت‌نشینی یکی از این فوق ستاره‌ها را دید. در این شرایط و باتوجه به نمایش‌های نه‌چندان خوب آنری احتمال نیمکت‌نشینی او در بازی‌های ابتدایی فصل لالیگا می‌رود؛ نکته‌ای که قطعا برای «پادشاه آرسنال» چندان لذت‌بخش نخواهد بود. او با آمدن به بارسلونا در سال‌های آخر بازیکنی‌اش قمار بزرگی کرده. آیا آنری یکی از سلاطین «نیوکمپ» هم لقب خواهد گرفت؟

کد خبر 29791

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز