همشهری آنلاین: یک مخترع ایرانی موفق به ساخت بام زیست محیطی شد که قادر است در زمان‌های دلخواه آب باران را تصفیه کند.

بام زیست محیطی ساخته شد

به گزارش مهر، مسعود ولی‌نژاد شوبی -مخترع "بام زیست محیطی با خاصیت جمع‌آوری و تصفیه آب باران" گفت: بام زیست محیطی با خاصیت جمع‌آوری و تصفیه آب باران می‌تواند در تمام ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که بام زیست محیطی مناسب مناطق استوایی و باران‌خیز جهان است، افزود: در این سقف دو سیستم "پوشش سبز" و "جمع‌آوری و تصفیه آب" با هم تلفیق شده که این دو با یکدیگر هماهنگ هستند و حتی در مواردی یکدیگر را پوشش می‌دهند.

ولی نژاد شوبی اظهار داشت: بام زیست محیطی علاوه بر تاثیرگذاری مثبت زیست محیطی مانند تصفیه هوا، عایق حرارتی، عایق صوتی و کاهش بار گرمایی، عملکرد جمع‌آوری آب باران و تصفیه و ذخیره‌سازی آن را نیز بر عهده دارد.

به گفته وی، این برای اولین بار است که به همه این جوانب در یک سقف توجه شده است.

وی با اشاره به هدف از ساخت بام زیست محیطی عنوان کرد: این اختراع نوعی سقف سبز زیست محیطی بر گرفته از فرهنگ ایرانی است که منجر به بهبود پایداری زیست محیطی از طریق ایجاد پوششی سبز به منظور کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و جمع‌آوری و تصفیه آب باران می‌شود.

وی در ادامه گفت: از این رو می‌توان از آب باران به صورت بهینه استفاده کرد و به‌راحتی به آب سالم در همه مناطق دسترسی پیدا کرد.

ولی نژاد شوبی با بیان این که در این سقف، جمع‌آوری آب باران به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد، افزود: سفالی که در بام زیست محیطی تعبیه شده، در مواقع بارندگی آب باران را به درون خود هدایت می‌کند که روش مستقیم برای جمع‌آوری آب باران است.

وی در ادامه بیان کرد: این زیست‌بام می‌تواند توسط محفظه‌های گیاهی بعد از بارندگی یا آبیاری، آب‌های مازاد بر مصرف خود را از طریق زهکشی و دریچه‌های زیرین خود، به سمت تصفیه و منبع ذخیره هدایت کند و به صورت غیرمستقیم آب باران را جمع‌آوری کند.

وی یادآور شد: همچنین این سیستم دارای سوییچ کنترل جریان آب بوده و در مواقعی که ذخیره‌سازی مد نظر نیست با بستن این سوییچ، آب در محوطه تخلیه شده و یا در مواقعی که لوله‌ها دچار گرفتگی شده‌اند با باز کردن سوییچ تخلیه بیرونی، مواد زائد درون لوله را می‌توان تخلیه کرد.

این طرح دارای تأییدیه پارک علمی و فناوری دانشگاه تهران است و در مسابقات فدراسیون بین‌المللی اختراعات، جایزه ویژه را کسب کرده است. 

کد خبر 297906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha