شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

پرونده برگزاری کنکور۹۴ روز‌گذشته در ۴۶۳حوزه امتحانی و در ۳۶۷ شهرستان بسته شد تا ۸۸۸هزار داوطلب منتظر اعلام نتایج این آزمون سراسری در روزهای آینده بمانند.

آزمون سراسری

براساس اعلام وزارت علوم ظرفيت پذيرشي كه تاكنون نهايي شده بيش از 700هزار و نزديك به 750هزار نفر است. البته با توجه به اينكه برخي از داوطلبان در 2 يا 3 گروه آزمايشي شركت كرده‌اند مي‌توان گفت كنكور‌94 براي يك ميليون و 29هزار داوطلب برگزار شد. به اين ترتيب شانس قبولي و ورود به دانشگاه بسيار بالاست.

  • زمان توزيع دفترچه‌ انتخاب رشته

رئيس سازمان سنجش روز‌گذشته با اعلام اينكه دفترچه راهنماي انتخاب رشته در دهه اول مردادماه توزيع مي‌شود، گفت: سؤالات آزمون در هر گروه آزمايشي هم‌اكنون در سايت سازمان سنجش قرار دارد و كليد سؤالات نيز روز‌يكشنبه 24خرداد‌ماه روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور منتشر خواهد شد.

دكتر خدايي با اعلام اينكه ظرفيت دقيق بعد از توزيع دفترچه انتخاب رشته اعلام خواهد شد، افزود: بيشترين صندلي خالي در گروه رياضي و پس از آن گروه انساني وجود دارد. البته صندلي‌ها در دوره روزانه خالي نيست بلكه بيشتر مربوط به دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي، پيام‌نور و دانشگاه آزاد است. برنامه وزارت علوم براي اين صندلي‌ها پذيرش دانشجوي خارجي مخصوصا از كشورهاي همسايه است. البته اين مسئله بايد توسط دانشگاه‌ها مديريت شود. رئيس سازمان سنجش با تأكيد بر اينكه ظرفيت پذيرش در دوره‌هاي روزانه حدود 110هزار نفر يعني يك‌هشتم است، توضيح داد: ظرفيت پذيرشي كه تاكنون اعلام شده 250تا 260هزار نفر در گروه آزمايشي رياضي، 215هزار نفر در گروه آزمايشي علوم انساني و 202هزار نفر در گروه آزمايشي علوم تجربي است. با توجه به اينكه گسترش و توسعه آموزش رايگان در دانشگاه‌ها در بحث تحصيلات تكميلي است برنامه‌اي براي افزايش ظرفيت پذيرش در نوبت روزانه وجود ندارد.

  • مسن‌ترين داوطلب به‌دنبال دارو‌سازي‌

تأكيد بر خالي‌بودن صندلي‌ها در رشته‌هاي رياضي و انساني، به‌معناي تأييد تداوم رقابت جدي‌تر در گروه علوم تجربي براي ورود به رشته‌هاي پزشكي و ديگر رشته‌هاي مرتبط هم هست. در آزمون امسال هم مسن‌ترين داوطلب اعلام كرد با هدف قبولي در رشته داروسازي در كنكور شركت كرده است.

ابوتراب صالحي 80ساله از كبودرآهنگ كه به‌عنوان مسن‌ترين داوطلب در كنكور94 در رشته علوم تجربي شركت كرده، به خبرگزاري فارس گفت:«من هم‌اكنون در رشته روانشناسي دانشگاه پيام‌نور تحصيل مي‌كنم. 50سال است در داروخانه فعاليت دارم، بر اين اساس و علاقه‌ام براي ارتقاي شغلي و خودكفايي دوست‌داشتم در رشته داروسازي تحصيل كنم.»

  • تأثير معدل؛ همچنان 25درصد

همزمان رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش نيز با اعلام اينكه امسال هم تأثير معدل دانش‌آموزان در كنكور سراسري همان 25درصد است، گفت: درصد معدل فقط براي پايه‌سوم دبيرستان كه داراي دروس نهايي است محاسبه خواهد شد. عبد‌الرسول عمادي در پاسخ به اين پرسش كه از چه زماني معدل پايه دوم دبيرستان هم در كنكور سراسري تأثير خواهد داشت؟، خاطرنشان كرد: قرار است در سال‌هاي آينده معدل پايه‌دوم دبيرستان نيز در كنكور تأثير داشته باشد و مشخص نيست از چه زماني اين كار انجام شود.

کد خبر 297894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha