جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حال حاضر تعداد کودکانی که مطلقا به عنوان کودکان کار و خیابان شناخته شده‌اند در تهران حدود ۳۰ هزار نفر است. این کودکان عموما از چرخه‌های تحصیلی خارج شده‌اند.

کودکان کار

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس در گفت‌وگو با ايرانا  با ارائه آمارهایی از کودکان بازمانده از تحصیل، سیاستهای آموزش و پرورشی دولتها از دیرباز تا کنون را مورد نقد قرار داد و گفت: طبق آمارهای رسمی 20 میلیون، 7 تا 18 ساله در سن مدرسه، در کشور وجود دارد در حالیکه آموزش و پرورش در سال جاری تعداد دانش آموزان را 13میلیون نفر و به روایاتی دیگر 13 میلیون و 600 هزار تن اعلام کرده است.

حال باید پرسید 6-7 میلیون نفر دیگری که در سنین مدرسه هستند چه می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اینها همان افرادی‌اند که مورد «آزار و غفلت» قرار گرفته و به آنان کودک کار گفته می‌شود؛ البته واژه غفلت به نسبت آسیب‌های وارده به این کودکان بسیار ناچیز و محتاطانه است و این تعداد دقیقا همان قشر آزار دیده جامعه هستند.

حریرچی در ادامه ضمن بیان اینکه این کودکان همواره با مسائلی چون فقر، محیط نامساعد آموزش و پرورش، تحقیر، افت تحصیلی، فرار از خانه ،‌ شرایط نامساعد خانوادگی،‌ اعتیاد والدین و دیگر مسایل دست و پنجه نرم می‌کنند افزود:‌ در این شرایط ناگوار مسئولان ما تنها در حال ارائه اعداد و ارقام بوده و به جای اینکه مسأله را حل کنند دائم صورت مسأله را تکرار می‌کنند.

این جامع شناس افزود: بر اساس قانون کودکان تا 15 سالگی واجب التعلیم هستند؛ آیا با وجود چنین قانونی آموزش و پرورش کشور چنانچه دانش آموزی سال آینده در مدرسه خود ثبت نام نکند این مسأله را پیگیری خواهد کرد؟.

وی در ادامه گفته‌های خود ضمن ابراز نارضایتی و انتقاد از فقدان بانک اطلاعاتی کودکان کار و همچنین وضعیت عدم پیگیری‌های ثبت نام در مدارس توسط آموزش و پرورش گفت: مدرسه‌ای که دانش آموزی را ثبت نام می‌کند باید موظف و مکلف شود که در صورت عدم ثبت نام در سال آینده این موضوع را پیگیری و گزارشات لازم را در این خصوص ارائه دهد تا بتوان علل آن بررسی و حل کرد تا پس از آن کمتر شاهد ترک تحصیل کودکان باشیم.

  • شناسایی 30 هزار کودک کار و خیابان در تهران

حریرچی در ادامه ضمن بیان اینکه کودکی که وارد بازار کار شده و به عنوان کودک کار شناخته می‌شود ناخودآگاه از چرخه حمایت‌های تحصیلی و آموزشی خارج خواهد شد افزود:‌ در حال حاضر تعداد کودکانی که مطلقا به عنوان کودکان کار و خیابان شناخته شده‌اند در تهران حدود 30 هزار نفر است. این کودکان عموما از چرخه‌های تحصیلی خارج شده و حضور آنان در مراکز آموزشی انجمن‌ها نیز به معنای مدرسه رفتن آنها نیست، بلکه تنها راهی برای کسب مهارت و دانش آموزشی آنهاست تا بتوانند در جهت رفع نیازهای خود و بهبود شرایطشان در آینده اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر در ایران مشکل کمبود قانون و مقررات وجود ندارد بلکه مشکل اصلی و اساسی آن است که قوانین موجود اجرایی نمی‌شود.

کد خبر 297848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha