همشهری آنلاین: در حالی که دو طرف مذاکرات هسته‌ای هنوز در مورد برخی از موضوعات کلیدی به توافق نرسیده‌اند،‌ ریابکوف از نگرانی روسیه درباره کندی روند مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد.

ریابکوف

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران در ابتدای ورود خود به وین برای از سرگیری دور تازه مذاکرات در سطح مدیران سیاسی به خبرنگاران گفت:‌ متاسفانه روند مذاکرات در حال کند شدن است. این موضوع ما را نگران کرده است به دلیل آن که زمان باقی مانده تا ضرب‌الاجل رو به کاهش است و ما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن گام‌های نهایی را برداریم.

دو طرف هنوز در حال تلاش برای حل برخی موضوعات کلیدی مثل نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و دسترسی به سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران هستند. تهران مخالف دسترسی بازرسان به سایت‌های نظامی خود است.

ریابکوف هم‌چنین در مورد بازطراحی راکتور آب سنگین اراک اظهار کرد: ایران و کشورهای 1+5 هنوز جزییات مربوط به نحوه بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را تعیین نکرده‌اند که این موضوع خود باعث ایجاد یک وقفه مجازی در روند مذاکرات شده است.

او در این باره تصریح کرد: ایران و کشورهای 1+5 در مورد آینده موضوع بازطراحی راکتور آب سنگین اراک به یک درک مشترک رسیده‌اند اما دو طرف هنوز به صورت واضح در مورد این که راکتور اراک چگونه و در چه زمانی، توسط چه کسی و با کدام بودجه بازطراحی خواهد شد به توافق روشنی نرسیده‌اند و بدون پاسخ به این سوالات قطعا ما قادر نخواهیم بود که در مذاکرات پیش رویم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: هم‌چنین موضوع زمان حضور وزیران خارجه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران در نشست‌های بعدی مطرح می‌شود.

در جریان مذاکرات قبلی در لوزان در مورد تفاهم‌نامه اولیه، ایران موافقت کرد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش دهد. این در حالی است که ایران با دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی که می‌گوید ارتباطی با برنامه هسته‌ای‌اش ندارد موافقت نکرده است.

ریابکوف هم‌چنین در مورد دسترسی به سایت‌های نظامی ایران گفت:‌ تنها راه حل موضوع دسترسی‌های مدیریت شده به سایت‌های هسته‌ای ایران، دستیابی به چارچوب تفاهم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

او تصریح کرد: تنها راه حل جهانی و قابل قبول این موضوع دستیابی به سند یک تفاهم میان ایران و آژانس و نیز وجود قانونی در این مورد است که این سند در مورد قراردادهای همکاری آینده ایران و آژانس چگونه استفاده شود.

کد خبر 297847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha