چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیمز هریسون در ظاهر مرد سالخورده‌ای عادی است که عاشق خانوده‌اش است، هرروز پیاده‌روی می‌کند و کلکسیون تمبر دارد، اما آنچه او را از دیگر انسان‌ها متمایز ساخته،‌مایع حیات‌بخشی است که درون رگ‌های بدنش جریان دارد.

هریسون

براساس گزارش CNN، هريسون كه به مرد دست طلايي نيز شهرت دارد، طي 60 سال گذشته تقريبا هر هفته براي اهداي خون به مراكز انتقال خون مراجعه مي‌كند. دليل اين كار به جراحي باز مي‌گردد كه در دوران كودكي روي او انجام گرفته‌است.

هريسون 78 ساله در سال 1951 زماني كه 14 سال سن داشت، تحت جراحي قرار گرفت كه طي آن يكي از ريه‌هايش برداشته شدند. در آن دوران فردي ناشناس 13 واحد خود به او اهدا كرد و اين‌كار جانش را از مرگ نجات داد و همين رويداد او را به يك اهدا كننده خون هميشگي تبديل كرد.

كمي پس از آنكه هريسون اهداي خون را آغاز كرد،‌ پزشكان با او تماس گرفته و او را از ويژگي درماني خاص خونش در درمان بيماري‌هاي مرگبار آگاه كردند. 

به گفته جما فالكنماير يكي از اعضاي بخش اهداي خون صليب سرخ استراليا، تاحدود سال 1967 در استراليا سالانه هزاران كودك جانشان را از دست مي‌دادند و كسي دليل آن را نمي‌دانست. در آن دوران آمار سقط جنين بالا بود و نوزادان با آسيب‌هاي شديد مغزي متولد مي‌شدند. عامل اين عارضه،‌ بيماري خود‌ايمني به نام بيماري رزوس بود كه در آن خون زنان باردار به سلول‌هاي خوني جنين حمله‌ور مي‌شدند و در بدترين شرايط آسيب‌هاي مغزي شديد در جنين ايجاد كرده و حتي جنين را نابود مي‌كردند.

اين بيماري زماني بروز مي‌كند كه زن باردار داراي گلبول‌هاي منفي رزوس و جنين داراي گلبول‌هاي مثبت رزوس به ارث رسيده از پدر باشد. در اين شرايط اگر بدن مادر نسبت به رزوس مثبت حساس باشد، بدن آنتي‌بادي توليد كرده و سلول‌هاي خوني خارجي جنين را نابود مي‌كند.

پزشكان به هريسون گفتند كه خون او داراي آنتي‌بادي غيرعادي است و او از دهه 1960 همكاري خود را با پزشكان آغاز كرد تا در نهايت پادتني به نام آنتي‌-دي (Anti-D) از خون او توليد شد كه از ايجاد آنتي‌بادي‌هاي مخرب در بدن زنان حامل گلبول منفي رزوس جلوگيري مي‌كند.

هريسون خوني رنگين‌تر از ديگران دارد، زيرا به گفته صليب سرخ استراليا وي تاكنون با كمك خونش توانسته جان بيش از دو ميليون نوزاد را از مرگ نجات دهد. به گفته صليب سرخ هر پاد‌تن آنتي‌دي كه در استراليا ساخته مي‌شود،‌از خون هريسون ساخته شده‌است، درحالي كه بيش از 17 درصد از زنان استراليايي به اين دارو نيازمندند.

هنوز دليل خاص بودن گروه خوني هريسون مشخص نشده‌است،‌اما پزشكان احتمال مي‌دهند خوني كه در 14 سالگي از يك اهدا كننده ناشناس دريافت كرده،‌چنين ويژگي را در بدن هريسون ايجاد كرده‌است.

هريسون در استراليا يك قهرمان ملي محسوب مي‌شود كه تاكنون بيش از هزاران بار پلاسماي خونش را اهدا كرده‌است. با اين‌همه در تمامي دفعاتي كه وي خون اهدا كرده، حتي يكبار هم به سوزني كه وارد رگ دستش شده نگاه نكرده، زيرا به گفته خودش تحمل ديدن خون و توان تحمل درد را ندارد.

کد خبر 297725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha