چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد در بیستمین سالگرد کشتار جمعی صربرنیتسا قطعنامه‌ای را تصویب کند که در آن ۱۱ ژوئیه روز جهانی بزرگداشت بیش از ۸۰۰۰ قربانی قتل عام این منطقه سابقا تحت حفاظت سازمان ملل در شرق بوسنی اعلام شود.

شبکه خبري او ار اف اتريش گزارش داد، رسانه‌هاي چاپ بلگراد امروز خبر دادند انگليس پيش نويس اين قطعنامه را تهيه کرده است. به نوشته روزنامه "داناس"، هلند و آمريکا هم از اين پيش‌نويس حمايت کرده‌اند.

بستگان قربانيان کشتار صربرنيتسا سال‌هاست سازمان ملل و هلند را متهم به سهل‌انگاري در قبال اين قتل عام مي‌کنند. نيروهاي بوسنياک پس از تصرف منطقه حفاظت شده سازمان ملل در ژوئيه 1995، مقابل چشم کلاه‌آبي‌هاي هلندي مستقر در منطقه مسلمانان اين شهر کوچک را بازداشت و در حومه آن به قتل رساندند. اجساد آنها بعدها در گورهاي جمعي کشف شد و بسياري از آنها همچنان مفقودالاثر هستند.

ديوان بين‌المللي کيفري در سال 2007 قتل عامل صربرنيتسا را در قالب جرم کشتار جمعي طبقه‌بندي کرد. از آن زمان ديوان جنايات جنگي يوگسلاوي وابسته به سازمان ملل از اين عنوان مجرمانه در محاکمه بسياري از افسران بوسنيايي استفاده کرده است.

کد خبر 297655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha