همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اوراق‌سازی کشتی یکی از مخرب‌ترین و آلوده‌کننده‌ترین صنایع است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد آن مخالف است.

سازمان محیط زیست مخالف ایجاد صنعت اوراق‌سازی کشتی است

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: اکنون تقاضا برای اوراق کشتی بسیار زیاد است که این جای نگرانی دارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد صنعت اوراق‌سازی کشتی در کشور راه بیفتد، یکی از بیچاره‌کننده‌ترین صنایع برای محیط زیست دریایی و خشکی خواهد بود.

فرشچی افزود: به علت اثرات بسیار مخرب این صنعت بر روی محیط زیست در دنیا فقط چهار تا پنج کانون اوراق‌سازی کشتی وجود دارد که این‌ها در کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که تقاضا برای ایجاد این صنعت بسیار زیاد است معاونت دریایی سازمان محیط زیست طرحی مطالعاتی را با هدف جمع‌آوری اطلاعات علمی در خصوص مضرات این صنعت آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: تا جایی که می‌توانیم مانع ایجاد کانون اوراق‌سازی کشتی در کشور می‌شویم از همین رو در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات علمی در این زمینه هستیم.

وی در ادامه به مخالفت سازمان محیط زیست برای بیرون کشیدن کشتی‌های غرق شده در آب‌های کشور به ویژه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: سازمان به طور کلی با این مساله مخالف است به ویژه با بیرون کشیدن کشتی‌هایی که به مرور به زیستگاه مصنوعی آبزیان تبدیل شده‌اند و یا کشتی‌هایی که محموله آنها مشخص نیست، به هیچ عنوان موافق نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اما اگر در مواردی سیاست بر بیرون کشیدن این کشتی‌ها از آب باشد، باید الزامات زیست محیطی به طور کامل رعایت شود.

فرشچی به خروج کشتی رافائل از اعماق خلیج فارس اشاره کرد و گفت: به رغم مخالفت سازمان محیط زیست بخشی از این کشتی قطعه قطعه و از آب بیرون کشیده شد.

وی گفت: کشتی رافائل به مرور زمان به زیستگاه طبیعی آبزیان تبدیل شده بود و این مساله موجب وابستگی فرهنگی اهالی به آن شده بود از این رو اهالی نیز با بیرون کشیدن کشتی مخالف بودند اما به دلایل مختلف از جمله اقتصادی رافائل از آب بیرون کشیده شد.

وی تاکید کرد: متولیان این امر تا آخرین مرحله نیز نتوانستند سازمان محیط زیست را برای بیرون کشیدن رافائل متقاعد کنند اما چون اقدامات آن قبلا انجام شده بود این کار صورت گرفت.

فرشچی اظهار کرد: گفته می‌شود آلیاژی که برای ساخت این کشتی به کار رفته بود از فلزات ارزشمند بود بنابر این هم برای صرفه اقتصادی و هم برای تهیه مواد خام برای ذوب آهن این کار انجام شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در خلیج فارس و دریای عمان صدها کشتی غرق شده وجود دارد که اگر قرار باشد برنامه‌ای برای بیرون کشیدن آنها اجرا شود قطعا سازمان محیط زیست نظارت دقیق مبنی بر رعایت الزامات زیست محیطی را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای صدور مجوز با هدف بیرون کشیدن کشتی اعماق خلیج فارس به سازمان محیط زیست ارسال نشده است.

نشست خبری معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت چهارمین روز هفته محیط زیست امروز سه شنبه برگزار شد.

کد خبر 297608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha