دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

محسن رخش خورشید: اسباب‌کشی را خیلی‌ها دوست ندارند و آن را یک دردسر بزرگ و یک کابوس ترسناک می‌دانند.

اسباب کشی

 با يك مديريت صحيح و يك اقدام برنامه‌ريزي شده، مي‌شود جلوي صدمه ديدن وسايل در اسباب‌كشي را گرفت و فرايند اين كار را تا جايي كه مي‌شود كم‌تنش و حتي دلپذير كرد. اين راهنما را با كمك مصطفي صفري، يكي از كارشناسان شركت‌هاي باربري برايتان آماده كرده‌ايم.

  • كارتن‌ها يا همان ابزارهاي اسباب‌كشي

آيا بايد براي تهيه كارتن‌هاي بي‌استفاده فروشگاه‌ها پول داد؟ اگر دست نجنبانيد و جعبه‌ها و كارتن‌هاي مورد نياز را از مدتي قبل‌تر تهيه نكنيد، ناچار خواهيد شد كه از همان كارتن‌هاي زهوار دررفته سوپرماركت‌ها استفاده كنيد و چه بسا ناچار شويد كه در قبالش پول هم بدهيد. بنابراين اگر قصد اسباب‌كشي داريد يا كارتن‌هايي نو و سالم بخريد و يا از يكي دو‌ماه قبل‌تر، چشم‌ها را براي يافتن كارتن‌هاي قابل استفاده در حوالي سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌ها تقويت كنيد. كارتن‌ها هرچه ضخيم‌تر و سالم‌تر باشند، بهترند و لازم است ابعاد مختلفي هم داشته باشند.چسب كارتن هم وسيله ديگري است كه حتما بايد در دسترس داشته باشيد. علاوه بر آن، طناب محكم و مقدار زيادي روزنامه باطله هم تهيه كنيد و يك ماژيك با نوك درشت هم دم دست‌تان باشد تا بتوانيد روي كارتن‌ها بنويسيد. پلاستيك محافظ يا حباب‌دار هم حتما تهيه كنيد كه براي بسته‌بندي وسايل شكستني لازم مي‌شود.

  • سفر وسايل خانه در سلامت كامل

اگر منزل جديد فاصله زيادي با منزل كنوني دارد، قاعدتا بايد بسته‌بندي وسايل، با دقت بيشتري انجام گيرد. اما در هر صورت بسته‌بندي وسايل ضروري است و حتي اگر فقط يك كوچه قصد جابه‌جايي داشته باشيد، باز هم بايد يك جابه‌جايي ايمن را براي آنها پيش‌بيني كنيد. اگر مي‌خواهيد خسارت به حداقل برسد و حتي صفر شود، بايد فرايند بسته‌بندي را به درستي انجام داد.هرچه تعداد كارتن‌ها بيشتر باشد، اسباب‌كشي با زحمت بيشتري همراه خواهد بود. اما در مقابل، اصل ديگري وجود دارد كه مي‌گويد هرچه فضاي آزادي وسايل توي كارتن‌ها كمتر باشد و نتوانند تكان بخورند و با هم برخورد كنند، كمتر احتمال دارد كه آسيب ببينند. بنابراين مي‌توان اينطور نتيجه گرفت كه اگر براي جمع‌آوري وسايل خرد و ريز، كارتن‌هاي كوچك تهيه شود و فاصله بين آنها با روزنامه پر شود، در حالت طبيعي آسيبي نخواهند ديد. حالت غيرطبيعي، افتادن كارتن از دست يا سقوط از پشت ماشين است.

  • مدير باشيد و وسايل را جمع كنيد

بهتر است هر يك از اعضاي خانواده، وسايل خودش را جمع كند. با اين‌حال يك ذهن هوشيار بايد به تمامي فرايند جمع‌آوري وسايل نظارت داشته باشد و دقت كند كه بسته‌ها خيلي سبك يا خيلي سنگين نشوند و بداند كه توي هر كارتن، چه وسايلي قرارگرفته است. يك كارتن كه 50كتاب تويش چيده شده، نيروي يك نفر را تا رسيدن به جلوي در، كاملا تخليه مي‌كند. البته مشروط بر اينكه بلايي سر كارتن نيايد و در ميانه‌هاي راه، تمام كتاب‌ها نقش پله‌ها نشود. توجه به وزن كارتن‌ها و اينكه وسايل داخل هر كارتن با هم سنخيت داشته باشد، به‌عهده شماست كه كار نظارت را به‌عهده داريد. مدير همچنين بايد آينده‌نگر باشد. پس به لحظه‌اي فكر كنيد كه با تن و ذهني خسته، اسباب‌كشي را به پايان رسانده‌ايد و حالا مي‌خواهيد كارتن‌ها را باز و وسايل را به‌اصطلاح پهن كنيد. اينجاست كه دانستن محتويات كارتن‌ها، اهميت خود را نشان مي‌دهد. در زمان جمع‌آوري وسايل، آن ماژيك نوك درشت را كه در جيب گذاشته‌ايد به خدمت بگيريد و روي در و بدنه هر كارتن، محتوياتش را بنويسيد. اين موضوع را هرگز فراموش نكنيد.چسباندن در كارتن قلق خاصي ندارد و تقريبا همه مي‌دانند كه بهترين شيوه‌اش، چسب زدن با چسب پهن و به شكل چهارخانه است. تنها نكته‌اي كه مي‌ماند، اين است كه بايد به كف كارتن‌ها هم توجه داشت و اگر حس مي‌شود كه استحكام چنداني ندارد، بايد امتداد چسب‌ها به كف كارتن بيايد و آن را دور بزند. فقط پيش از بستن در كارتن‌ها، بررسي محتوياتش را فراموش نكنيد.

  • جمع‌آوري را از كجا بايد شروع كرد؟

انتظار نابجايي است كه تمام وسايل خانه را بتوان ظرف يكي‌دو روز جمع كرد. بنابراين از يك‌ماه قبل‌تر، جمع‌آوري وسايل غيرضروري را آغاز كنيد. اين وسايل غيرضروري، بهتر است ظروف و شكستني‌ها نباشند. آنها را تا روزهاي آخر در كابينت‌ها باقي بگذاريد كه آنجا محفوظ‌ترند. خالي شدن كمدها، به‌نحوي كه به كارتن‌هايي دست و پاگير تبديل نشوند، بهتر است كه نقطه آغاز باشد. فرايند جمع‌آوري با جمع و جور كردن وسايل خرد و ريز آغاز و با بسته‌بندي وسايل بزرگ خانه، مثل يخچال به پايان مي‌رسد. خودتان از صفر تا صد را مي‌توانيد انجام دهيد البته به شرط آنكه وقت و حوصله‌اش را داشته باشيد.توجه داشته باشيد كه در روز اسباب‌كشي، بي‌ترديد تمركز كافي نخواهيد داشت. پس اشياي قيمتي خانه مثل جواهرات را در بسته مجزايي قرار دهيد و 3-2روز قبل‌تر، در منزل يكي از آشنايان به امانت بگذاريد. اشياي قيمتي شامل سندها، شناسنامه‌ها و مدارك پزشكي هم مي‌شود.

  • ايجاد فضاي امن براي شكستني‌ها

لوازم شكستني مثل ظروف چيني را بايد در كارتن‌هايي با استحكام بالا قرار داد. كارتن موز، انتخاب خوبي براي شكستني‌هاست و ارزش‌اش را دارد كه در قبالش به ميوه‌فروش‌ها پول پرداخت شود.در زمان چيدن شكستني‌ها، بهترين حالت اين است كه از پلاستيك حباب‌دار استفاده شود. لايه‌هاي پلاستيك محافظ را بايد بين ظرف‌ها قرار داد و بخش‌هاي خالي كارتن را هم مي‌توان با روزنامه مچاله شده پر كرد. بعد از آنكه لوازم شكستني در كارتن قرار گرفتند، بايد روي آنها علامت‌هايي زد و اخطارهايي داد. اين كارتن‌ها بايد در گوشه‌اي از خانه و در كنار هم قرار گيرند و بهتر است آخرين بسته‌هايي باشند كه از خانه قبلي بيرون مي‌روند.كشوها هم مي‌توانند بسته‌هاي مستحكمي براي وسايل شكستني باشند. معمولا حين اسباب‌كشي، محتويات كشوها را بيرون مي‌آورند ، اما مناسب‌تر است كه كشوها بيرون آورده شوند و برخي لوازم خرد و ريز و شكستني داخلشان قرار گيرد.

  • اضافه‌ها را در همان ابتدا حذف كنيد

بهتر است مواد خوراكي داخل يخچال، چند روز قبل از اسباب‌كشي مصرف شود تا خوراكي‌ها در خلال جابه‌جايي و در زمان بي‌يخچالي، فاسد نشوند. كارتن‌هاي لوازم خانه را تا جاي ممكن دور نيندازيد. چون برخي وسايل مثل تلويزيون با كوچك‌ترين ضربه آسيب مي‌بينند. اگر جعبه‌هاي آنها دور انداخته شده بود، بايد با خودروي شخصي و در نهايت احتياط حمل شوند. كمدها، يخچال و هر وسيله ديگري كه در دارد، با خطري به نام باز شدن بي‌موقع درها مواجه است. بنابراين بايد درهاي آنها با چسب يا طناب، در جايشان ثابت شوند. بهتر است مبل‌ها با روكش باشند و فرش‌ها هم به‌صورت لوله شده در پارچه يا ملحفه پيچيده شوند.در زمان اسباب‌كشي، قطعا به لوازمي بر خواهيد خورد كه از وجود آنها در خانه بي‌خبر بوده‌ايد. هر وسيله‌اي كه بيش از يك سال به سراغش نرفته باشيد، بود و نبودش برايتان يكي است و منطقا بايد از مجموعه لوازم منزل خارج شود.

  • لذت اسباب‌كشي

مصطفي صفري كارشناس يكي از شركت‌هاي اسم و رسم‌دار باربري است و تجربيات ۸ ساله‌اش را در اختيارمان گذاشت تا در اين راهنما استفاده كنيم. او عميقا باور دارد كه اسباب‌كشي يك اتفاق خوب است و بايد هميشه آن را به فال نيك گرفت و در خلالش شاد بود.

  • شركت‌هاي حمل‌ونقل بار

تابستان كه مي‌رسد و مدرسه‌ها كه تعطيل مي‌شوند، بازار جابه‌جايي خانه رونق مي‌گيرد و بعضي كسب و كارها وارد فصل پركارشان مي‌شوند مثل شركت‌هاي حمل‌ونقل كه مدتي است سر و وضع خوب هم يافته‌اند و حتي براي استفاده از خدمات بعضي از آنها، بايد از چند روز قبل وقت گرفت.

هزينه‌هاي اسباب‌كشي گاهي سرسام‌آور مي‌شود. با چند شركت حمل‌ونقل تماس بگيريد و شركتي را كه قيمت منصفانه‌تري دارد، انتخاب كنيد اما پيش از شروع كار حتماً شرط بگذاريد كه مبلغ ديگري به هر بهانه‌اي افزوده نشود. هزينه‌ها بايد دقيقا برآورد شوند و حتما قرارداد ببنديد.

شركت‌هاي باربري اغلب در روزهاي تعطيل و روزهاي پاياني هفته، تعرفه‌هايشان افزايش مي‌يابد. باربرها هم بدون ترديد، انعام طلب خواهند كرد و معمولا هم به كم راضي نمي‌شوند. جابه‌جايي يخچال سايدباي‌سايد، تردميل، گاو صندوق و لوازم بسيار بزرگ هر يك قيمت ويژه‌اي دارد كه مجزا محاسبه مي‌شود. اين موارد را حتما سؤال كنيد.

بد نيست اين نكته را هم در ذهن داشته باشيد كه شركت‌هاي معتبر حمل‌ونقل كه مجوز فعاليت دارند، بار را ضمانت و بيمه مي‌كنند.

اغلب شركت‌هاي حمل‌ونقل، كار بسته‌بندي لوازم خانه را هم انجام مي‌دهند. روال كار به اين ترتيب است كه يك كارشناس به محل مراجعه مي‌كند و با شما در مورد لوازمي كه قرار است بسته‌بندي شود و هزينه‌هايش به توافق مي‌رسد و كارگرهايشان فرداي آن روز براي انجام كار مراجعه مي‌كنند.

کد خبر 297482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha