دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

موزه دار موزه ملی بریتانیا درباره ۲ شهر تاریخی پالمیرا و هترا در عراق و سوریه که اکنون به‌دست داعش در حال نابودی است، گفت: این شهرها یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری‌ اشکانی بودند که از هنر و اسامی ایرانی‌ها در مجسمه آنها استفاده می‌شد.

پالمیرا

وستا سرخوش، مسئول بخش سكه‌هاي موزه بريتانيا در نشست تخصصي موزه ملي ايران با بررسي آثار مربوط به هنر اشكاني در 2 شهر تاريخي هترا و پالميرا در سوريه گفت: زماني كه به هنر اشكاني نگاه مي‌كنيم بيشترين نگاهمان بر آسياي مركزي و ايران است و به هنر خاورميانه كه زير نفوذ اشكانيان و روميان بود كمتر توجه مي‌كنيم.

وي با نمايش تعدادي از مجسمه‌هاي دوره اشكاني در اين دو شهر گفت: متأسفانه نمي‌دانيم وضعيت آثار تاريخي در 2 شهر هترا و پالميرا چگونه است چون گفته مي‌شود هترا منفجر شده است.

وي گفت: نخستين پايتخت اشكانيان عشق آباد آذربايجان است كه برخي مجسمه‌ها و ريتون‌هاي عاجي و سكه از آنها به‌دست آمده و با دارابودن اطلاعات مهم سياسي و اقتصادي يكي از مهم‌ترين منابع هنر اشكاني است. به گفته مسئول بخش سكه‌هاي موزه بريتانيا، حتي روي سكه‌ها نيز تغيير هنر اشكاني را از دوره اشك اول تا مهرداد دوم و فرهاد چهارم مي‌توان مشاهده كرد و مجسمه‌هاي برنزي مانند مجسمه برنزي شمي در موزه ايران باستان نيز از اين دوره وجود دارد كه لباس و پوشش اشكانيان را نشان داده است. اين موزه دار موزه بريتانيا با بيان اينكه در تاريخ شهر پالميرا و هترا كه اكنون به‌دست داعش افتاده از نام‌هاي ايراني به وفور استفاده شده است، گفت: معماري بناهاي تاريخي شهر هترا 4 ايواني است درست مانند معماري ايران.

اين شهر يكي از امپراتوري‌هاي اشكاني بوده و اهميت آن در اين است كه بين امپراتوري رم و اشكاني قرار داشت. همچنين يكي از مهم‌ترين مراكز هنر اشكاني است و مي‌توان روي طاق‌هاي معماري ساختمان‌ها سرهاي مجسمه‌ها با شمايل اشكاني را مشاهده كرد. سرخوش به نقش عقاب در بناهاي تاريخي و مجسمه‌هاي هترا اشاره كرد و گفت: در اين شهر هميشه عقاب نقش مهمي داشته و روي تاج و معماري آنها از نماد عقاب استفاده مي‌شده است. ممكن است اين نماد عقاب ارتباط مستقيمي با «فر ايراني» داشته باشد. در اوستا، فر كياني توسط عقاب نگهداري مي‌شد و در داستان جمشيد وقتي فر از پيش شاه مي‌رود به شكل عقاب پرواز مي‌كند ؛ همين عقاب را در سكه‌هاي اشكاني نيز مي‌توان ديد.

کد خبر 297463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha