همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش با اشاره به تغییرات کنکور سراسری سال ۹۴ تأکید کرد: افزایشی در پذیرش در رشته‌های پرمتقاضی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ايسنا،ابراهیم خدایی در نشست خبری در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، با بیان اینکه کنکور سراسری 94 چهل و پنجمین کنکور سراسری است،گفت: آزمون سراسری امسال از نظر شکل، اجرا و محتوا دارای چند تغییر عمده است.

وی در مورد این تغییرات توضیح داد: تغییر اول در مورد زمان برگزاری آزمون است. با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از اواخر خردادماه آغاز خواهد شد، آزمون سراسری امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر و در تاریخ‌های 21 و 22 خردادماه برگزار می‌شود. تغییر دیگر تجمیع برگزاری آزمون در دو روز است. با توجه به کاهش تعداد داوطلبان شرکت‌کننده، کنکور امسال به جای سه روز طی دو روز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در مورد روزهای برگزاری آزمون اظهار کرد: صبح پنج‌شنبه 21 خرداد گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و عصر همان روز آزمون گروه آزمایشی هنر برگزار می‌ شود و صبح روز جمعه 22 خردادماه آزمون گروه آزمایشی تجربی و عصر همان روز نیز آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.

خدایی در مورد تغییر دیگر آزمون سراسری توضیح داد: تغییر دیگر تغییر وضعیت پذیرش گروه آزمایشی هنر از نیمه متمرکز به نیمه متمرکز خاص است. این به این معنی است که با توجه به اینکه گروه آزمایشی هنر دارای آزمون عملی است هر ساله اسامی پذیرفته‌شدگان این گروه آزمایشی در مهرماه اعلام می‌شد و داوطلبان پذیرفته شده در بهمن‌ماه وارد دانشگاه‌ها می‌شدند. اما امسال با توجه به اینکه آزمون سراسری به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان زودتر برگزار می‌شود و با توجه به درخواست دانشگاه‌ها مبنی بر پذیرش دانشجو در مهرماه، آزمون عملی گروه آزمایشی هنر در مردادماه برگزار می‌شود و اعلام نتایج این گروه آزمایشی همزمان با گروه‌های آزمایشی دیگر در شهریورماه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: داوطلبانی که در تقاضانامه ثبت نامی در این مورد اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند از امروز باز هم می‌توانند تغییر علاقه‌مندی خود را در این مورد اعلام نمایند.

رئیس سازمان سنجش با تأکید بر اینکه نتایج امسال نسبت به سال گذشته زودتر اعلام می‌شود در مورد سهمیه ایثارگران نیز اظهار کرد: سهمیه ایثارگران از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرد.

  • کاهش 153هزار نفری داوطلبان نسبت به سال گذشته

خدایی در ادامه با بیان اینکه 877هزار و 835 داوطلب در کنکور سراسری 94 ثبت نام کرده‌اند، گفت: تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور امسال نسبت به سال گذشته 153 هزار نفر کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده‌اند به طور کلی آمار شرکت‌کنندگان در آزمون یک میلیون و 29 هزار و 627 نفر است.

  • توزیع کارت ورود به جلسه کنکور از ساعت 14 امروز

وی از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون از ساعت 14 امروز خبر داد و گفت: داوطلبان باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و وارد کردن مشخصات ثبت نامی و شناسنامه‌ای نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش تأکید کرد: چنانچه داوطلبی در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده است باید حتما نسبت به دریافت دو یا سه کارت اقدام کند.

دکتر خدایی در ادامه در مورد تعداد داوطلبان در هر گروه آزمایشی اظهار کرد: 181 هزار و 299 داوطلب در گروه علوم ریاضی و فنی، 497 هزار و 845 داوطلب در گروه علوم تجربی، 181هزار و 719 داوطلب در گروه علوم انسانی، 10 هزار و 700 نفر منحصرا در گروه هنر که با احتساب ثبت نام داوطلبانی که در گروه آزمایشی هنر به عنوان گروه آزمایشی دوم ثبت نام کرده‌اند این تعداد به 56 هزار و 250 نفر افزایش یافته است، 6272 داوطلب منحصرا در گروه زبان‌های خارجه با احتساب داوطلبان از گروه‌های آزمایشی دیگر که زبان را به عنوان گروه آزمایشی دوم یا سوم انتخاب کرده‌اند این تعداد به 112 هزار و 154 داوطلب می‌رسد، ثبت نام کرده‌اند. این آزمون در 365 شهرستان،‌17 کشور خارجی و 463 حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

  • مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلب

وی با اشاره به مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلب ثبت نام کننده در آزمون سراسری 94 گفت: مسن‌ترین داوطلب ثبت نام کننده ابوتراب صالحی متولد 1314 از استان همدان، شهرستان کبودر اهنگ و جوان‌ترین داوطلب کنکور امسال، عطیه امیریان متولد سال 1379 در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد است.

  • ظرفیت پذیرش نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است

رئیس سازمان سنجش در ادامه در مورد ظرفیت‌های پذیرش گفت: هنوز وزارت بهداشت ظرفیت‌های پذیرش خود را اعلام نکرده است، اما به طور کلی نمی‌توان گفت کاهش یا افزایشی در ظرفیت پذیرش رخ داده است. ظرفیت‌ها تقریبا مانند سال گذشته است و ظرفیت‌های نهایی در مردادماه اعلام می‌شود.

خدایی با پیش‌بینی ادامه روند کاهش داوطلبان گفت: حتی اکنون نیز ظرفیت رشته علوم ریاضی و فنی نسبت به تعداد داوطلبان بیشتر است. تعداد داوطلبان شرکت کننده در این گروه آزمایشی 181 هزار و 252 هزار نفر است در حالی که ظرفیت پذیرش 270 هزار نفر است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های روزانه بین 100 تا 150 هزار نفر ثابت هستند گفت: به غیر از رشته‌های مربوط به وزارت بهداشت که رشته‌های پرمتقاضی هم هستند، پذیرش در بقیه رشته‌های وزارت علوم روند ثابت داشته است.

رئیس سازمان سنجش گفت: به طور کلی پیش‌بینی افزایش ظرفیت در رشته‌های پرمتقاضی را نمی‌کنم. ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها نه کاهشی بوده و نه افزایشی و یک روند ثابتی داشته است.

  • تأثیر سوابق تحصیلی مانند سال گذشته است

خدایی در ادامه در مورد تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری 94 اظهار کرد: تأثیر سوابق تحصیلی مانند سال گذشته و همان 25 درصد است. همچنین انتخاب رشته مانند سال گذشته در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون صورت می‌گیرد و متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی باید بعد از اعلام نتایج به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون این دانشگاه اقدام نمایند.

وی در مورد فرایند برگزاری آزمون توضیح داد: آغاز فرایند آزمون در نوبت صبح از ساعت 7:30 دقیقه و در نوبت عصر از ساعت 15 است و داوطلبان باید نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون در حوزه برگزاری امتحان حضور یابند.

  • اعلام نتایج تا هفته اول مردادماه

رئیس سازمان سنجش در ادامه در مورد زمان اعلام نتایج و فرایند انتخاب رشته اظهار کرد: نتایج اولیه تا هفته اول مردادماه اعلام می‌شود و فرایند انتخاب رشته از دهم مرداد آغاز خواهد شد و نتایج نهایی بین 10 تا 20 شهریورماه اعلام می‌شود.

  • اختیار دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی دکتری

خدایی در ادامه با اشاره به تغییر در روند پذیرش دانشجوی دکتری در سال 95 و 96 گفت: براساس مدل طراحی شده، سازمان سنجش موظف است سالی بیش از دو بار آزمون دکتری برگزار کند. بر این اساس سازمان سنجش برای داوطلبان ورودی 95 و 96 در سه بخش زبان، استعداد تحصیلی، دروس اصلی و پایه به تناسب رشته مربوطه آزمون برگزار می‌کند، سپس کارنامه این آزمون را منتشر کرده و داوطلبان براساس حدنصاب‌های اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، به دانشگاه مراجعه کرده و ثبت نام موقت می‌شوند. سپس تأیید نهایی ثبت نام توسط سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این طرح یک طرح شناخته شده در کل دنیا است و با مشورت روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور اجرا می‌شود.

  • اطلاعیه رشته‌های دارای شرایط خاص روی سایت سنجش

در ادامه مشاور عالی سازمان سنجش در مورد رشته‌های دارای شرایط خاص توضیح داد: اطلاعیه رشته‌های دارای شرایط خاص از ساعت 14 امروز روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود. در سال‌های گذشته برای انتخاب این رشته‌ها محدودیت انتخاب وجود داشت اما امسال با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور با مسئولان ارگان‌ها، داوطلبان می‌توانند علاقه‌مندی خود را از انتخاب اول تا 150 در هر قسمتی انتخاب کنند. طبق ضوابط این افراد برای مصاحبه، معاینه آزمون عملی معرفی می‌شوند و فهرست نهایی آن‌ها همراه با سایر رشته‌ها اعلام می‌شود.

  • امکان انتخاب رشته برای داوطلبانی که در آزمون شرکت نکردند

در ادامه این نشست احسان عباسی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه چنانکه مغایرتی بین اطلاعات فرد و کارت ورود به جلسه وجود داشت داوطلبان باید نسبت به رفع آن اقدام کنند، اظهار کرد: اگر مغایرتی در اطلاعات فردی مانند نام و نام خانوادگی وجود داشت داوطلبان می‌توانند از طریق لینکی که روی سایت سازمان سنجش قرار دارد نسبت به رفع آن اقدام کنند و اگر مغایرتی در مورد جنسیت، گروه آزمایشی و... وجود داشت داوطلبان لازم است برای رفع نقص به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند.

احسان عباسی از امکان انتخاب رشته مجازی خبر داد و گفت: امسال هم انتخاب رشته مجازی برای داوطلبان روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود. همچنین در ویژه نامه پیک سنجش که در مردادماه و بعد از اعلام نتیجه اولیه منتشر می‌شود نحوه انتخاب رشته توضیح داده می‌شود.

وی از امکان انتخاب رشته برای داوطلبانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند خبر داد و گفت: داوطلبانی که در آزمون سراسری غایب بوده‌اند می‌توانند در مردادماه و بعد از اعلام نتایج نسبت به انتخاب رشته محل‌هایی که پذیرش در آن‌ها براساس سوابق تحصیلی است اقدام کنند.

کد خبر 297386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha