سید محمد فخار : سه‌شنبه هفته گذشته لایحه سازوکار نظارت و کنترل برگه معاینه فنی خودروها در شهر تهران با تأکید بر ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعاتی و بازگشت قانون معافیت ۲ ساله معاینه فنی در شورای شهر تهران تصویب شد.

معاینه فنی

اين قانون مي‌تواند گامي در زمينه سامانه ملي يكپارچه معاينه فني باشد كه از سال گذشته خبر ايجاد آن بر سر زبان‌ها افتاد.مفاد لايحه تصويب شده، سازوكار نظارت و كنترل برگه معاينه فني خودروها و برخورد با خودروهاي متخلف در شهر تهران را تعيين مي‌كند. اين اقدام در بخش پيشنهادها نيز مي‌تواند با اصلاح مدت معافيت از 5سال به 2سال، گامي در راستاي احياي قانوني باشد كه در سال‌هاي اخير از سوي نهادهاي دست‌اندركار مغفول مانده است.

ولي آذروش، دبيركل مراكز معاينه فني كلانشهرهاي كشور و مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: اين لايحه اهداف مشخصي را دنبال مي‌كند كه يكي ايجاد سامانه ملي است و ديگري مربوط به جلوگيري از تردد خودروهاي فاقد برچسب معاينه فني در شهر. مسيري كه اين لايحه فراهم مي‌كند، نحوه صدور برگه معاينه فني بر حسب مصوبه هيأت وزيران را به‌اجرا درمي‌آورد. به‌گفته وي، با اجراي اين لايحه خودروهاي فاقد معاينه فني در شهر مشخص مي‌شوند و از ورود خودروهاي دودزا و فاقد معاينه فني به محوطه‌هاي خاص شهري جلوگيري مي‌شود. از سويي در اين لايحه پيش‌بيني شده كه زمان معاينه فني از 5‌سال به 2سال كاهش يابد و براي ارتقاي سطح ايمني خودروها در اين‌باره به مجلس پيشنهادي ارائه شده است.

  • اجراي محدوده كم انتشار و سامانه ملي

زمان عملياتي شدن سامانه ملي و ايجاد وحدت رويه، اين سامانه حسب مصوبه شوراي شهر فعال خواهد شد و پليس نيز در محدوده‌هاي مشخص از طريق نرم‌افزاري اعمال قانون مي‌كند. با اتصال ديتا سنتر مراكز معاينه فني به پليس مي‌توان منتظر اجراي طرح‌هاي جديد در تهران بود. آذروش افزود: در هفته‌هاي اخير جلسات مختلف و متعددي بين ما و پليس راهور برگزار شده و آنها هم آمادگي دارند اطلاعات مراكز 14گانه را دراختيار بگيرند.

براساس تصميم هيات دولت، 6‌ماه بعد از تصويب بايد سامانه ملي معاينه فني اجرايي شود و در تهران اين اجرا مي‌تواند همزمان با تصميم شوراي ترافيك براي ايجاد طرح محدوده كم انتشار(LEZ) باشد. البته تصميم هيأت دولت 14دي93 تصويب شده و به‌زودي مقدمات طرح محدوده كم انتشار نيز در تهران فراهم مي‌شود. بدين‌ترتيب مراكز معاينه فني براي تبادل اطلاعات با پليس راهور آمادگي كامل دارند و به‌زودي نتايج تصميم شوراي شهر و دولت در تهران عملي مي‌شود.

  • همكاري با پليس

براساس اين لايحه ستاد معاينه فني خودروهاي تهران موظف است در راستاي الزام دستگاه‌هاي اجرايي براي مقابله با آلودگي هوا و ضرورت ايجاد ساختار يكپارچه معاينه فني اقداماتي را انجام دهد. اين اقدامات با بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي الكترونيكي و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به‌منظور اعمال مقررات، ضمن انجام پيگيري و همكاري‌هاي لازم جهت تحقق طرح فعال‌سازي‌ سامانه يكپارچه معاينه فني صورت مي گيرد، همچنين مشخصات تمامي خودروهايي كه از مراكز مكانيزه معاينه فني تهران برگه معاينه فني دريافت مي‌كنند، در سامانه اطلاعاتي ايجاد شده توسط وزارت كشور تجميع مي‌شود.

همچنين در اين لايحه آمده است كه ستاد معاينه فني خودروهاي تهران موظف است ظرف مدت 3‌ماه ترتيبي اتخاذ كند كه خودروهاي فاقد معاينه فني را كه در محدوده اضطرار و طرح ترافيك شهر تهران (رينگ سبز طرح مناطق كم انتشار آلايندگي) تردد مي‌كنند به وسيله دوربين‌هاي نظارت تصويري و ديگر روش‌هاي كنترل مكانيزه با استفاده از اطلاعات سامانه شناسايي كند و دراختيار راهنمايي و رانندگي براي صدور قبض جريمه قرار دهد.

  • 2پيشنهاد براي دولت و مجلس

ورود مديريت شهري و شوراي شهر پايتخت با پيشنهادهاي لازم درخصوص اجراي معاينه فني مي‌تواند موجب تسريع روند اجراي اين سامانه ملي شود. در لايحه مذكور 2پيشنهاد به دولت و مجلس براي تسريع زمينه‌هاي اجراي قانون معاينه فني همه خودروهاي كشور شده است. در يك بخش از پيشنهادهاي كاربردي اين لايحه خطاب به وزارت كشور آمده است كه به‌منظور فراهم آمدن امكان كنترل مؤثر و جدي معاينه فني خودروها، اطلاعات كليه خودروهايي كه از مراكز مجاز معاينه فني كشور، گواهي معاينه فني دريافت مي‌كنند به‌صورت برخط تحت بانك اطلاعاتي واحد گردآوري كرده و نسبت به فعال‌سازي‌ و به‌كار‌گيري سيستم جامع نرم‌افزاري جهت تجميع اطلاعات عملكردي مراكز معاينه فني كشور، اقدام كنند. پيشنهاد ديگر نيز به مجلس شوراي اسلامي در زمينه اصلاح قانون معاينه فني است كه از سال89 زمينه‌ساز آلودگي در شهرهاي بزرگ كشور شده بود.

 

کد خبر 297321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار