پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین ارکستر ( Big band) ایران به رهبری جاوید مجلسی؛ آثاری از چارلی پارکر(Charlie Parker)، بن گودمن(Benny goodman) و لوییس آرمسترانگ(Louis Armstrong) می‌نوازد.

کنسرت جز

جاوید مجلسی (رهبر ارکستر و نوازنده هورن) در گفت‌وگو با ایلنا؛ درباره تشکیل ارکستر سازهای بادی برنجی ارکستر سمفونیک گفت: از زمانی که ارکستر موسیقی ملی به رهبری آقای فخرالدینی کار خود را آغاز کرده؛ نوازندگان بادی برنجی ارکستر دو روز در هفته وقت آزاد دارند. بر این اساس به من پیشنهاد شد ارکستری با این نوازندگان راه‌اندازی کنیم که من پیشنهاد یک ارکستر بیگ بند (Big Band orchestra) را دادم.

او ادامه داد: این ارکستر با ترکیب سازهای ترومپت، ترومبون، ساکسفون، هورن، پیانو و گیتار بیس تشکیل شده است البته هنوز نواز نوازندگانی که باید از بیرون برای سازهای ساکسفون، گیتار و پیانو بیاوریم قرار داد ندارند و شرایطشان مشخص نیست. به‌طور کلی ما فعلا تمریناتمان را با سازهای بادی شروع کردیم و خوشبختانه نوازنده‌ها هم استقبال خوبی از این تمرینات داشتند.

مجلسی با اشاره به شرایط تمرین‌های ارکستر و برنامه برگزاری کنسرت؛ بیان کرد: متاسفانه آرشیو نت‌های ما هنوز کامل نیست و باید بخشی از نت‌ها با (Credit card) خریداری شود و از سوی دیگر هم بنیاد رودکی باید برای قرارداد نوازندگانی که از بیرون می‌خواهیم بیاوریم؛ اقدام کند. تا امروز حمایت لفظی بسیاری از سوی بنیاد و آقای رهبری صورت گرفته اما هنوز کار عملی از سوی بنیاد رودکی شاهد نبودیم. البته در همین شرایط هم ما تمرینات روتین خود را با سازهای بادی برنجی داریم اما به‌طور کلی نمی‌توان گفت که ارکستر بیگ بند تشکیل شده است.

وی افزود: من امیدوارم که حمایت‌ها فقط لفظی نباشد و زودتر برای خرید نت‌ها و عقد قرارداد نوازندگان جدید اقدام کنند چون فکر می‌کنم اجراهای این ارکستر می‌تواند برای مخاطبان بسیار جذاب باشد و ما هم در نظر داریم در سراسر ایران به اجرای موسیقی بپردازیم.

این رهبر ارکستر درباره رپرتوار اجرایی ارکستر نیز گفت: ما برای هر اجرا به علت کوتاهی قطعات باید حداقل 15 قطعه را آماده کنیم که متاسفانه هنوز نت‌ها آماده نیست اما من درنظر دارم به زودی سراغ موسیقی جَز 60، 70 سال پیش در آمریکا بروم و همچنین آثاری از چارلی پارکر(Charlie Parker)، بن گودمن(Benny goodman) و لوییس آرمسترانگ(Louis Armstrong) را اجرا کنیم. این نوع موسیقی با ترکیب ارکستر ما همخوانی بیشتری دارد چراکه موسیقی‌های امروز جَز، بسیار متفاوت شده است.

او به اجرای موسیقی‌های ایرانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: من کسانی را می‌شناسم که در این سبک‌ها آهنگسازی می‌کنند؛ فکر می‌کنم بتوانیم از ملودی‌های ایرانی نیز برای اجراهایمان بهره ببریم و این اتفاق بسیار خوبی‌ست.

جاوید مجلسی با بیان اینکه تشکیل ارکستر بیگ بند برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران رخ داده است؛ گفت: هرگاه موسیقی‌ها پیچیده و پرمحتوا می‌شوند، توده جامعه کمتر به سراغ آن می‌رود. موسیقی جَز هم همواره کمتر در دایره شنوایی مردم قرار داشته و شاید حتی به آن‌ها شناسانده نشده ولی من فکر می‌کنم با تشکیل این ارکستر می‌توان کارهای مثبتی انجام داد.

وی در پایان افزود: خوشبختانه این ارکستر با حمایت بنیاد رودکی و دفتر موسیقی تشکیل شده و طبیعتا چنین حمایت‌هایی می‌تواند آینده ارکستر را برای برگزاری کنسرت در نقاط مختلف کشور، با آرامش خاطری همراه کند اما متاسفانه چون برنامه‌ی مدیریتی کلان وجود ندارد؛ نمی‌توان مطمئن بود که ارکستر تا زمان کدام مدیر سرپا خواهد ماند.

کد خبر 297143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha