همشهری‌آنلاین: مدت زمان صدور و ارسال گواهینامه و تحویل در منازل متقاضیان از تیرماه امسال به چهار روز رسیده است

رییس پلیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی گفت: با تمهیداتی که از سوی این مرکز مهیا شده از تیرماه امسال مدت زمان صدور و ارسال گواهینامه و تحویل در منازل متقاضیان به چهار روز رسیده است.

سرهنگ حسن رضایی مجد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا و صدا و سیما شماره تلفن‌های "‪ "۸۱۲۵۳۵۷۳‬و "‪ " ۸۱۲۵۳۵۶۱‬را جوابگوی شهروندانی دانست که زمان صدور گواهینامه آنان بیش از این زمان است.

رضایی مجد بیشترین دلیل تاخیر در صدور گواهینامه را نقص مدارک عنوان کرد و گفت : متقاضیان می‌توانند در تماس با این شماره تلفن‌ها و ارایه کد ملی و مشخصات نسبت به پیگیری مراحل صدور گواهینامه خود اقدام کنند.

وی همچنین از راه‌اندازی آموزشگاههای موتور سیکلت و پایه یک در آینده نزدیک خبر داد.

رییس پلیس صدور گواهینامه‌راهوربا اشاره به صدور ‪ ۵۰۰‬گواهینامه موتور درروزگفت : در زمان حاضر اکثر موتورسیکلت سواران اقدام به رانندگی بدون گواهینامه می‌کنند.

وی با تقسیم آموزشگاههای رانندگی به دو دسته مجاز و غیر مجاز توضیح داد: درکشورآموزشگاههای مختلفی وجود دارد که‌ازجمله‌می‌توان به آموزشگاههای مجری طرح آموزش و آزمایش که تا مرحله‌آزمون مجاز هستند وآموزشگاههای مجاز مشروط که فقط تا حد آموزش مجاز هستند ،وجود دارد.

رضایی مجدبا تاکید بر اینکه باید فرآیند تبدیل و تعویض گواهینامه با صدورگواهینامه‌المثنی تفاوت داشته‌باشد، گفت : اغلب افرادی که گواهینامه‌شان مفقودمی‌گردد مدرکی ندارند و گاه شماره گواهینامه خود را نیز نمی‌دانند.

وی افزود : برای اقدام جهت دریافت گواهینامه المثنی لازم است از زمان صدورگواهینامه شش ماه گذشته باشد و بعد از تحویل مدارک به دفاتر پلیس به اضافه ‪ ۱۰‬برای مسجل‌بودن مفقودشدن گواهینامه تعهد محضری نسبت به کشف فساد از این افراد اخذ خواهد شد.

رییس پلیس صدور گواهینامه راهور این اقدامات را برای جلوگیری از وقوع هرگونه جعل عنوان کرد و افزود : لازم است پرونده فیزیکی تقاضای گواهینامه المثنی توسط مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور دیده شود تا از وقوع هرگونه جعل و سوء استفاده جلوگیری شود.

وی از کاهش تعداد گواهینامه‌های جعلی پس از سیستمی شدن‌مرکزصدور گواهینامه خبر داد.

رضایی‌مجد گفت:ازسوی مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور روزانه ‪ ۱۶‬میلیون گواهینامه صادرو از طریق پست به در منازل متقاضیان ارسال می‌شود.

وی افزود :در سال ‪ ۸۵‬سه میلیون گواهینامه صادر شد که نسبت به‌سال ‪۸۴‬ با یک میلیون ‪ ۲۰۰‬هزار با افزایش ‪ ۴۰‬درصدی روبرو بوده‌ایم.

رضایی مجد تعداد گواهینامه صادر شده در چهار ماهه ابتدای سال ‪ ۸۶‬را نیز یک میلیون ‪ ۲۰۰‬هزار گواهینامه اعلام کرد.

رییس پلیس صدور گواهینامه‌راهور گفت که از تبدیل گواهینامه افراد دارنده گواهینامه‌های"ب ‪"۱‬در صورت بروز چهارتخلف،رانندگی درشب،یدک کشیدن (بکسل کردن) سایر وسایل نقلیه،رانندگی در جاده‌ها،بزرگراهها و آزاد راههای برون شهری و حمل مسافر جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه‌درسالهای ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۵‬یک میلیون ‪ ۶۵۰‬هزار گواهینامه "ب‪ "۱‬یک ساله صادرشده‌است،گفت که‌ازاین‌تعداد تاکنون ‪ ۱۶‬هزار گواهینامه‌احراز تخلف شده است.

رضایی مجد افزود: برای این متقاضیان به‌جای صدور گواهینامه با مکانیزم ایجاد شده در شهرک آزمایش فرم احراز تخلف چاپ و به در منازل آنان ارسال می‌شود.

وی گفت :متقاضی پس از دریافت فرم موظف به مراجعه به اولین آموزشگاه رانندگی مجاز و شرکت در آزمون آیین نامه می‌شود.

رییس پلیس صدور گواهینامه‌راهور توضیح داد : متقاضی در صورت قبولی در آزمون باید گواهی مربوطه را به‌واحدهای صدور گواهینامه‌در سراسر کشور ارسال کند تا نسبت به صدور گواهینامه اقدام شود.

رضایی مجد بیشترین تخلف صورت گرفته از سوی دارندگان‌گواهینامه‌های"ب ‪"۱‬ یک ساله را سرعت غیرمجاز در محل غیرمجاز اعلام کرد.

رییس‌پلیس صدورگواهینامه‌راهورگفت که بنابرتصمیم پلیس راهورگواهینامه‌های یک ساله از آذر ماه ‪ ۸۵‬به گواهینامه‌های "‪" ۱+۴‬که دارای دو اعتبار یک ساله و چهار ساله است، تبدیل شد.دارنده‌این گواهینامه‌هابارعایت قوانین و مقررات در طی یک سال بدون نیاز به مراجعه مشمول گواهینامه با اعتبار چهار ساله خواهندشد.

وی تصریح کرد:دارندگان گواهینامه‌های "‪ "۱+۴‬درصورت‌ارتکاب به چهارتخلف، تقصیر در تصادفات فوتی ،تقصیر در تصادفات جرحی ، سرعت غیرمجاز و سبقت غیر مجاز از داشتن گواهینامه پنج ساله محروم و گواهینامه آنها توسط مامورین راهنمایی و رانندگی درقبال‌اخذ رسید، دریافت می‌شود.

رییس پلیس صدور گواهینامه راهور گفت :پلیس راهنمایی و رانندگی‌اقدام به چات بروشورهایی کرده که بامراجعه افراد متقاضی گواهینامه به آموزشگاهها دراختیارآنان قرار می‌گیرد.

 طبق مقررات چاپ‌شده در این بروشورها متقاضی با رعایت این مقررات در طول یک‌سال بدون نیاز به حضور گواهینامه پنج ساله دریافت خواهد کرد.

کد خبر 29703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز