شاخص بورس از ابتدای سال مدام نزول کرده است اما با وجود نزول شاخص، قیمت سهام ۱۲۰ شرکت در بورس و ۲۲ شرکت در فرابورس رشد کرده است، این در حالی است که در جدول شرکت‌های زیان‌دیده، نام تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ بورس به چشم می‌خورد.

بورس

به‌گزارش‌همشهري، روند نزولي بورس كه از زمستان92 آغاز شده است همچنان ادامه دارد، تحليلگران تكنيكال بر اين باورند بازار سهام وارد دوره اصلاح بزرگ شده و اين روند دست‌كم تا ميانه‌هاي سال96 ادامه دارد، در چنين شرايطي سهامداراني كه در سال‌92 سود سرشاري به‌دست آورده‌اند هنوز خاطره روز‌هاي رؤيايي سال‌92 را فراموش نكرده‌اند.

سهامداران اكنون در انتظار روز‌هاي خوش نظير آنچه در سال92 اتفاق افتاد، هستند. در سال92 ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس در طول 9‌ماه به 130درصد رسيد.تازه‌ترين اطلاعات آماري نشان مي‌دهد ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس در2ماه نخست سال فقط يك درصد بوده است اما سهامداراني كه ريسك بيشتري را پذيرفته‌اند توانسته‌اند به‌طور ميانگين 5. 9 درصد بازده در فرابورس به‌دست بياورند. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از ابتداي سال تاكنون با وجود آنكه قيمت سهام 193شركت بين يك تا 35درصد كاهش يافته اما در مقابل ارزش سهام 120شركت نيز رشد كرده است. در فرابورس هم ارزش دارايي سهامداران 22شركت زيادشده و سهامداران 36شركت نيز زيان كرده‌اند.

  • پربازده‌ترين‌ها

عمده‌ترين شركت‌هايي كه در 2‌ماه اول سال، سهامشان رشد كرده است شركت‌هاي كوچك هستند، به‌طور مثال با محاسبه ارزش بازار سهام شركت نورد آلومينيوم متوجه مي‌شويم سهامداران اين شركت از ابتداي سال تا پايان ارديبهشت 190درصد سود كرده‌اند. اگرچه قيمت هر سهم اين شركت نسبت به ابتداي سال نزول كرده است اما بخش زيادي از اين نزول به‌دليل افزايش يافتن سرمايه اين شركت بوده و در مجموع سهامداران اين شركت بيشترين ميزان سود را در كل بازار سهام به‌دست آورد‌ه‌اند.

آمارها نشان مي‌دهد 40شركت در بورس و 10شركت در فرابورس در همين مدت بازده 2رقمي به‌دست آورده‌اند. از ديگر شركت‌هايي كه سهامدارانشان سود كرده‌اند، مي‌توان به قند لرستان و توليدي گرانيت بهسرام اشاره كرد كه در مجموع 125و 72درصد بازده نصيب سهامداران‌شان شده است. در فرابورس نيز وضع 2پالايشگاه نفت تهران و شيراز بسيار مناسب بوده است سهامداران اين دو شركت به‌ترتيب 58 و30درصد سود كرده‌اند. از ديگر شركت‌هاي مهمي كه در اين مدت قيمت سهامشان رشد كرده است مي‌توان به بيمه اتكايي ايرانيان كشتيراني درياي خزر، پتروشيمي مارون، پالايش نفت لاوان، پتروشيمي جم، نفت پاسارگاد و بيمه پاسارگاد اشاره‌كرد.

  • زيان ديده‌ها

نزول شاخص بورس در ماه‌هاي گذشته قرباني‌هاي زيادي گرفته است كه بخشي از اين قربانيان كه اتفاقا تعدادشان هم كم نيست در زمره شركت‌هاي بزرگ قرار دارند. آمار‌ها نشان مي‌دهد شركت فولاد صبا نور در 2‌ماه نخست سال 34درصد از ارزش سهامش را از دست داده است و در ته‌جدول ايستاده است، در عين حال شركت تازه‌واردي مانند قاسم ايران هم كه به‌تازگي سهامش در فرابورس عرضه شده است 30درصد از ارزش سهامش را از دست داده است.

ارزش سهام بانك پارسيان 1000ميليارد تومان يعني معادل 26درصد كاهش يافته است. شركت‌هاي بزرگ ديگري مانند مخابرات و همراه اول هم از ابتداي سال تاكنون به ترتييب 2300و 2400ميليارد تومان از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند با اين محاسبات متوجه مي‌شويم سهامداران مخابرات در اين مدت 19درصد و همراه اول 20درصد زيان كرده‌اند. از ديگر شركت‌هاي بزرگ كه در رده شركت‌هاي زيان‌ديده قرار گرفته‌اند مي‌توان از زامياد، سايپا ديزل، گل‌گهر، پتروشيمي فن‌آوران، سرمايه‌گذار اميد، ايران خودرو، سرمايه‌گذاري بهمن، پالايش نفت تبريز، پارس‌خودرو، بانك سرمايه، بانك ايران زمين، بانك گردشگري و بانك حكمت ايرانيان نام برد.

کد خبر 296693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha