همشهری آنلاین: رییس دانشکده علوم زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به خسارت‌های جبران‌ناپذیر مصرف سموم شیمیایی بر سلامت افراد جامعه خواستار استفاده باغداران از عصاره گیاهان به جای سموم در دفع آفات شد.

مصرف عصاره گیاهی به جای سم در باغ‌ها شد

به گزارش ايرنا، بهنام امیری روز چهارشنبه گفت: فلفل یا گلپر، سیر و اوکالیپتوس از جمله گیاهانی هستند که در گذشته از عصاره آنها برای جلوگیری از آفات باغ‌ها استفاده می‌شد.

وی همچنین استفاد از روغن ولک را به جای سموم شیمیایی به باغداران توصیه کرد و افزود: روغن ولک سم دفع آفات برای مرکبات است که اثرات آن بر روی موجودات غیر هدف به مراتب خیلی کم‌تر از سموم است.

این متخصص سم‌شناس گفت: متاسفانه مسئولان نهادهای ذی‌ربط هنوز این آگاهی را به باغداران و کشاورزان نداده‌اند که از روغن ولک و عصاره‌های گیاهی برای دفع آفات استفاده کنند.

امیری با اشاره به در دسترس بودن این عصاره‌های گیاهی در بازار، یادآور شد: متاسفانه ذهنیت و باور باغدار ایرانی به گونه‌ای شکل گرفته که فقط سموم شیمیایی را می‌شناسد.

رییس دانشکده علوم زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تاکید کرد: عصاره‌های گیاهی هیچ تخریب و آسیبی برای محیط زیست ندارند بنابر این باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده از آن را در بین باغداران جا انداخت.

وی با تاکید بر جلوگیری از مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی در ایران به‌ویژه در مازندران بر ضرورت آگاهی‌بخشی به کشاورزان از سوی سازمان جهاد کشاورزی درباره مضرات استفاده از این مواد تاکید کرد.

امیری خواستار تشکیل جلسات و گردهمایی‌های دوره‌ای برای باغداران در مناطق مختلف شد و گفت: مسئولان امر باید در این جلسات برای توجیه مزایای استفاده از عصاره گیاهی به جای سموم شیمیایی از متخصصان امر بهره گیرند.

وی همچنین خواستار جلوگیری از فروش بی‌ضابطه سم در کشور شد و افزود: سم به سه صورت حاد و مزمن و تاثیر بر روی ژنتیک در انسان خسارت ایجاد می‌کند.

وی نقش آموزش را در آگاهی بخشی به باغداران مهم ارزیابی کرد و گفت: نهادهای مربوط باید میزان، نوع و زمان مصرف سم در عرصه‌های زراعی و باغی را به طور فراگیر به باغداران آموزش دهند.

مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که در آن 70 نوع محصول کشت می‌شود. این استان رتبه نخست تا سوم را در تولید دست کم 10 نوع محصول کشاورزی در کشور در اختیار دارد.

بر اساس گزارش مراجع رسمی تاکنون حدود 650 گونه آفت کشاورزی و باغی در مازندران شناسایی شده که 66 درصد کل آفات ایران را شامل می‌شود.

کد خبر 296419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha