رئیس پلیس فتای کشور از برخورد با سایت‌های همسر‌یابی و سایت‌های فروش مواد‌مخدر خبر داد.

سردار کمال هادیانفر

سردار كمال هاديانفر با تأكيد بر اينكه هيچ سايت همسريابي مجوز ندارد، گفت: پليس فتا سايت‌هاي همسريابي را مسدود و با آنها برخورد مي‌كند. تاكنون جلساتي با وزارت ورزش و جوانان برگزار شده و در اين بخش، متولي اصلي، وزارت ورزش و جوانان است و هيچ سايتي در اين رابطه مجوز ندارد. وي با اشاره به اينكه درصد زيادي از سايت‌هاي همسريابي منجر به فعاليت كلاهبرداري و انحراف اخلاقي مي‌شود، افزود: اخيرا پرونده بزرگي در اين رابطه شناسايي شد كه فردي 23سرور مجازي را در اختيار گرفته و 70 اي ‌ميل ايجاد كرده بود. متهم 2000شماره حساب را از طريق اين سايت به‌دست آورده بود و به آنها دسترسي پيدا كرده و همچنين 4هزار اطلاعات كاربران را سرقت كرده بود. آزمايشگاه پليس فتا متوجه اين موضوع شده و ماجرا را به مالباختگان اطلاع داد. به گفته وي، 656سايت نيز در رابطه با فروش موادمخدر شناسايي شد كه 257مورد از آنها فعال بوده و تعداد زيادي كلاهبرداري از اين طريق انجام شده بود.

سردار هاديانفر درخصوص ترويج عكس‌هاي خصوصي هنرمندان در شبكه‌هاي مجازي نيز گفت: تعداد زيادي از اين افراد به ما مراجعه كرده و اعلام كرده‌اند كه صفحاتي با نام آنها در شبكه‌هاي اجتماعي راه‌اندازي شده كه با شكايت رسمي پليس فتا، نسبت به حذف اين صفحات اقدام مي‌كند. صفحات مجرمانه‌اي كه در برخي شبكه‌ها همچون اينستاگرام راه‌اندازي مي‌شود هم توسط كارگروه مجرمانه حذف مي‌شوند و درصورتي كه شكايت شاكي باشد، پليس فتا وارد عمل مي‌شود.

رئيس پليس فتا كه در «‌نشست جهاني جرايم سايبري در دنياي به هم پيوسته» سخن مي‌گفت، جزئيات برجسته‌ترين حمله سايبري به كشور را چنين توضيح داد: اين حمله مربوط به هك سايت وزارت نفت بود كه پليس فتا به‌موقع وارد عمل شد و قبل از اينكه آسيب‌پذيري افزايش يابد، درگاه ورود هكر را كه از جانب آمريكا بود، شناسايي كرد. طي نامه رسمي به آمريكا، اين موضوع را بيان كرديم و دستور قضايي بين‌المللي نيز در اين رابطه صادر شد. موضوع در حال حاضر توسط وزارت خارجه در حال پيگيري است.

وي همچنين از نفوذ يك هكر به درگاه يك بانك خصوصي كشور خبر داد و گفت: اين فرد قصد نفوذ به شبكه شتاب را داشت كه توسط پليس فتا شناسايي و دستگير شد. اين فرد بسيار به اقدامات فني وارد بوده و موفق به برداشت 117ميليون تومان از حساب‌ها شده بود.

  • پناهگاه جرايم نوين

فرمانده نيروي انتظامي نيز در اين همايش با اشاره به تشكيل و راه‌اندازي پليس سايبري به‌روز، منسجم و چابك، بر حمايت خود از اين پليس تأكيد كرد و گفت: امروز شاهد انتقال جرايم در فضاي فيزيكي به فضاي سايبري هستيم و جرايم سازمان‌يافته مانند باندهاي خريد و فروش موادمخدر و فعاليت گروه‌هاي تروريستي در فضاي مجازي شكل گرفته. اكنون دنياي سايبر به پناهگاهي براي انجام جرايم نوين تبديل شده و آمارها رشد فزاينده‌اي را در اين خصوص نشان مي‌دهد.

وي با يادآوري فرامرزي‌بودن جرايم سايبري، تأكيد كرد: چنين فضايي اين امكان را به مجرمان مي‌دهد كه هركسي از هر جاي دنيا قادر باشد با استفاده از بسترهايي كه كشورها معمولا براي ارائه خدمات و آسان‌كردن زندگي مردم در دسترس كاربران قرار داده‌اند، كارهاي مجرمانه‌اي عليه مردم حتي كشورهاي ديگر انجام دهد.

  • كشف ۹۰ درصدي جرايم در فضاي سايبري

وزير كشور هم در اين همايش با تأكيد بر اينكه توسعه زيرساخت‌هاي فني در جمهوري اسلامي ايران باعث شده كه با وجود بالغ بر 46ميليون كاربر اينترنت در مقايسه با ساير كشورها جرايم نسبتاً پاييني را در حوزه سايبري شاهد باشيم، گفت: پليس سايبري ايران با اهتمام همه‌جانبه بيش از 90درصد از جرايم سايبري را كشف و خنثي مي‌كند و اين امر موجب تأمين امنيت شهروندان و ارتقاي ميزان رضايت عمومي از پليس سايبري شده است.

کد خبر 296382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha