کاوش مشترک دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در «اشکفت‌رازآور» استان کرمانشاه به کشف اجاق‌های دوران پارینه سنگی میانی و نوین انجامید.

کشف اجاق‌های دوران پارینه سنگی در کرمانشاه

سامان حيدري‌گوران، سرپرست ايراني هيأت كاوش و پژوهش در اشكفت‌رازآور استان كرمانشاه گفت: در چارچوب طرح پژوهش‌هاي باستان‌شناسي پارينه سنگي مشترك ميان دانشكده مطالعات پيش از تاريخ توبينگن آلمان و پژوهشكده باستان‌شناسي كشور، كار گمانه‌زني و نجات‌بخشي لايه‌هاي باستاني در اشكفت‌رازآور در استان كرمانشاه آغاز شد.

او كاوش در اين منطقه را در قالب يك طرح بلندمدت با هدف بازسازي زندگي جوامع پيش از تاريخ در يكي از كليدي‌ترين مناطق فلات ايران در دست انجام دانست و گفت‌: پژوهش‌هاي باستان‌شناسي پارينه‌سنگي در استان كرمانشاه با انجام بررسي‌هاي فشرده به‌منظور كشف و مستندسازي مكان‌هاي باستاني و بررسي وضعيت موجود مكان‌هاي پيش‌تر شناسايي شده شروع شده است.

به گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي، اين باستان‌شناس افزود: پژوهش‌هاي انجام شده در كاوش‌هاي قبلي به شناسايي 265غار و پناهگاه صخره‌اي در محدوده 6شهرستان غربي استان كرمانشاه منجر شد.

به گفته او، اين فصل از كاوش در اشكفت‌رازآور، روي يكي از بزرگ‌ترين غارهاي مسكوني پيش از تاريخ استان متمركز شده است.
سرپرست ايراني هيأت كاوش و پژوهش ادامه داد: در اين فصل از كاوش، كار در يك گمانه 3در يك‌متر به عمق 2.5 متر انجام شد و حداقل 3فاز زماني مربوط به دوران تاريخي، دوره پارينه‌سنگي نوين و همچنين پارينه‌سنگي مياني در اين محوطه كشف شد.

به گفته اين باستان‌شناس، نكته حائز اهميت در اين كاوش‌ها كشف لايه‌هاي پارينه‌سنگي جديد و مياني به همراه اجاق بود كه با توجه به ماهيت رسوبي غار، اجاق‌هاي موجود توسط جوامع انساني شكارورز آنها به‌خوبي حفظ شده‌اند.

گوران گفت: به‌منظور انجام آزمايش‌هاي شناخت و بررسي دقيق ماهيت اجاق‌ها اعم از نوع چوب، مواداوليه براي افروختن آتش و تاريخ دقيق ساخته شدن آنها، از روي بلوك‌هايي از اجاق‌هاي كشف شده در اين غار نمونه‌برداري شد.

کد خبر 296378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha