دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۱
۰ نفر

فرمانده نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان اعلام کرد، گروهک تروریستی داعش مشغول جذب نیرو در افغانستان است.

داعش

به‌گفته ژنرال جان كمپبل، شبكه‌هاي اجتماعي داعش فعال شده‌اند و از ميان نيروهاي ناراضي طالبان و آنهايي كه از عملكرد 10ساله اين گروه در مقابل دولت مركزي افغانستان خشنود نيستند نيرو جذب مي‌كنند. به‌گفته كمپبل اكنون اين دو گروه در بخش‌هايي از خاك افغانستان باهم درگير شده‌اند و نيروهاي داعش به‌دنبال به‌دست آوردن بخش‌هايي از مناطق تحت كنترل طالبان هستند.

چندي است گفت‌وگوهاي صلح ميان سران طالبان و دولت مركزي در افغانستان آغاز شده، اما طبق گزارش‌ها نيروهاي تندرو طالبان كه با سازش با حكومت مركزي مخالف بوده‌اند در حال جدا شدن از اين گروه و پيوستن به داعش هستند. اواخر فروردين‌ماه سال‌جاري، داعش با انجام يك حمله انتحاري در شرق افغانستان در شهر جلال‌آباد كه 36كشته و 100مجروح به‌جا گذاشت، رسما حضور خود در اين كشور را اعلام كرد.زمستان گذشته نيز تعدادي از رهبران طالبان پاكستان پس از سر بريدن يك سرباز پاكستاني در ويدئويي با ابوبكر البغدادي رهبر گروه تروريستي داعش اعلام بيعت كردند.

همزمان گزارش‌هايي در افغانستان منتشر شد كه 2گروه با انتشار بيانيه در شهرهاي اين كشور در مقابل هم اعلام جهاد كرده‌اند. روزنامه تايمز چاپ لندن نيز در گزارشي نوشت، اوبكر البغدادي، ملاعمر رهبر طالبان را يك جنگ‌سالار بي‌سواد خوانده كه ديگر اعتبار سياسي و مذهبي لازم را ندارد. كمتر از 3هفته پيش شبكه خبري ان‌بي‌سي، در گزارشي اعلام كرد مقام‌هاي محلي در استان فارياب در شمال افغانستان از بروز درگيري ميان نيروهاي طالبان و نيروهاي داعش در اين استان و تصرف مناطق تحت كنترل طالبان توسط نيروهاي داعش خبر داده‌اند.

60درصد اين استان خارج از كنترل نيروهاي دولت و در اختيار طالبان بوده است. به‌گفته مسئولان امنيتي فارياب، نيروهاي داعش دست به خشونت شديد عليه ساكنان محلي اين مناطق زده‌اند و بسياري از مردم از ترس كشتار از روستاهاي خود فراركرده‌اند. طبق گزارش ان‌بي‌سي، بيشتر نيروهاي داعش در اين منطقه اهل پاكستان، ازبكستان، تاجيكستان و كشورهاي آسياي ميانه هستند. آنها پس از تصرف روستاها اقدام به سر بريدن افراد وفادار به طالبان كرده‌اند. در مقابل، طالبان افغانستان نيز كه نمي‌خواهد صحنه رقابت را به داعش واگذار كند، طي هفته‌هاي اخير حمله‌هاي خود را افزايش داده است. روز گذشته نيروهاي طالبان در يك رشته حمله‌هاي هماهنگ‌شده در استان هلمند در جنوب افغانستان دست‌كم 10نيروي پليس را كشتند. هفته پيش نيز اين گروه مسئوليت بمبگذاري در ساختمان دادگستري در پايتخت را برعهده گرفت. حمله 2هفته پيش نيروهاي طالبان به هتلي در كابل نيز دست‌كم 5نفر كشته برجا گذاشت.

  • عضوگيري داعش در هند و پاكستان

در آن سوي مرزهاي افغانستان، گزارش‌هايي مبني بر فعاليت داعش در مناطق غربي پاكستان منتشر شده است. براساس اين گزارش‌ها، نيروهاي داعش در بخش‌هايي از منطقه بلوچستان پاكستان و كراچي در حال تشكيل شبكه خود هستند. منابع محلي نيز از خريد زمين توسط نيروهاي داعش در منطقه بلوچستان پاكستان خبرداده‌اند. اين گروه همچنين همكاري خود را از اواخر سال2014 با گروه تروريستي جندالله آغاز كرده است.

فعاليت‌هاي داعش طي ماه‌هاي اخير تنها به افغانستان و پاكستان محدود نشده است. داعش سرزمين‌هاي افغانستان، پاكستان و هند را جزو قلمرو حكومت خود مي‌داند و آن را «ولايت خراسان» ناميده است. «آژانس بازرسي ملي» هند در گزارش مفصلي اعلام كرده، اين گروه در برخي از مناطق هند از ميان افرادي كه براي كار به اين كشور مهاجرت كرده‌اند اقدام به جذب نيرو مي‌كند تا از آنها نه‌تنها براي عمليات در سوريه و عراق بلكه براي عمليات در شبه‌قاره هند در آينده استفاده كند.

کد خبر 296097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha