همشهری آنلاین: با تصویب افزایش سقف وام مسکن به طور حتم مهمترین مساله برای متقاضیان مبلغ اقساط پرداختی در ازای دریافت وام خواهد بود، اقساطی که برآوردها نشان می‌دهد گاها تا بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد.

ایسنا نوشت: در جلسه روز گذشته-سه‌شنبه- شورای پول و اعتبار راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن با سقف 80 میلیون تومان وام برای خرید خانه مصوب شد.

این وام که در سه مبلغ 40،60 و 80 میلیون تومان به خانه اولی‌ها تعلق می‌گیرد بر اساس سپرده گذاری که متقاضی در حساب صندوق انجام داده و دوره انتظار حداقل یک ساله را طی می کند پرداخت خواهد شد. سپرده گذاری نیز به گونه ای خواهد بود که متقاضی نصف مبلغ وام درخواستی را به مدت حداقل یکسال در حساب صندوق سپرده می کند.

با توجه به تعیین نرخ سود 14 درصد و دوره 12 ساله برای بازگشت تسهیلات دریافتی برایندها نشان می دهد که با دریافت هر یک از این ارقام تعیین شده باید حدود دو برابر به بانک پرداخت کننده(بانک مسکن) برگردانده شود.

این در حالی است که برای دریافت وام 80 میلیون تومانی در قالب صندوق پس انداز مسکن با سود 14 درصد و دوره بازگشت 12 سال، اصل و سود مبلغ قابل برگشت حدود 161 میلیون تومان خواهد بود. به عبارتی دیگر گیرنده تسهیلات 80 میلیون تومانی باید حدود 80 میلیون تومان سود به بانک برگرداند.

همچنین اقساط وام 80 میلیون تومانی که به متقاضیان تهرانی اختصاص دارد رقمی بیش از یک میلیون تومان و در حدود یک میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود.

اما سقف دیگر وام صندوق پس انداز مسکن 60 میلیون تومان و متعلق به شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت است که برای دریافت این قسط با سود و دوره بازپرداخت تعیین شده ماهانه حدود 860 هزار تومان است.

بر این اساس، برای دریافت وام 60 میلیونی از طریق حساب پس انداز باید حدود 63 میلیون تومان به عنوان سود برگردانده شود که در مجموع اصل و سود به حدود 123 میلیون تومان می رسد.

سقف دیگر وام در قالب صندوق پس انداز مسکن 40 میلیون تومان و مختص سایر مناطق شهری است؛ تسهیلاتی که برای بازپرداخت آن متقاضی باید ماهانه حدود 600 هزار تومان قسط پرداخت کرده و در طول 12 سال در مجموع حدود 42 میلیون تومان سود به بانک مربوطه برگرداند. این در حالی است که با دریافت وام 40 میلیون تومانی مجموع اصل و سود تسهیلات به حدود 82 میلیون تومان می رسد.

اما در حالی شورای پول و اعتبار پیشنهاد افزایش وام 60 میلیونی بانک مسکن را در سه رنج 40، 50 و 60 میلیون تومان مصوب کرده که نرخ سود و دوره بازپرداخت اقساط و همچنین نوع سپرده گذاری از طریق اوراق و یا بدون سپرده آن مشخص نیست.

در حالی اکنون برای پرداخت وام 35 میلیونی خرید مسکن از طریق بانک مسکن نرخ سود تسهیلات دریافتی بر اساس اوراق 16 درصد و با سپرده 14 درصد است که با مصوبه اخیر انحصار پرداخت وام از دست بانک مسکن خارج شده و باید سازوکار آن از سوی کلیه بانکها مشخص شود.

با این حال مشخص است که دریافت وام خرید و ساخت تا سقف 60 میلیون تومان بدون سپرده گذاری بوده و بعید نیست که به روال قبل بر اساس خرید اوراق انجام شود.

بر این اساس اگر وام 60 میلیونی نیز با نرخ سود حدود 16درصد فرض شود مبلغ اقساط ماهیانه به بیش از 900 هزار تومان خواهد رسید. در عین حال که مشتری باید طی 12 سال بالغ بر 70میلیون تومان به عنوان سود به بانک پرداخت کننده بپردازد.

هزینه دریافت وام‌های جدید مسکن ؛ قیمت اوراق

با تصویب افزایش وام‌های جدید مسکن به 40، 60 و 80 میلیون تومان حال این سوال به اذهان متبادر شده که برای دریافت این تسهیلات چقدر باید هزینه کرد.

همانطور که در خبرهای قبل نیز به آن اشاره شد، وام‌های 80 میلیون تومانی فقط برای خانه اولی‌های ساکن تهران در نظر گرفته شده که شیوه بهره‌مندی از آن نیز سپرده‌گذاری است. به این معنی که خواهان این تسهیلات باید مبلغ حدود 40 میلیون تومان را به مدت یک سال نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری کند تا بتواند وام 80 میلیون تومانی را دریافت کند.

دریافت وام‌های 60 میلیون تومانی که مختص ساکنان شهرهای بزرگ است فعلا در قالب خرید اوراق تسهیلات مسکن امکان‌پذیر است. به این صورت که متقاضی این وام باید اقدام به خرید 120 برگه حق تقدم و ارائه آن با یکی از بانک‌ها کند که با احتساب قیمت 72 هزار تومان برای هر ورقه در روز جاری (چهارشنبه 30 اردیبهشت) در مجموع باید هشت میلیون و 640 هزار تومان پرداخت کند.

به همین صورت برای دریافت وام 40 میلیون تومانی که مختص شهرهای کوچک‌تر است متقاضی وام باید اقدام به خرید 80 برگه حق تقدم و ارائه آن با یکی از بانک‌ها کند که با احتساب قیمت 72 هزار تومان برای هر ورقه در مجموع باید پنج میلیون و 760 هزار تومان بپردازد.

البته هنوز مشخص نیست که آیا همچون گذشته مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان تسهیلات جعاله به متقاضی وام تعلق می‌گیرد یا خیر که در صورت مثبت بودن جواب برای دریافت وام 70 میلیون تومانی (60+10) باید 10 میلیون و 80 هزار تومان و برای دریافت وام 50 میلیون تومانی (40+10) باید هفت میلیون و 200 هزار تومان پرداخت شود.

لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها

ولی الله سیف - رئیس کل بانک مرکزی رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام تصویب افزایش وام مسکن در شورای پول و اعتبار جزئیات آن را تشریح کرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوشت: ولی الله سیف در گفتگویی با اشاره به مصوبات شورای پول و اعتبار که شب گذشته برگزار شد گفت: بر اساس این مصوبات و با هدف رونق تولید در بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید خانوارها و تشویق پس انداز متقاضیان مسکن و برای تحقق سیاست های تنظیمی دولت برای خروج غیر تورمی اقتصاد از رکود شورای پول و اعتبار با افزایش تسهیلات خرید مسکن موافقت کرد.

وی افزود: بر این اساس حساب صندوق پس انداز مسکن یکم ویژه خانه اولی‌ها از محل سپرده گذاری واجدان شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال جهت اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل این حساب تاسیس می شود.

به گفته سیف، سقف فردی تسهیلات مسکن به خانه اولی‌ها از محل این طرح در شهر تهران، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهر به ترتیب به میزان 80 ، 60 و 40 میلیون تومان تعیین شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این حساب 14 درصد تعیین شده است گفت: بانک مسکن در پذیرش سپرده گذاران و اعطای تسهیلات ملزم به رعایت تعادل منابع و مصارف است.

سیف دوره بازپرداخت تسهیلات حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را 12 سال اعلام کرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها که در گذشته تصویب شده بود موافقت کرد امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن علاوه بر بانک مسکن توسط همه بانکهای دولتی و خصوصی اعطا شود.

به گفته سیف بر این اساس همه بانک‌های دولتی و خصوصی می توانند برای شهر تهران به میزان 60 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی و سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار وام مسکن پرداخت کنند.

وی افزود: اعطای تسهیلات ساخت مسکن با رعایت سقف مشارکت مدنی بانک‌ها یعنی حداکثر 80 درصد خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این مصوبات ابتدای هفته آینده به همه بانکها ابلاغ می شود و از زمان ابلاغ آن بانکها می‌توانند این مصوبات را اجرا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با این مصوبات شورای پول و اعتبار بخش مسکن از رکود فعلی خارج و وضعیت بهتری پیدا کند.

کد خبر 295710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha