چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

مریم مرتضوی: چندسالی می‌شود که مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم با همت دست‌اندر‌کاران سازمان اوقاف و امور خیریه و خادمان قرآنی در کشورمان برگزار می‌شود تا همه آنهایی که در زمینه حفظ و قرائت قرآن‌کریم فعالیت کرده‌اند، از کشورهای گوناگون در یک جا جمع شوند و به‌عنوان نماینده‌هایی از کشورهای خود، به رقابت با سایر متسابقان قرآنی بپردازند؛

مسابقات قرآن

مسابقاتي كه امسال سي‌و‌دومين دوره خود را در روزهاي 25ارديبهشت‌ماه تا دوم خرداد‌ماه در شهر تهران و در مكان سالن اجلاس سران سپري مي‌كند و حدود 120قاري و حافظ قرآن‌كريم از 86كشور جهان در اين محل حاضر شده‌اند تا سطح حفظيات و قرائت خود را بسنجند. مهمانان و متسابقان اين مسابقات قرآني بزرگ از كشورهاي مختلف دنيا آمده‌اند تا اين پيام را به جهان برسانند كه مردم مسلمان از هر كشور و فرقه و مذهب كه باشند، زير پرچم قرآن‌كريم امت واحدي هستند كه تا ظهور امام زمان‌(عج) در برابر انواع دشمني‌ها و تهاجمات نظامي و فرهنگي مقاومت كرده و با ترويج فرهنگ قرآن در جوامع اسلامي، روحيه مقاومت و معنويت را در جهان زنده مي‌كنند.

  • حجت‌الاسلام محمدمهدي رجبي؛ نماينده جمهوري اسلامي ايران در رشته حفظ كل

اخلاق جدا از قرآن معنا ندارد
نماينده رشته حفظ قرآن‌كريم در سي‌و‌دومين مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم از كشورمان، حجت‌الاسلام محمدمهدي رجبي است كه مدتي پيش در سي‌و‌هفتمين مسابقات سراسري، رتبه اول كشوري در رشته حفظ قرآن را به‌دست آورد. او 29سال دارد و عزمش را جزم كرده تا در اين دوره از مسابقات هم رتبه اول بين‌المللي را كسب كند.

محمدمهدي رجبي تا به حال در هيچ مسابقه بين‌المللي‌اي حضور نداشته و سال گذشته براي نخستين‌بار موفق به حضور در فينال مسابقات سراسري قرآن شد و همان سال هم رتبه اول را به‌دست آورد تا به‌عنوان نماينده كشورمان در رقابتي بين‌المللي حضور پيدا كند. هرچند كه تا به حال 6 بار در مسابقات سراسري قرآن حضور داشت و هيچ دوره‌اي موفق به حضور در فينال اين مسابقات نشده بود. او در حال حاضر مشغول تحصيل در دروس حوزوي در سطح خارج فقه و اصول است.

رجبي در سال 1386 ازدواج كرده و داراي 2 فرزند پسر است. او كه از استان خراسان‌رضوي و از شهر مقدس مشهد در اين دوره از مسابقات حاضر شده، ارتقاي خود را تا مرحله رقابت‌هاي بين‌المللي از لطف خدا و عنايت امام‌رضا(ع) مي‌داند و مي‌گويد: «همه تلاشم از ابتداي حفظ قرآن اين بوده كه در زندگي شخصي و اجتماعي دستورات و رهنمودهاي قرآن را رعايت كنم و باور دارم كه مسئله اخلاق هم از قرآن جدا نيست و اخلاق غير قرآن معنا ندارد. چون حتي در روايات ائمه‌اطهار عليهم‌السلام تاكيد شده كه دستور زندگي را بايد از قرآن درك كرد و به‌دست آورد و اين نكته در سبك زندگي اين بزرگان رعايت مي‌شد».

اين حافظ كل قرآن‌كريم معتقد است كه عمل به دستورات قرآن مقصود اصلي از قرائت و حفظ آيات است و مي‌گويد: «بايد نسبت به آيات قرآن دقت كرد زيرا تمسك به قرآن، بهره بردن از ريسمان و حبلي است كه انسان براي رهايي از چاه نياز دارد». حجت‌الاسلام رجبي مهم‌ترين اساتيد خود در راه قرآني شدن را پدر و مادر عنوان مي‌كند و در كنار اين معلم‌هاي واقعي زندگي خود از اساتيد ديگري همچون كاظم گرامي، رضا عابدين‌زاده، مهدي حسني، درايتي، محمدجواد رجايي، حميد هروي و سيدمحمدجواد سادات‌فاطمي تجربه كسب كرده است.

او كه شوق ديدار با مقام‌معظم رهبري را دارد، مي‌گويد: «هميشه برايم مانند يك‌رويا بوده كه مقام‌معظم رهبري را زيارت كنم. حالا كه احساس مي‌كنم در چند قدمي اين ديدار با شكوه هستم، از خدا مي‌خواهم لياقت اين ديدار را داشته باشم و رتبه خوبي در مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم كسب كنم تا نزد ايشان سرافراز شوم».

  • حسن دانش؛ نماينده جمهوري اسلامي ايران در رشته قرائت

سطح كيفي مسابقات بالاست
حسن دانش، نماينده كشورمان در رشته قرائت در سي‌و‌دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن جمهوري اسلامي ايران، دهم تيرماه سال1365 در شهر يزد متولد شده است. او در سال 1387 ازدواج كرده و حالا داراي 2 فرزند دختر است. تحصيلات حسن دانش تا سطح 2 حوزوي است و تا قبل از برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن جمهوري اسلامي ايران در اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد مشغول فعاليت بوده است. اساتيد اين قاري برجسته كشورمان در استان يزد حجت‌الاسلام گندمي و ملك ثابت بوده‌اند و در سطح كشوري هم از تجربيات اساتيدي همچون غلامرضا شاه ميوه و احمد ابوالقاسمي بهره برده. او داراي رتبه‌هاي ملي و بين‌المللي متعددي است كه ازجمله آنها مي‌توان به كسب رتبه اول مسابقات قرآن زير 16سال در سال 1380، نفر ممتاز مسابقات قران كشور عربستان در سال 1380، نفر اول مسابقات بين‌المللي قرآن كشور تونس در سال 1391و نفر اول سي‌و‌هفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن كشور در سال گذشته اشاره كرد. حالا بايد به انتظار نشست و ديد كه آيا در سي‌و‌دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن ايران رتبه اول را از آن خود مي‌كند يا نه؟ تنها چند روز تا مشخص شدن اين امر فرصت لازم است. هرچند كه خودش درباره رقابت‌هاي بين‌المللي مي‌گويد: «سطح كيفي مسابقات با توجه به حضور نماينده‌هايي از كشورهايي مانند مالزي، مصر و عراق بالاست و همين امر باعث شده كه مسابقات اعتبار زيادي داشته باشد اما با توجه به اينكه براي اين دوره از مسابقات تلاش و تمرين زيادي داشته‌ام، فقط به رتبه اول فكر مي‌كنم».

  • آرمين رحيم‌زاده؛ نماينده فرانسه در رشته قرائت

براي استراحت معنوي به ايران آمده‌ام
متولد سال 1989ميلادي است و در كشور فرانسه به دنيا آمده. به 4‌زبان عربي، فارسي، انگليسي و فرانسوي تسلط كامل دارد و در عين حال به‌طور مجازي در حوزه علميه جامعه‌المصطفي درس مي‌خواند. مي‌گويد: «علاقه‌ام به قرآن‌كريم را از روحيات معنوي مادرم دريافت كرده‌ام چون بارها از دوران كودكي ديده‌ام كه چگونه با شور و اشتياق و سوز و گداز قرآن مي‌خواند. اگر امروز مي‌توانم قرآن را به خوبي قرائت كنم، همه اينها به بركت وجود مادرم است و هيچ‌كس به اندازه او نمي‌توانست در تربيت قرآني من و برادرم اثرگذار باشد». از همان دوران كودكي‌ با آيات قرآن‌كريم‌ انس داشت. هرچند كه حدود 6 سال است كه قرائت قرآن را به‌طور حرفه‌اي شروع كرده است.

اين قاري تواناي قرآن كه فقط 25سال دارد، مي‌گويد: «بيشترين آموزش‌ها در زمينه قرائت را با استفاده از نوارهاي قرائت قرآن دريافت كرده‌ام و خوشبختانه تهيه اين نوارها در كشور ما كار سختي نبود». رحيم‌زاده در ابتدا نوارهاي استاد عبدالباسط را گوش مي‌داد و بعد از اينكه علاقه‌مند شد خودش هم قرائت كند، از قرائت استادان ديگري مانند استاد منشاوي و مصطفي اسماعيل هم بهره برد.

پدرش ايراني‌الاصل و مادرش اهل كشور فرانسه است و با وجود اينكه سال‌ها در كشورهاي فرانسه و بلژيك زندگي كرده، درباره جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد: «هر‌بار كه به ايران آمده‌ام، به نيت استراحت معنوي بوده است. هرچند كه درس خواندن در حوزه علميه جامعه‌المصطفي هم بهانه‌اي براي آمدن به سرزمين پدري‌ام است اما همين درس‌هاي حوزوي و ديني نوعي استراحت و تحول معنوي برايم محسوب مي‌شود». وقتي درباره تنها برادرش كه چند‌سالي از او كوچك‌تر است مي‌پرسيم، خدا را شكر مي‌كند كه برادرش هم به قرائت قرآن علاقه‌مند است و مي‌گويد: «مدت‌هاست كه او را تشويق و ترغيب مي‌كنم با قرآن انس پيدا كرده و بتواند براساس معاني و مفاهيم قرآن، آيات را تلاوت كند».

اين قاري توانا كه به‌عنوان نماينده قاريان از كشور فرانسه به ايران آمده، براي ديدار و ملاقات با مقام‌معظم رهبري لحظه‌شماري مي‌كند و وقتي از او درباره حس و حالش در آستانه اين ديدار مي‌پرسيم، فورا دست بر سينه گذاشته و مي‌گويد: «فقط مي‌توانم بگويم: خوني كه در رگ ماست/ هديه به رهبر ماست».

  • حميدرضا طلوع؛ نماينده ايالات متحده آمريكا در رشته قرائت

از كودكي به قرائت قرآن و مداحي علاقه داشتم
نماينده قرائت از ايالات متحده آمريكاست. در خانواده شيعه مذهب متولد شده و سال‌هاست كه در زمينه قرائت قرآن‌كريم فعاليت مي‌كند. 3 برادر هم دارد كه هر سه‌ با قرآن‌كريم مأنوس هستند. با اينكه فقط 27سال دارد اما سابقه فعاليت‌هاي قرآني‌اش به سال‌ها قبل برمي‌گردد؛ زماني كه در دوره دبستان تحصيل مي‌كرد و هميشه يكي از رتبه‌هاي برتر در زمينه قرائت قرآن بود.

مي‌گويد: «از كودكي به قرائت قرآن و مداحي اهل‌بيت عليهم‌السلام علاقه زيادي داشتم. گاهي در مجالس ديني، روضه‌خواني و مداحي كرده و گاهي آيات قرآن را قرائت مي‌كنم». او از افزايش فعاليت‌هاي قرآني در ايالت محل زندگي خودش (نيوجرسي) ياد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «با وجود تمام دشمني‌ها عليه مسلمانان، مسجد بسيار بزرگي به نام مسجد امام‌علي(ع) در ايالت نيوجرسي و در نزديكي محل زندگي ما ساخته شده و قرار است به‌زودي در اين مسجد روخواني و اصول قرائت قرآن را به علاقه‌مندان آموزش بدهم». البته لازم به توضيح است كه مسجد امام‌علي(ع) كه اخيرا در ايالت نيوجرسي در ايالات متحده آمريكا ساخته شده حدود 14ميليون دلار هزينه داشته و نكته قابل توجه اين است كه يهوديان بسياري در اين ايالت زندگي مي‌كنند.

حميدرضا طلوع در عين حال حدود 5سال سابقه تدريس روخواني و اصول تلاوت قرآن را دارد و در اين‌باره مي‌گويد: «تعداد زيادي از افرادي كه براي ياد‌گرفتن روخواني قرآن به من مراجعه مي‌كنند، در ابتدا حتي نمي‌توانستند دعاهاي ساده و رواني مانند دعاي فرج امام زمان‌(عج) را از روي متن بخوانند اما به مرور زمان علاوه بر پيدا كردن مهارت در اين زمينه، توانستند اين نوع دعاها را حفظ شوند. روخواني قرآن هم براي بسياري از آنها مشكل بود و خدا را شكر مي‌كنم كه توانستم در زمينه آشنايي گروهي از مردم با قرآن‌كريم مؤثر باشم و خدمتي انجام دهم».

او ادامه مي‌دهد: «خداوند در آيات‌ مختلفي، مسلمانان را به وحدت دعوت كرده است. بنابراين تنها راه دستيابي به وحدت، حركت در صراط مستقيم است كه قرآن آن را به ما نشان داده است». و درباره جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد: «ايران كشوري با سابقه تاريخي بالاست كه از اهميت خاصي برخوردار است و به همين دليل، دشمنان نمي‌توانند بزرگي و پيشرفت‌هاي آن را تحمل كنند اما نظام جمهوري اسلامي ايران با وجود تمام مشكلات ناشي از تحريم‌هاي اعمال شده به پيشرفت خود ادامه مي‌دهد».

  • رويدادهاي جنبي بزرگ‌ترين رويداد قرآني

حسن مطلع اين دوره از مسابقات بين‌المللي قرآن كريم، اداي احترام قاريان و حافظان بين‌المللي در حرم مطهر امام خميني(ره)، بنيانگذار جمهوري اسلامي، بود؛ مراسمي كه در ساعات ابتدايي روز جمعه 25ارديبهشت‌ماه با حضور تمامي متسابقين اين دوره از مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم انجام شد. قرار است شركت كنندگان، ديدار با مقام‌معظم رهبري هم داشته باشد؛ ديداري كه شور و اشتياق زيادي بين حافظان و قاريان قرآن ايجاد كرده و هر كدام براي رسيدن به لحظه ديدار، لحظه شماري مي‌كنند.

  • ديدار با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي

گروهي از شركت‌كنندگان در مسابقات با حضور در صحن علني مجلس از نزديك با فرايند قانونگذاري در جمهوري اسلامي ايران آشنا شدند.

  • غرفه‌هاي نمايشگاهي

يكي از بخش‌هاي پربازديد، نمايشگاه محصولات قرآن و حديث است كه در قالب 35غرفه در محل برگزاري سي‌‌ودومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم داير شده و با عناويني مانند غرفه عفاف و حجاب، غرفه كودك و نوجوان، پاسخگويي به سؤالات شرعي و شبهات اعتقادي، مشاوره تربيتي و خانوادگي و غرفه يمن فعاليت مي‌كنند. غرفه‌هاي داستان‌هاي قرآني و ثبت خاطرات قرآني هم از ديگر بخش‌هاي جذاب هستند. در اين غرفه‌ها، خاطرات اساتيد و حافظان و قاريان قرآن ثبت و به‌صورت كتاب به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

  • كارگاه آموزشي

همزمان با برپايي سي‌ودومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم، هر روز 3 نشست و كارگاه آموزشي در سالن‌هاي جانبي با موضوعاتي مانند حفظ قرآن، تدبر در آيات و سبك زندگي قرآني با حضور كارشناسان و اساتيد قرآني برگزار مي‌شود.

  • محفل‌هاي انس با قرآن

يكي ديگر از برنامه‌هاي جانبي سي‌و‌دومين مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم، برگزاري محفل‌هاي انس با قرآن است و قرار است تا پايان اين مسابقات، بيشتر از 60محفل قرآني با حضور قاريان ايراني، مصري، بنگلادشي و قاريان ممتاز كشورمان در مراكز استان‌ها برگزار شود.

  • حضور 86كشور از 5قاره

قاره آسيا:
28كشور
48شركت‌كننده

قاره اروپا:
20كشور
26شركت‌كننده

قاره آفريقا:
34كشور
54شركت‌كننده

قاره آمريكا:
3كشور
3شركت‌كننده

قاره استراليا:
يك‌كشور
يك‌ شركت‌كننده

کد خبر 295647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha