سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

ایرج راد: با اجرای طرح نگار‌خانه‌ای به وسعت یک‌شهر، چشمان ما که به دیدن تابلوهای تبلیغاتی بعضا عجیب و غریب، عادت کرده بود، با مناظری متفاوت و ارزشمند مواجه شد.

ایرج راد

در اقدامي بسيار ارزشمند شهرداري به‌مدت 10روز جاي تابلوهاي تبليغاتي را با آثار برجسته هنري عوض كرد. به گمانم انتخاب آثار چه كارهاي نقاشان ايراني و چه شاهكارهاي مطرح خارجي و ارائه آنها در سطح شهر اقدام فرهنگي فوق‌العاده‌اي بود و اميدوارم شهرداري اين طرح موفق و تأثيرگذار را ادامه دهد.

آنچه اين روزها در تهران شاهدش بوديم به نوعي در برخي از كشورهاي ديگر هم رخ داده است. در واقع وقتي مردم به موزه‌ها نمي‌آيند، تلاش مي‌شود آثار موزه‌ها به ميان مردم آورده شود. اگر اجراي طرح نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر به همين 10روز بسنده نشود، مي‌توان در آينده با اتخاذ راهكارهايي، بستر مناسب‌تري براي آشنايي مردم با آثار هنري فراهم كرد. به‌عنوان مثال، مي‌توان اين تابلوها را در مكان‌هايي كه مردم امكان تأني و مكث بيشتري دارند، قرار داد. مثل پارك‌ها و ديگر مناطق تفريحي كه مردم وقت بيشتري براي ديدن آثار هنري دارند.

در بخش‌هايي از شهر و به‌خصوص اتوبان‌ها در بسياري از اوقات مردم با سرعت و در داخل اتومبيل‌هايشان در حال عبور و مرور هستند و شايد تنها در تك‌لحظه‌اي فرصت ديدن يك تابلوي هنري را بيابند. البته اعتقاد دارم همين تك لحظه‌ها هم بسيار ارزشمند است ولي مي‌توان در موقعيت‌هاي بهتري هم اين كار را انجام داد. برخي تابلوها هم به لحاظ جلب توجه عابران شرايطي را ايجاد مي‌كنند كه شايد تمركز راننده را به هم بزند پس بايد به نوع تابلوهايي كه در اتوبان‌ها قرار مي‌گيرد نيز توجه بيشتري مبذول كرد.

در مواردي هم ابعاد تابلوها مناسب فضايي كه در آن قرار گرفته بودند، نبود. در نقاطي اين ابعاد نسبت به موقعيت و فضا كوچك‌تر و در مواردي بزرگ‌تر بود و مي‌شود در چيدمان آثار هنري دقت بيشتري كرد تا ارتباط بهتري با آنها برقرار شود. ضمن اينكه رنگ‌بندي برخي تابلوها هم چندان منطبق با فضايي كه در آن قرار گرفته بودند، نبود و در آينده بايد در اين زمينه نيز دقت نظر بيشتري صورت گيرد.
نكته ديگر اينكه برخي تابلوها با مردم يك منطقه ارتباط بيشتري برقرار مي‌كند. در نقاطي تابلوهاي ايراني بهتر جواب مي‌دهد و در مناطقي از شهر آثار خارجي مي‌تواند بازتاب و بازخورد ديگري داشته باشد.

البته هر كاري وقتي براي اولين بار انجام مي‌شود، ممكن است ضعف‌هايي هم داشته باشد. به همين دليل و با وجود ايرادهايي كه به برخي از آنها اشاره كردم، بايد اذعان كنم كه اين طرح آنقدر تاثيرات مثبت فرهنگي داشت كه بتوان از كنار اشكالات وارده گذشت. اميدوارم شهرداري در آينده و در تداوم اين گام جدي و مهم فرهنگي‌اش، شاهكارهاي هنري ايران و جهان را به‌جاي تابلوهاي تبليغاتي در شمايلي شكيل‌تر مقابل چشمان شهروندان قرار دهد.

  • بازيگر و كارگردان تئاتر و تلويزيون، مديرعامل خانه تئاتر
کد خبر 295609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha