دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

در جلسه دیروز شورای شهر تهران احمد مسجدجامعی اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» را اقدامی ارزشمند دانست و گفت که جا برای گسترش چنین طرح‌هایی حتی در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد.

شورای شهرتهران

وي با بيان اينكه تهران به‌عنوان يك تماشاخانه مي‌تواند مطرح باشد و اين برنامه را مي‌توان در تقويم شهري گنجاند، افزود: جا دارد در كنار مناسبت‌ها و بزرگداشت‌ها تقويم شهري را هم پيش‌بيني كنيم و اقداماتي از اين دست را در آن ثبت كنيم. به گفته وي در ارديبهشت مناسبت‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توان به سالروز شوراها، روز ارتباطات و روابط عمومي، بزرگداشت فردوسي و... اشاره كرد كه البته شهرداري در همه اين مناسبت‌ها مشاركت فعال داشته است. البته اين عضو شوراي شهر تهران تأكيد كرد كه برگزاري اين قبيل كارها نبايد فضا را براي ساير فعاليت‌ها تنگ كند؛ به‌عنوان مثال در اين روزها ما برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن را داريم و نبايد فعاليت‌ها به‌گونه‌اي باشد كه بر ساير فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي ديگر سايه افكند. رئيس شوراي شهر هم نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر را اقدامي ارزنده عنوان كرد. مهدي چمران در عين حال بيان كرد: چند اشكال بدان وارد بود؛ از قبيل اينكه بزرگراه محل خوبي براي نمايش اين آثار نبود. از نظر تاريخي نيز بايد زماني براي انجام آن درنظر گرفت تا با ساير مناسبت‌ها تداخل نداشته باشد.

  • ماموريت شورا به كميته 3نفره

در يكصد و پنجاه و سومين جلسه شوراي شهر تهران، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران نيز حضور يافت تا گزارشي در ارتباط با تست ايمني مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز ارائه دهد. گفتني است اواخر فروردين‌ماه بود كه اعلام شد طرح استانداردسازي مخازن سوخت اتوبوس‌هاي گازسوز پايتخت به‌طور كامل اجرايي شد. بر همين اساس پيمان سنندجي در جلسه روز گذشته شورا گفت كه در حال حاضر از بين 6هزار و 416دستگاه اتوبوس شركت واحد 2هزار و888دستگاه گاز‌سوز هستند. به گفته وي اين در حالي است كه سن اتوبوس‌هاي گاز سوز بيش از سن ميانگين ناوگان است و مي‌توان گفت بخش عمده‌اي از اتوبوس‌هاي فرسوده گاز‌سوز هستند كه چنانچه شرايط ايمني در آن رعايت نشده باشد مانند يك بمب ساعتي در حال حركت مي‌ماند. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران عنوان كرد: «بر همين اساس با همكاري شورا تست ايمني مخازن اين اتوبوس‌ها از اسفند سال 92آغاز شد و تمامي اتوبوس‌هاي گاز‌سوز تا اسفند سال 93تست ايمني شدند و امروز هيچ اتوبوس گاز‌سوزي وجود ندارد كه تست ايمني نشده باشد. »

در تست‌هاي ايمني مخازن جمعا تعداد 839مخزن صدمه ديده و از رده خارج شده و منهدم شد. در عين حال سنندجي مهم‌ترين چالش پيش روي اتوبوسراني را عمر مخازن دانست كه بايد نسبت به تعويض آنها اقدام شود. براي هر اتوبوس 30ميليون تومان هزينه مي‌شود و به همين‌خاطر براي يك‌هزار اتوبوس بالغ بر 30ميليارد تومان بودجه نياز است. به گفته وي هزينه تست ايمني مخازن به ازاي هر اتوبوس 417هزار تومان را شهرداري تهران در حالي پرداخت كرده كه تست ايمني مخازن برعهده وزارت كشور است. وي تأكيد كرد: «با تبديل اتوبوس‌هاي پايه ديزل به گازسوز امكان نصب كولر در اين اتوبوس‌ها از بين مي‌رود و از يك‌ماه ديگر شاهد اعتراضات مردمي خواهيم بود؛ حال آنكه جايگزيني براي آن نداريم. » اعضاي شوراي شهر تهران نيز در رابطه با ارائه اين گزارش به اظهارنظر پرداختند كه خلاصه‌اي از آنها را در جدول زير مي‌خوانيد. البته برخي اعضا در اين ميان بحث پيگيري مطالبات شهرداري از دولت توسط كميته 3نفره كه سال گذشته تشكيل شد را مطرح كردند. آبان‌ماه سال گذشته با رأي اعضا، اسماعيل دوستي، محسن سرخو و رضا تقي‌پور براي پيگيري مطالبات شهرداري تهران از دولت انتخاب شدند.

گزارش تلفيق بودجه سال89 شهرداري تهران در جلسه غيرعلني ديروز شوراي شهر تهران نيز قرائت شد.اينطور كه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه در يكصدوپنجاه‌وسومين جلسه شوراي شهر گفت گزارش تلفيق بودجه سال۹۰ هم به‌زودي به صحن ارائه مي‌شود و هم‌اكنون گزارش تلفيق بودجه سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ در دست بررسي است.

دبير اين نكته را هم بيان كرد كه گزارش تلفيق بودجه مجموعي از حسابرسي‌ها و تفريغ بودجه سنوات گذشته است كه گزارش آن در صحن شورا ارائه شده و درخواست اعضا هم به‌منظور اصلاح به شهرداري ارائه شده است.

در جريان قرائت اين گزارش احمد دنيامالي با اشاره به اينكه گزارش تلفيق بودجه با آنچه اكنون در صحن ارائه مي‌شود، مغايرت زيادي دارد، گفت: گزارش تلفيق با گزارش تفريغ بودجه تفاوت دارد و ما بايد سريع‌تر گزارش تلفيق را جلو ببريم و موضوع را اجرايي‌تر ببينيم. مهدي چمران اما تأكيد كرد كه اين گزارش به‌منظور اطلاع اعضاي شوراست و پيش از اين براي اصلاح به شهرداري اعلام شده است.

اين گزارش نياز به رأي‌گيري ندارد. دلفاني، مديركل امور مالي و اموال شهرداري تهران هم كه در جلسه حضور داشت با بيان اينكه صورت‌هاي مالي تطبيقي شهرداري تهران از سال۸۵ به‌منظور ايجاد شفافيت مالي در شهرداري تهران انجام شده، اعلام كرد كه بعد از اينكه گزارش اوليه حسابرس به شهرداري تهران ارائه شد بسياري از ايرادها رفع شد.

  • ميراث‌داران جاهليت قبل از اسلام پايه‌گذار جاهليت مدرن شده‌اند

رئيس شوراي شهر تهران طبق روال، در ابتداي جلسه ديروز به تورق تاريخ و صحبت در مورد مناسب‌هاي آخرين هفته ارديبهشت94 پرداخت. مهدي چمران با اشاره به عيد مبعث پيامبر گفت: در آياتي از سوره آل‌عمران خداوند مي‌فرمايد كه بر مومنان منت نهاده كه منظور از اين آيه همان رهانيدن انسان از جاهليتي است كه قبل از اسلام ساكنان جزيرهًْ العرب به آن دچار بودند؛ پيامبر مبعوث شدند تا اين رسالت بزرگ را به انجام برسانند. به گفته وي با اين حال متأسفانه امروز، ميراث‌داران همان كساني كه جاهليت اكبر را بنا نهادند، جاهليت مدرن را پايه‌گذاري كردند و باشد كه خداوند، بشر را از اين جاهليت نيز برهاند. وي روز 27 ارديبهشت را يادآور ايام عمليات پيروزمندانه بيت المقدس جنگ تحميلي دانست كه در سوم خرداد‌ماه به آزادسازي خرمشهر منجر شد. چمران همچنين به سالروز عروج ملكوتي مجتهد بزرگ آيت‌الله بهجت، روز ارتباطات و روابط عمومي، روز بزرگداشت حكيم عمر خيام و سالروز شهادت سيدمجتبي هاشمي سردار بزرگ اسلام اشاره كرد. چمران در پايان روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي را به همه دوستداران ميراث فرهنگي و آقاي سلطاني‌فر كه سابقه عضويت در دوره شوراي شهر تهران را داشت، تبريك گفت.

اظهارنظر اعضاء شورای شهر

کد خبر 295354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha