روند نزولی شاخص بورس پس از چند روز صعود دیروز از سر گرفته شد. .

بورس

برخي ناظران آگاه به مسائل بازار سرمايه مي‌گويند نزول دوباره شاخص نشان مي‌دهد بازار سهام نسبت به وعده‌هاي وزير اقتصاد بي‌اعتماد شده است.به‌گزارش همشهري،  بورس تهران براي سومين‌بار در يك سال و نيم گذشته به وعده‌هاي وزيراقتصاد براي حمايت از بازارسهام اعتنا نكرد و به روند نزولي خود ادامه داد.

نخستين‌بار زمستان سال92بود كه پس از آغاز نزول بازار سهام از 15دي‌ماه گروهي از بزرگان بازار دور هم جمع شدند و با قول و قرار‌هايي كه از وزيراقتصاد گرفتند وعده بازگشت رونق به بازار سهام را مطرح كردند. پس از آن يك‌بار ديگر در بهار سال93 پس از آنكه رونق به بورس باز‌نگشته بود فعالان اصلي بازار سرمايه دور هم جمع شدند و پس از چندين جلسه نهايتا در آخرين جلسه كه با حضور وزير اقتصاد برگزار شد، وعده تزريق 5هزار ميليارد تومان نقدينگي به بازار سهام داده شد حتي پس از اين جلسات بود كه ساختار‌هاي جديد صندوق توسعه بازار براي حفظ شاخص بورس شكل گرفت اما اين راهكار نيز نتوانست جلوي نزول بورس را بگيرد، بازار سهام فقط چند روز به اين خبر واكنش مثبت نشان داد و بعد از آن دوباره نزول كرد.

همين رويه هفته‌گذشته بارديگر تكرار شد. با طولاني شدن روند نزول شاخص هفته گذشته خبر‌هايي در مورد دستور وزير اقتصاد براي تزريق نقدينگي از سوي بانك‌هاي دولتي به بورس منتشر شد.آنطور كه خبرگزاري‌ها نقل كردند، علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي دوشنبه‌شب هفته گذشته در جلسه‌اي با حضور مديران بانك‌ها و برخي مقامات و متوليان بازار سرمايه از مديران بانك‌هاي ملت، تجارت، صادرات، سپه و ملي درخواست كرد تا از طريق تزريق نقدينگي به بورس نسبت به حمايت از بازار سهام و سهامدارانش اقدام كنند. به‌دنبال اين خبر 2روز پاياني هفته شاخص كل بورس تهران با روند روبه‌رشدي به‌كار خود پايان داد اما براي سومين‌بار اين رويه تداوم نيافت و شاخص كل بورس تهران دوباره از ديروز روند نزولي‌اش را از سر گرفت. در مبادلات روزگذشته شاخص كل بورس تهران 66واحد ديگر كاهش يافت.

به‌نظر مي‌رسد سهامداران انتشار چنين خبر‌هايي را از سوي دولت به‌معناي فرصت فروش و فرار از بازار تلقي مي‌كنند و اين فقط به سهامداران حقيقي اختصاص ندارد و سهامداران حقوقي نيز از اين فرصت براي نقد‌كردن دارايي‌هايشان استفاده مي‌كنند. در واقع برخي حقوقي‌ها به محض اطلاع از آغاز فرايند حمايتي در نمادهاي معاملاتي مترصد واگذاري سهام با هدف تأمين نقدينگي مي‌شوند.
ضمن اينكه هنوز از كم و كيف نحوه كمك بانك‌ها به بورس خبري در دست نيست و آخرين خبر‌ها هم نشان مي‌دهد كه بانك‌ها نيز به‌دليل فقر شديد منابع حاضر به خرج كردن منابع مالي‌شان در بورس نيستند.

به‌طوري كه ديروز حتي خبرگزاري فارس در گزارشي درباره روند حمايتي بانك‌ها از بورس نوشت: از 5بانك بزرگي كه وعده حمايت از بورس را به وزير اقتصاد داده‌اند، تنها بانك تجارت از طريق شركت سرمايه‌پذير خود اقدام به بازارگرداني و افزايش نقدشوندگي سهم‌هاي موجود در سبد دارايي‌هاي بورسي خود كرده است.در طول دوره‌هاي گذشته نيز شاخص بورس كمتر تحت حمايت بانك‌ها با صعود مواجه شده است.

کد خبر 295335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha