سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سه تالاب درگه سنگی، قوپی بابا علی و حسنلو که جزو تالاب‌های بین‌المللی و عضو کنوانسیون رامسر هستند در حوضه دریاچه ارومیه احیا شدند.

 احیای سه تالاب در حوضه دریاچه ارومیه

به گزارش ايرنا، پرویز آراسته روز دوشنبه گفت: این اقدام به دنبال آبرسانی و لایروبی انهار سنتی و کشاورزی منتهی به تالاب‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: تالاب‌های استان به دلیل بارندگی‌های کم در مرحله بحران زیست محیطی قرار گرفته بودند که این تالاب‌ها با مدیریت بهینه و بارندگی‌های مطلوب امسال از بحران نجات یافتند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از بی‌بدیل‌ترین اکوسیستم‌های تالابی کشور هستند که اکنون با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه نقش بسیار مهمی می‌توانند در توازن اکوسیستم منطقه و حفظ تنوع زیستی ایفا کنند.

وی اظهار کرد: مشارکت‌های مردم محلی و تشکل‌های زیست محیطی فعال در منطقه و همراهی اعضای شوراهای اسلامی روستاهای حاشیه تالاب‌ها نقش موثری در احیای تالاب‌ها داشت.

آراسته گفت: در حوزه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه پنج تالاب بین‌المللی و عضو کنوانسیون رامسر وجود داشته و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در جهت حفظ و احیای این زیستگاه‌های آبی تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: با احیای این تالاب‌ها در زمان حاضر سه تالاب درگه سنگی، قوپی بابا علی و حسنلو از جمعیت قابل ملاحظه پرندگان بومی و مهاجر برخوردار هستند.

تالاب درگه سنگی 735هکتار، قوپی بابا علی 500 هکتار و حسنلو یک هزار و 400 هکتار مساحت دارند.

آذربایجان غربی دارای 30 تالاب فصلی و دایمی است.

تالاب‌های آذربایجان غربی در چهار عنوان شامل پارک ملی دریاچه ارومیه، تالاب‌های کنوانسیون رامسر، تالاب‌های محدوده شکار ممنوع و تالاب‌های عادی شناخته می‌شوند که پنج تالاب کنوانسیون رامسر، هشت تالاب محدوده شکار ممنوع و بقیه تالاب‌های معمولی هستند.

از 22 سایت کنوانسیون رامسر سه سایت شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی و تالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و شورگل در آذربایجان غربی قرار گرفته‌اند.

سه تالاب یادگارلو، درگه سنگی و شورگل در شهرستان نقده یک سایت از کنوانسیون رامسر را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر تالاب‌های بین‌المللی در مناطق شمالی و جنوبی استان تالاب‌های دیگری نیز وجود دارد که از شهرستان ماکو در شمال تا شهرستان میاندوآب در جنوب استان پراکنده‌اند که هر کدام از این تالاب‌ها به نوبه خود زیستگاه مهمی برای پرندگان و محیطی برای تلطیف آب و هوا و منبعی برای تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب محسوب می‌شوند.

در قالب طرح احیای تالاب‌های استان امسال برنامه‌های مختلفی از جمله لایروبی انهار سنتی منتهی به تالاب‌ها، ایجاد دیواره‌های حفاظتی در حاشیه تالاب‌ها و گرفتن حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها اجرا شد.

سال گذشته نیز اعتبار احیای تالاب‌های استان دو میلیارد ریال بود که نسبت به سال 92 بیش از دو برابر افزایش داشت.

کد خبر 294871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha