دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی به تازگی تراشه میکروسیالی ساختند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم جدا کند، در این روش از خون بیمار برای شناسایی استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، سوبرا سورش از محققان دانشگاه کارنگی ملون گفت: برای تشخیص سلول‌های سرطانی از روش نمونه‌برداری استفاده می‌شود که روشی بسیار دردناک است، در حالي كه در روش استفاده از تراشه میکروسیال از خون بیمار برای شناسایی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: پژوهشگران با ساخت تراشه میکروسیالی نشان دادند که می‌توان سلول‌های تومور شناور در خون را از سلول‌های سالم خون تشخیص داد؛ با این تراشه می‌توان تنها با یک آزمایش ساده خون، وجود بیماری را شناسایی کرد. این روش می‌تواند روزی جایگزین روش نمونه‌برداری شود.

سورش ادامه داد: پیش از این تلاش‌هایی برای ساخت چنین ابزاری صورت گرفته بود اما سرعت ادوات ساخته شده بسیار پایین بود. این تراشه میکروسیالی با استفاده از امواج صوتی، سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سفید خون جداسازی می‌کند و سرعت این روش 20 برابر بیشتر از روش‌های قبلی است.

وی گفت: محققان از این روش برای جداسازی سلول‌های سرطانی استفاده کرده و دریافتند که اثربخشی آن از روش‌های فعلی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بیشتر است.

سورش بیان کرد: در روش‌های فعلی استفاده از نانوذرات طلا لازم است با استفاده از آنتی‌بادی به سلول‌ها برچسب زد، این روش جدید عاری از برچسب است و هیچ تغییر شیمیایی در سلول‌ها ایجاد نمی‌کند، با این کار اطلاعات بیشتری از سلول‌های سرطان و سالم استخراج می‌شود.

وی گفت: زمانی که یک پزشک قصد بررسی سرطانی بودن سلول‌ها را دارد باید اطلاعاتی نظیر رشد غیرمعمول سلول را داشته باشد. نمونه‌برداری، روشی دردناک برای جمع‌آوری سلول‌های مورد نظر پزشکان است. پزشکان متکی به استفاده از خون بیمار برای شناسایی سرطان هستند چراکه نمونه‌برداری فرآیندی دردناک است در حالي كه این تراشه می‌تواند اطلاعات مورد نظر پزشکان را برای درمان سرطان در اختیار آن‌ها قرار دهد.

کد خبر 294808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha