رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی عملکرد شهرداری تهران از لحاظ محیط‌زیست را عالی دانست و گفت: عملکرد شهرداری تهران از لحاظ فضای سبز و نظافت بسیار ارزشمند است.

وي اين نكته را در بازديد مديران هلال احمر و صليب سرخ جهاني 40كشور دنيا، از مركز فرماندهي و ستاد مديريت بحران شهر تهران اعلام كرد. در حاشيه اين بازديد محمد مخير رئيس بخش كاهش خطرپذيري بلايا در فدراسيون جهاني صليب سرخ و هلال احمر گفت: سيستم مديريت بحران شهر تهران مثل هلال احمر اين كشور اعضاي بسيار خوبي دارد و از نظر ظرفيت، توانايي و آمادگي بسيار عالي است. وي با اشاره به تلاش‌هاي دولت و شهرداري تهران درخصوص تشكيل سازمان پيشگيري و مديريت بحران، عنوان كرد: تلاش دولت و شهرداري در زمينه تاسيس سيستم‌ها، تهيه برنامه‌هاي آمادگي و آموزش شهروندان بسيار خوب است. مخير ادامه داد: اينكه مردم نسبت به آموزش‌ها و نكات ارائه شده در اين خصوص حساس و پيگير هستند نشان‌دهنده اين است كه جامعه ايراني يك جامعه علاقه‌مند و نسبت به اطلاعات و راهنمايي‌ها پيگير است.

رئيس بخش كاهش خطرپذيري بلايا در صليب سرخ جهاني، ترافيك را از چالش‌هاي موجود در تهران دانست و عنوان كرد: ممكن است در زمان رخداد زمين لرزه بسياري از مردم در خيابان‌ها باشند و اين نكته مثبتي است، ولي از طرفي اين مسئله شناسايي، جست‌وجو ونجات را مختل مي‌كند.

مخير با توجه به اينكه بحث تاب‌آوري به‌عنوان يك تم جديد در دنيا مطرح است، تأكيد كرد: در قوي‌سازي‌ تاب آوري شهر آگاهي و آموزش همگاني و عمومي نقش بسزايي دارد و براساس تحقيقات انجام شده 78درصد از ريسك خطرات از طريق آموزش و اطلاع‌رساني قابل رفع است.

وي ادامه داد: از ديگر عوامل مهم در تاب آوري بحث پايش و هشدار سريع جامعه محور حوادث است و اينكه چطور اطلاعات دقيق قابل اعتماد به موقع از منابع معتبر به‌دست مردم برسد و مردم هم بتوانند به موقع عكس‌العمل نشان دهند. اين پايش و هشدار سريع جامعه محور يكي از عوامل بسيار مهم كاهش ريسك است. مخير برنامه و طرح جامعه محوري كه به‌صورت مناسب به طرح‌هاي سيستم‌هاي ملي متصل شود را از ديگر عوامل مؤثر در تاب آوري عنوان كرد.

رئيس بخش كاهش خطرپذيري بلايا در صليب‌سرخ جهاني، با توجه به حضور بخش خصوصي در ايران، اظهار كرد: توجه به بخش خصوصي در ايران پيشرفت مثبتي است، چون در شهر تهران بخش خصوصي سرمايه‌گذاري بسيار زيادي مي‌كند و به‌خاطر حفظ منافع و دستاوردهاي خودشان حاضرند سرمايه‌گذاري خوبي در رابطه با بحث پيشگيري و كاهش خطر انجام دهند. مخير با اشاره به عملكرد‌هاي شهرداري تهران، تصريح كرد: تهران از لحاظ محيط‌زيست يكي از بهترين شهرهاست. هم از لحاظ نظافت و هم از نظر فضاي سبز عملكرد شهرداري تهران بسيار ارزشمند است.

وي در ادامه گفت: آگاهي بسيار مهم است. اين مهم نيست كه چه خطري جامعه را تهديد مي‌كند، مهم اين است كه اين آگاهي در ميان تمام افراد جامعه باشد كه چگونه با خطرات مقابله كنند. وسيم، رئيس هلال‌احمر كراچي پاكستان با توجه به اينكه ايران و پاكستان مي‌توانند با يكديگر فعاليت‌هاي مشترك بسياري درخصوص پيشگيري و مديريت بحران داشته باشند، تصريح كرد: برنامه‌هايي چون ايمني مدارس و آموزش كودكان بسيار حائز اهميت است و با اينكه در حوادث پاكستان صدها كودك در مدرسه به‌دليل رخداد حوادث جان مي‌سپارند، ايران در زمينه آموزش به كودكان بسيار موفق بوده است.

کد خبر 294468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha