همشهری آنلاین: محققان آمریکایی و کانادایی در اولین ارزیابی علمی خود در مقیاس بزرگ متوجه شدند که استخراج نفت و گاز و حفر چاه‌های نفتی سبب تغییر اقلیم زمین، نابودی حیات وحش و رشد گونه‌های مخرب گیاهی می‌شود.

بهره‌برداری‌های نفتی عامل نابودی حیات وحش و رشد گونه‌های مخرب گیاهی

به گزارش ایرنا، تقویت فناوری‌های حفاری و تقاضای روز افزون انرژی، منجر به افزایش تولید نفت و گاز شده است به‌طوری که اخیرا در مرکز آمریکای شمالی هر سال 50 هزار چاه جدید حفاری می‌شود.

اما عواقب اکولوژیکی این فعالیت‌های افزایش یافته حفاری چیست؟

محققان دانشگاه مونتانا در اولین ارزیابی علمی خود در مقیاس بزرگ به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه تولید نفت و گاز، مناظر و چشم‌اندازها را درجهان تغییر می‌دهد.

این مطالعه که در آمریکا و کانادا انجام شد، نشان داد که تولید نفت و گاز موجب از دست دادن قابل توجه پوشش گیاهی مراتع و اراضی در سراسر مرکز آمریکای شمالی شده است.

محققان در این مطالعه تخمین می‌زنند که از سال 2000 تا 2012 تولید نفت و گاز موجب از بین بردن مقادیر قابل توجهی از پوشش‌های گیاهی آمریکا شده است.

پوشش گیاهی از بین رفته بر اثر گسترش تولید نفت و گاز در این اراضی، معادل از دست دادن 120.2 میلیون بوشل گندم است که حدود 13 درصد از تمام گندم صادراتی ایالات متحده را در سال 2013 شامل می‌شود.

بوشل یک واحد اندازه گیری در دستگاه آمریکایی است که معادل حدود 36.4 لیتر است.

از سوی دیگر این مطالعه نشان داد که تکه تکه شدن و از دست دادن زیستگاه‌ها مسیر مهاجرت حیات وحش را مختل کرده، رفتار حیات وحش را تغییر داده و به پرورش گونه‌های جدید مهاجم و مخرب گیاهی کمک کرده است.

محققان می‌گویند: سال‌هاست که از اثرات استخراج نفت و گاز آگاه هستیم اما اکنون اطلاعات عملی در مقیاس بزرگ را در دست داریم که به ما می‌گوید ضروری است اکنون برای ایجاد تعادل در زمین، اقدام کنیم.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

کد خبر 294255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha