همشهری آنلاین: مقامات بلندپایه سازمان ملل و یونسکو، در روز جهانی «آزادی رسانه» با انتشار بیانیه‌ای، آزادی بیان را امری حیاتی برای ثبات جهانی دانستند.

به گزارش ایسنا، بان کی - مون دبیرکل سازمان ملل با همراهی ایرینا بوکووا دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و زید رعد الحسین کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته به مناسبت برگزاری روز جهانی «آزادی رسانه» بیانیه‌ای را منتشر و در آن بر اهمیت بالای رسانه‌ها در برقراری صلح و آرامش جهانی تأکید کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

«آزادی بیان و رسانه برای اعمال موفقیت‌آمیز حقوق بشر و حکومت عادلانه در سرتاسر جهان ضروری است. هر دوی این آزادی‌ها برای شکل‌دهی دستور جلسه ماندگار و جدید جهانی لازم است. روزنامه‌نگاری شهروندان را قادر می‌سازد تا از تصمیماتی که برای توسعه جامعه‌شان گرفته می‌شود، اطلاع پیدا کنند. این شغل همچنین بی‌عدالتی، فساد و سوءاستفاده از قدرت را نمایان می‌کند. برای گسترش و ماندگاری صلح باید به حقوق بشر احترام گذاشته شود. همه باید برای دنبال کردن، کسب و بهره‌مند شدن از دانش و اطلاعات از طریق تمام رسانه‌های آن‌لاین و آف‌لاین آزادی داشته باشند.»

در ادامه این بیانیه رسمی آمده است:

«ما به شنیده شدن همه صداها نیاز داریم، مخصوصا صدای زنان. حتی با گذشت 20 سال پس از تصویب "اعلامیه و برنامه عمل پکن"، زنان نماینده‌ای تصمیم‌گیرنده به تعداد کافی، حتی جهت پوشش خبری در رسانه‌ها ندارند. نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم. مردان و زنان باید در امر ایجاد و توزیع خبر سهمی برابر داشته باشند.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، در بیانیه مشترک بان، بوکووا و زید همچنین اشاره شد که با خشونت و عدم امنیتی که در جهان وجود دارد، در هفته حداقل یک خبرنگار جان خود را در مناطق درگیری و یا غیر آن از دست می‌دهد.

بان کی- مون در گزارشی مجزا اعلام کرد که سال گذشته 7 روزنامه‌نگار کشته شدند و بسیاری دیگر بی‌گناه و بدون طی مراتب قانونی در حبس بسر می‌برند و قربانی دولت‌ها شده‌اند.

روز جهانی «آزادی رسانه» رویدادی سالانه است که توسط یونسکو طراحی شده و فرصتی است برای دفاع از آزادی بیان در رسانه‌ها و ادای احترام به روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که جانشان را حین انجام وظیفه از دست داده‌اند. تم این دوره از این رویداد «بگذاریم روزنامه‌نگاری شکوفا شود» است.

کد خبر 294066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha