همشهری آنلاین: مقامات بلندپایه سازمان ملل و یونسکو، در روز جهانی «آزادی رسانه» با انتشار بیانیه‌ای، آزادی بیان را امری حیاتی برای ثبات جهانی دانستند.

به گزارش ایسنا، بان کی - مون دبیرکل سازمان ملل با همراهی ایرینا بوکووا دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و زید رعد الحسین کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته به مناسبت برگزاری روز جهانی «آزادی رسانه» بیانیه‌ای را منتشر و در آن بر اهمیت بالای رسانه‌ها در برقراری صلح و آرامش جهانی تأکید کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

«آزادی بیان و رسانه برای اعمال موفقیت‌آمیز حقوق بشر و حکومت عادلانه در سرتاسر جهان ضروری است. هر دوی این آزادی‌ها برای شکل‌دهی دستور جلسه ماندگار و جدید جهانی لازم است. روزنامه‌نگاری شهروندان را قادر می‌سازد تا از تصمیماتی که برای توسعه جامعه‌شان گرفته می‌شود، اطلاع پیدا کنند. این شغل همچنین بی‌عدالتی، فساد و سوءاستفاده از قدرت را نمایان می‌کند. برای گسترش و ماندگاری صلح باید به حقوق بشر احترام گذاشته شود. همه باید برای دنبال کردن، کسب و بهره‌مند شدن از دانش و اطلاعات از طریق تمام رسانه‌های آن‌لاین و آف‌لاین آزادی داشته باشند.»

در ادامه این بیانیه رسمی آمده است:

«ما به شنیده شدن همه صداها نیاز داریم، مخصوصا صدای زنان. حتی با گذشت 20 سال پس از تصویب "اعلامیه و برنامه عمل پکن"، زنان نماینده‌ای تصمیم‌گیرنده به تعداد کافی، حتی جهت پوشش خبری در رسانه‌ها ندارند. نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم. مردان و زنان باید در امر ایجاد و توزیع خبر سهمی برابر داشته باشند.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، در بیانیه مشترک بان، بوکووا و زید همچنین اشاره شد که با خشونت و عدم امنیتی که در جهان وجود دارد، در هفته حداقل یک خبرنگار جان خود را در مناطق درگیری و یا غیر آن از دست می‌دهد.

بان کی- مون در گزارشی مجزا اعلام کرد که سال گذشته 7 روزنامه‌نگار کشته شدند و بسیاری دیگر بی‌گناه و بدون طی مراتب قانونی در حبس بسر می‌برند و قربانی دولت‌ها شده‌اند.

روز جهانی «آزادی رسانه» رویدادی سالانه است که توسط یونسکو طراحی شده و فرصتی است برای دفاع از آزادی بیان در رسانه‌ها و ادای احترام به روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که جانشان را حین انجام وظیفه از دست داده‌اند. تم این دوره از این رویداد «بگذاریم روزنامه‌نگاری شکوفا شود» است.

کد خبر 294066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha