همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای کشور، «اخلاق حرفه‌ای» است، درباره‌ی آمار نشریات دارای مجوز کشور، بیمه اهالی رسانه، یارانه مطبوعات و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی همزمان با روز جهانی مطبوعات ضمن ارائه آمار کلی مطبوعات، از فضای رسانه‌ای کشور و برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارشاد برای توسعه مطبوعات به ویژه مطبوعات بخش خصوصی سخن گفت.

معاون مطبوعاتی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 7هزار و 800 نشریه مکتوب و الکترونیک در کشور دارای مجوز هستند، گفت: افزون بر 20 درصد مجوز این نشریات در دولت یازدهم صادر شده که نشان از توجه ویژه این دولت به امکان انتشار و فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای دارد.

انتظامی با اشاره به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات طی یک سال گذشته و تاکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات حکومتی و دولتی از ابزار اصلی فعالیت مطبوعات برای ایفای نقش نظارتی‌شان است، خاطرنشان کرد: آزادی دسترسی به اطلاعات یکی از پایه‌های اصلی آزادی بیان و فعالیت حرفه‌ای است و مطابق این قانون دستگاه‌های دولتی موظفند هر آنچه برای مردم ایجاد حق یا تکلیف می‌کند را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دهند.

وی درباره اقدامات حمایتی وزارت ارشاد، به صفر شدن یارانه پرداختی به رسانه‌های دولتی و متعلق به بخش عمومی در جهت ایجاد رقابت در شرایط مساوی اشاره کرد و با بیان اینکه هزینه‌های مطبوعات بسیار بالاست، تصریح کرد: اقدام خوبی که سال گذشته در دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، ایجاد یک رقابت مساوی میان نشریات و روزنامه‌های عمومی و خصوصی بود.

انتظامی که در برنامه «سلام ایران» که به صورت زنده از رادیو ایران پخش شد، صحبت می کرد، طرح اشتراک نیم بها را به عنوان یکی دیگر از اقدامات حمایتی وزارت ارشاد عنوان کرد و با بیان اینکه این طرح هم اکنون در حال اجراست، تصریح کرد: هدف از این طرح تحویل یارانه در مقصد به مخاطب است، هر یک از شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت Eshterak.ir در هر جای کشور با پرداخت نیم بها، نشریه مورد علاقه خود را مشترک شوند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه موضوع اخلاق حرفه‌ای را مطرح و با اشاره به اینکه متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای کشور، اخلاق حرفه‌ای است، اظهار کرد: ذکر منبع، رسیدگی به صحت و سقم، رعایت حریم خصوصی افراد، پرهیز از توهین و تهمت و آن چیزی که می‌تواند فضای رسانه‌ای کشور را آلوده کند از مصادیق اخلاق حرفه‌ای است.

وی با اشاره به شفاف‌سازی معاونت مطبوعاتی در انتشار لیست‌های پرداختی با هدف رد هرگونه شائبه و تخلف، گفت: مطابق قانون مطبوعات در صورتی که نشریه‌ای تا شش ماه پس از اخذ مجوز منتشر نشود باید دلیل آن را به اطلاع هیات نظارت برساند و در صورتی که دلیل قانع‌کننده‌ای برای این امر نداشته باشد پروانه انتشار لغو شده و این فرصت در اختیار دیگر علاقمندان قرار داده می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پایان به موضوع بیمه اهالی رسانه پرداخت و گفت: بیمه خبرنگاران مساله بسیار مهمی است و برای اینکه استقلال حرفه‌ای و ثبات شغلی اهالی مطبوعات حفظ شده و هم مر صریح قانون مطبوعات اجرا شود از صاحبان رسانه‌ها خواسته‌ایم در ازای اینکه همکاران خود را بیمه می‌کنند فیش‌های واریزی به سازمان تامین اجتماعی را به این معاونت ارائه دهند تا عین مبلغ واریزی به حساب آنان واریز شود.

وی همچنین از ارائه بسته حمایتی برای خبرنگاران غیر مستقر و پاره وقت خبر داد که پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای، اطلاع‌رسانی شده بود.

کد خبر 293940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha