همشهری آنلاین: با ادامه حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن و هدف قرار گرفتن بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی شهرهای مختلف، قطع برق و آب، کمبود شدید دارو و غذا و نبود سوخت فاجعه‌ای انسانی در یمن در حال وقوع است.

یمن

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طرف‌های درگیر در یمن را به توقف عملیات نظامی دعوت کرد و هشدار داد، ادامه خشونت‌ها مانع از کمک‌رسانی و ورود کمک‌های غذایی، دارویی و سوخت به مردم یمن می‌شود و این یک فاجعه انسانی است.

بان کی مون در بیانیه پنجشنبه خود از همه طرف‌ها خواست، مسیرهای امنی را برای آژانس‌های حقوق بشری فراهم کنند.

وی مجددا آتش‌بس فوری و توافق بر سر آتش‌بس انسانی را خواستار شد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: حمله به شهروندان و تاسیسات زیربنایی از جمله بیمارستان‌ها و مراکز تجمع مردم و نهادهای وابسته به سازمان ملل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

وی تاکید کرد که خشونت کمک رسانی به مردم تحت محاصره را دچار مشکل کرده است. به ویژه که فرودگاه‌ها نیز بسته شده‌اند.

بان کی مون هشدار داد، در صورتی که امکان انتقال سوخت و کمک به یمن فراهم نشود، روند کمک‌رسانی‌های بشردوستانه تا چند روز آینده ناگزیر متوقف خواهد شد.

وی در گزارش خود اعلام کرد که شبکه آب و فاضلاب و خدمات ارتباطی در یمن تقریباً نابود شده است و بیش از 1200 تن کشته و بیش از 300 هزار تن دیگر به دلیل بمباران در چند هفته گذشته خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل نیز اعلام کرد: به دلیل کمبود شدید سوخت، توزیع غذا در یمن متوقف شده است و در حال حاضر برای ادامه کمک‌رسانی به نزدیک 1.5 میلیون نفر در یک ماه به بیش از 2000 لیتر سوخت نیاز مبرم داریم.

شبکه‌های خبری مختلف نیز از کشته شدن 1300 یمنی از جمله 160 کودک و بیش از 100 زن و زخمی شدن 5000 تن دیگر خبر دادند.

تمیم الشامی، سخنگوی وزارت بهداشت یمن نیز از شورای امنیت و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد برای کمک‌رسانی و امداد دارویی به مجروحان اقدامی انجام دهند چراکه بیمارستان‌ها دیگر آمادگی کافی برای رسیدگی به بیماران و مجروحان را ندارند.

وی افزود: جنگنده‌های ائتلاف به 26 مرکز بهداشتی و بیمارستان حمله کردند و آنها را از فعالیت بازداشتند.

الشامی ادامه داد: نبود سوخت در یمن باعث قطع برق و توقف فعالیت بیمارستان‌ها شده است و بیمارستان‌های یمن تقریباً از کمک‌رسانی به مجروحان و بیماران بازمانده‌اند.

به گزارش خبرنگار شبکه المیادین، در اثر حملات ائتلاف عربی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی منطقه دمنه خدیر در تعز سه تن کشته و بیش از 11 تن دیگر مجروح شدند.

این در حالی است که چورکین نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام کرد که کشورهای عربی با پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی روسیه مخالفت کردند. در این پیش‌نویس خواسته شده به دلیل بحران انسانی در یمن، فوراً آتش‌بس اعلام شود.

بسیاری از خانواده‌ها به ویژه در شهر عدن به دلیل ادامه درگیری‌ها در خانه‌هایشان محبوس شده‌اند و آب و برق و سوخت وجود ندارد و تعداد نانوایی‌های دایر در بیشتر شهرها بسیار کم است.

سخنگوی سازمان یونیسف نیز اعلام کرد: وضعیت انسانی در یمن بسیار سخت است و در حال تبدیل به یک فاجعه انسانی است.

نصرالدین عامر یکی از اعضای شورای اطلاع‌رسانی جنبش مردمی انصارالله نیز اعلام کرد: تلاش عربستان برای تغییر دادن موضع کشور پاکستان نسبت به جنگ علیه یمن دلالت بر این دارد که عربستان در یمن به بن‌بست رسیده است.

عامر افزود: در صورتی که نشان دادن واکنش به حملات عربستان رسما تایید شود، این پاسخ مانند جنگ ششم بسیار کوبنده خواهد بود.

این عضو انصارالله اعلام کرد: نه ارتش و نه کمیته‌ها مسئولیت هیچ‌گونه حمله علیه نیروهای عربستانی را بر عهده نخواهند گرفت چراکه هنوز دستور رسمی برای پاسخ دادن به این حملات صادر نشده است.

همچنین شبکه المنار از ادامه تظاهرات یمن در مخالفت با حملات عربستان در یمن در میدان تغییر صنعاء خبر داد.

این تظاهرات به درخواست کمیته عالی انقلابی یمن برگزار شد که در آن تظاهرکنندگان بر حق ملت یمن در مقابله با تجاوزات عربستان و آمریکا تاکید کردند.

تظاهرکنندگان همچنین از کشورهای حامی حقوق ملت یمن تشکر کردند.

کد خبر 293834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha