همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک اپلیکیشن تلفن هوشمند که هنگام استارت زدن ماشین تلفن همراه نوجوانان را قطع می‌کند، ممکن است به کاهش خطر تصادف بوسیله آنها کمک کند.

به نوشته هلث‌دی بت ابل، استادیار بیماری‌های کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، سرپرست این بررسی گفت: «نوجوانان‌ کاملا قبول دارند که پیامک فرستادن هنگام رانندگی خطرناک است. و تقریبا همه آنها مانند ما می‌دانند که پیام متنی فرستادن در حین رانندگی غیرقانونی است، با این حال اجباری ذهنی به انجام این کار دارند. این روال چالش بزرگی برای بهداشت عمومی است.»

این گروه پژوهشی به دنبال این بود که دریابند آیا تکنولوژی ساده‌ای و جود دارد تا به قول آنها: «اساسا زنگ زدن تلفن را متوقف کند». این فکر آنها را به وسیله‌ای تجربی رساند که تلفن همراه را مسدود می‌کند.

البته نتایج این بررسی که در اجلاس انجمن‌های دانشگاهی متخصصان کودکان ارائه شد را باید مقدماتی به حساب آورد، چرا که هنوز در ژورنال‌‌های با بازبینی سایر پژوهشگران مستقل منتشر نشده است.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که هزینه این تحقیق را تامین کرده است، می‌گوید تصادفات ماشین علت اصلی مرگ اتفاقی در میان نوجوانان آمریکایی است و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ‍‍‍پس از بالا بردن فرمان ماشین، مهمترین عامل خطرساز برای تصادف نوجوانان است و این خطر را ۲۴ برابر می‌کند.

ابل گفت: «یاد گرفتن رانندگی کاری پیچیده و  مشکل است که نیازمند تلاش برای راهیابی و تمرکز حواس و تخمین فاصله و سرعت است و استفاده از تلفن همراه بوسیله یک راننده تازه‌کار روند این یادگیری را مختل می‌کند.»

به گفته ابل یک راه که نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای هم ندارد، این است که والدین قراردادی با کودکانشان ببندند که بر مبنای آن هنگامی که در ماشین هستند، تلفن‌شان را به همراه نیاورند.

اما اغلب کودکان دارای تلفن همراه عادتی تقریبا ذاتی برای پاسخ دادن به تلفن هنگام زنگ زدن آن دارند.

هدف این گروه بررسی امکان جلوگیری از استفاده همراه در محیط ماشین به طور کلی بود. برای این بررسی این پژوهشگران ۲۹ راننده میان ۱۵ تا ۱۸ سال را به سه گروه تقسیم و آنها را برای شش ماه پیگیری کردند.

ماشین‌های که گروه اول می‌راندند، عادی بودند و گروه دوم ماشین‌ها به یک دوربین ویدئویی مجهز بودند که روی آینه عقب سوار شده بود و با یک شتاب‌سنج ارتباط داشت. این دوربین دوجهتی تصاویر درون و بیرون ماشین را در همه رویدادهای رانندگی پرخطر مانند ترمز کردن ناگهانی یا مارپیچ رفتن را برای بازبینی والدین و خود راننده ثبت می‌کرد.

گروه سوم ماشین‌ها علاوه بر دوربین، یک وسیله برنامه‌ریزی‌شده داشتند که همه تماس‌ها و پیامک‌های تلفن همراه متصل‌شده با یک اپلیکیشن به استارت ماشین مسدود می‌شد. این وسیله مسدودکردن تلفن و اپلیکیشن مربوط ارزان هستند و به طور گسترده در بازار موجودند. دوربین را هم گاهی شرکت‌های بیمه به رایگان به رانندگان جدید می‌دهند.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که میزان رویدادهای پرخطر مربوط به استفاده از تلفن بیش از همه در گروهی از نوجوانان کاهش یافت که تلفن‌های‌شان مسدود می‌شد. اما به گفته پژوهشگران با توجه شمار کوچک افراد مورد بررسی، تفاوت‌ میان این گروه‌ها در حدی نبود که از لحاظ «آماری معنادار» باشد.

کد خبر 293812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha