همشهری آنلاین: عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزئیات جلسه این کمیسیون با وزیر صنعت در مورد گزارش تحقیق و تفحص از خودرو گفت: وزارت صنعت اراده‌ای برای توجه به این گزارش ندارد و به همین دلیل سوال از وزیر صنعت در این مورد به صحن علنی مجلس ارائه شد.

فارس نوشت: علی علیلو اظهار داشت: در جلسه‌ای که دو روز پیش با وزیر صنعت در مورد نتایج گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی داشتیم، این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، سوال از وزیر صنعت برای طرح در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارائه شد.

وی توضیح داد: در این جلسه که در وزارت صنعت برگزار شد، عنوان کردیم مسئولان وزارت صنعت اراده‌ای برای ایجاد تحول اساسی در صنعت خودرو ندارند و نمی‌خواهند مشکلات این صنعت را به طور ریشه‌ای برطرف کنند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت برای ارائه گزارش در مورد نتایج حاصل از گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی دو ماه از مجلس مهلت خواسته بود، افزود: سه تا چهار ماه از آن زمان می‌گذرد، ولی اقدامی از طرف وزارت صنعت صورت نگرفته است.

علیلو با اشاره به ارائه سوال از وزیر صنعت در مورد اجرای گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به هیات رئیسه مجلس، گفت: سوال ما این است که چرا وزارت صنعت نسبت به این گزارش بی‌توجه بوده و اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

وی تصریح کرد: قرار بود وزارت صنعت گزارش کاملی در این مورد به ما ارائه دهد اما تاکنون مطلب قابل قبولی به دست ما نرسیده است.

* در قرارداد جدید، پژو باید ضمانت دهد

وی در ادامه با اشاره به توجه گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی به موضوع همکاری شرکت پژو و رنو فرانسه با ایران، گفت: شرکت پژو در گذشته، بداخلاقی‌هایی داشته و نسبت به مفاد قراردادش با ایران بی‌تعهدی نشان داده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: اگر این شرکت بخواهد دوباره با ایران‌ خودرو همکاری کند، باید در قرارداد جدید بندهای ضمانتی و جبران خسارت وارد شده از سوی پژو به ایران دیده شود و همچنین تضمین‌های لازم ارائه شود تا دوباره شاهد ایجاد خسارت برای کشور نباشیم.

* رنو کلاهبرداری کرد

وی در مورد تخلفات شرکت رنو نیز گفت: رنو در اجرای قرارداد با ایران دچار تخلف مجرمانه شده و اگر بخواهد مجدداً با کشورمان همکاری داشته باشد، تا زمانی که تسویه‌ حساب نکند و وضعیت قرارداد گذشته بین رنو پارس و رنو فرانسه مشخص نشود، اجازه انعقاد قرارداد با این شرکت فرانسوی را نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه شرکت رنو به درستی مفاد قرارداد با ایران را اجرایی نکرده است، گفت: رنو در همکاری با ایران، کلاهبردارانه عمل کرده و بخشی از تعهدات این شرکت عملی نشده است.

علیلو توضیح داد: یکی از این موارد، بالا بودن قیمت فروش تندر 90 است، به طوری که قیمت تمام شده این خودرو باید یک عدد مشخص می‌شد که در حال حاضر این رقم بسیار بالاتر است و همین مسئله باعث شده تا این خودرو 10 تا 12 میلیون تومان گران‌تر به مردم عرضه شود.

وی ادامه داد: همچنین تعهد رنو برای صادرات تولیدات مشترک با ایران عملی نشده و مسئله بومی‌سازی و داخلی سازی محصولات نیز محقق نشده است.

کد خبر 293733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha