همشهری آنلاین: در پی تغییراتی در آیین‌نامه اکران سال جاری، برخی از سینماگران دیدگاه‌های خود را درباره این تغییرات مطرح کردند.

به گزارش ایسنا‌، هفته گذشته آیین‌نامه اکران امسال پس از مدت‌ها کش و قوس تکمیل شد و برای تصویب و اجرایی شدن به سازمان سینمایی ارایه شد و هنوز به دفاتر پخش اعلام نشده است.

در ادامه با توجه به کلیاتی که درباره تغییرات آیین‌نامه شورای صنفی نمایش مطرح شده است،نظر برخی سینماداران را جویا شدیم.

در همین ربطه رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت:خوشبختانه امسال عضو گروهی بودم که آیین‌نامه جدید را تدوین کردند و در تمام جلسات تدوین حضور داشتم.

او اضافه کرد: بیشترین تغییرات آیین‌نامه امسال به تغییر سرگروه‌ها بر می‌گردد که به موجب آن سینماهای قدس و آفریقا‌ و سینما فرهنگ از سرگروهی آزاد شدند.

سعیدی‌پور در عین حال مشکل سینمای ایران را فراتر از اینها دانست و توضیح داد: مشکل اصلی ما در سینما، نبود فیلم خوب است که اگر اکران شود، تمام مسائل حل خواهد شد.

اواضافه کرد: با توجه به نگرشی که نماینده کانون کارگردانان یا تهیه کنندگان یا دفاتر پخش دارند‌، تلاش شد مشکلاتی که سال‌های گذشته وجود داشته در آیین‌نامه جدید حل شود.

سعیدی‌پور اضافه کرد: کم کردن سهمیه پخش دفاتر مشکلی را حل نکرده بود، همه اینها یک مسکن برای اکران سینمای ماست. در حالی که باید به دنبال دارویی باشیم که سینمای بیمار ما را درمان کند.

مدیر سینما «آزادی» یادآور شد: هرچند آیین‌نامه باعث نظم اکران و تفکیک مسئولیت و حقوق هر یک از بخش‌ها می‌شود، اما مهم این است که سینما فیلم خوب می‌خواهد و فیلم خوب هم سالن سینمای خوب می‌خواهد، یعنی اینها مکمل یکدیگر هستند.

او با اشاره به شرایط فعلی سینمای جهان و در دسترس بودن آثار روز دنیا خاطرنشان کرد: باید برای ساخت فیلم‌های خوب سرمایه‌گذاری کنیم، فیلم‌هایی که مردم نسبت به آن واکنش نشان دهند چرا که امروز شرایط با 20 سال پیش بسیار متفاوت است و مردم حتی در گوشی‌های تلفن همراه خود می‌توانند فیلم‌های روز دنیا را ببینند و دستشان کاملا باز است. قرار نیست ما برای مردم فیلم انتخاب کنیم بلکه هرکس در دنیای امروز می‌تواند فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کند.

سعیدی‌پور با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ تماشای دست جمعی فیلم در سینماها افزود: باید فرهنگ فیلم دیدن در سینما به یک قاعده تبدیل شود. اما در هر حال تغییر آیین‌نامه اکران امسال در حد فعلی هم خوب است.

در همین زمینه علی سرتیپی دیگر تهیه کننده و پخش کننده سینما به ایسنا گفت: اول باید آیین نامه به طور رسمی اعلام شود تا بعد بتوانیم درباره آن صحبت کنیم اما براساس آنچه در اخبار منتشر شده است با محدودیت‌های آیین نامه جدید مخالفم.

سعید خانی دیگر پخش کننده سینما نیز با انتقاد از تدوین دیرهنگام آیین نامه اکران یاداور شد:این آیین نامه بسیار دیر تنظیم شد و به اکران امسال لطمه زد، این اتفاقات باید بهمن و حداکثر اواسط اسفند سال گذشته رخ می‌داد و به ما به عنوان سینمادار اعلام می‌شد.

او ادامه داد:تدوین آیین نامه امسال مانند لایحه بودجه‌ای است که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین با ماه‌ها تاخیر به مجلس ارائه کرد، در حالی که برای من به عنوان پخش کننده سینما مهم این است که یک ماه پیش از شروع سال جدید آیین‌نامه سال را بدانم.

خانی در عین حال متذکرشد: وزارت ارشاد باید برای سرگروه‌ها مزایایی در نظر بگیرد که سرگروهی برایشان جذاب باشد. چرا که در حال حاضر بسیاری از سینمادار‌ها از سرگروهی سرباز می‌زنند و کسانی تمایل به سرگروهی دارند که یا خودشان فیلم دارند یا سینمایی متعلق به نهادهای دیگر هستند.

این پخش کننده سینما اضافه کرد: بعضی از دوستان فکر می‌کردند با محدود کردن دفاتر پخش رشد می‌کنند که تجربه سال‌های پیش نشان داد که چنین چیزی نیست و برای ایجاد رقابت میان دفاتر نمی‌توان با محدودیت رقابت ایجاد کرد.

اما مهدی صباغ‌زاده دیگر پخش کننده و تهیه کننده سینما معتقد است: تغییر و تحولات آیین‌نامه جدید بسیار جزئی است و تغییرات کلی را در بر نمی‌گیرد.

او اضافه کرد:تغییر گروه‌ها بد نیست به هر حال تنوع است و شاید جلوی یکسری مشکلات احتمالی را بگیرد و باعث شود فیلم‌های بیشتری اکران شود. اما مهم این است که شورای صنفی نمایش بتواند عدالت را در اکران‌های سینمایی رعایت کند.

صباغ‌زاده افزود:اگر نمایندگان صنوف در شورا حضور داشته باشند و خودشان هم فیلم نداشته باشند، شرایط به عدالت نزدیک‌تر می‌شود. اما حضور اعضایی که خودشان فیلم دارد مشکل ساز می‌شوند چرا که معمولا منافع فردی را به منافع گروهی ترجیح می‌دهند. با این حال باید ببینیم این آیین‌نامه چگونه اجرا می‌شود تا بعد بتوانیم آن را بهتر ارزیابی کنیم.

کد خبر 293353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha