همشهری آنلاین: محققان علوم شیلاتی کشور موفق به جمع‌آوری و شناسایی ۱۶۰ گونه مختلف جلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شدند.

اطلس جلبک‌های دریایی سواحل جنوب کشور تدوین شد

به گزارش ایسنا، مهندس بایرام محمد قرنجیک و همکارانش در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به منظور شناسایی و معرفی جلبک‌های دریایی سواحل خلیج فارس و دریای عمان از منطقه گواتر واقع در شرقی‌ترین قسمت استان سیستان ‌و بلوچستان تا منطقه گاوبندی - مرز بین استان بوشهر و استان خوزستان - به مدت دو سال نمونه‌برداری کردند. در این راستا، محدوده رویش جلبکی در قسمت بین جزر و مدی هر منطقه با ثبت موقعیت‌های جغرافیایی آن‌ها بوسیله GPS دستی تعیین شد. سپس در سیستم GIS و با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای، محدوده‌های مورد مطالعه هر منطقه به طور جداگانه به دست آمد. نمونه‌برداری به طور ماهانه با برداشت تمام گونه‌های واقع در هر منطقه صورت گرفت. گونه‌های جلبکی به مرکز تحقیقات شیلاتی چابهار منتقل شده، پس از شست‌وشو و تفکیک، مورد شناسایی قرار گرفتند.

با توجه به تقسیم‌بندی سه قسمتی عرض ساحل (از خشکی به دریا) از روی بیش‌ترین حضور گونه‌ها در این قسمت‌ها، جایگاه ترجیحی رویش آن‌ها نیز تعیین شد. نمونه‌ها به وسیله منابع و کلیدهای شناسایی موجود در مرکز، مورد شناسایی اولیه قرار گرفته و پس از عکسبرداری و تهیه هرباریوم جلبکی، جهت تکمیل شناسایی و تایید نهایی علمی به صورت هرباریوم همراه با مشخصات مربوطه به مجامع علمی کشورهای خارجی ارسال شدند.

به گفته محققان، نتایج حاصل از این بررسی‌ها، جمع‌آوری 180 گونه جلبک بوده که 160 گونه از آن به تایید رسید. از این تعداد 38 گونه جلبک سبز، 39 گونه جلبک قهوه‌ای و 82 گونه جلبک قرمز و یک گونه جلبک سبز-آبی بوده است. جلبک‌های سبز در بالاترین قسمت ساحل، جلبک‌های قهوه‌ای کوچک در قسمت‌های میانی و بزرگ در نواحی پایین‌تر همراه با جلبک‌های قرمز مشاهده شدند.

از قسمت شرق به غرب سواحل جنوب (از استان سیستان و بلوچستان به طرف استان خوزستان) به دلیل کم شدن سواحل صخر‌ه‌ای و افزایش شن و سپس گلی شدن، تنوع و تعداد جلبک‌ها کاسته می‌شود.

بر اساس این بررسی، استان خوزستان به دلیل ماسه‌ای و گلی بودن سواحل، عاری از پوشش جلبکی بوده است.

حاصل این مطالعه، چاپ اطلس جلبک‌های دریایی سواحل جنوب کشور بوده است.

کد خبر 293302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha