همشهری آنلاین: رایزنی معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور «اشمیت» در وین و در راستای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز شد.

مذاکره

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و همچنین «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دقایقی قبل در شهر وین و در راستای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست عراقچی بامداد چهارشنبه تهران را به مقصد وین ترک کرد و دیروز (چهارشنبه) 2 دور رایزنی با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت دوجانبه و همچنین با حضور کارشناسان 2 طرف در راستای نگارش متن برجام داشت.

طرفین روز گذشته جمعا 4 ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

قرار است فردا (جمعه) هم نشست معاونان ایران و 6 کشور (آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین) در وین برگزار شود.

این مذاکرات در چارچوب تدوین متن نهایی توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد و آنگونه که افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد بحث تحریم‌ها در صدر گفت‌وگوها در وین خواهد بود.

عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در بدو ورود به وین عنوان کرد: از امروز کار نگارش این راه حل‌ها با همه جزئیاتش شروع خواهد شد که البته کار سختی است.
وی افزود: به مدت 3 روز در وین خواهیم بود و بعد درباره ادامه جلسات تصمیم گیری خواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم‌هاست و باید در این خصوص بتوانیم راه‌حل‌هایی را که به دست آمده، دقیق‌تر و ابهامات و پرسش‌ها را کمتر کنیم.
عراقچی با بیان اینکه امیدوار هستیم در فاصله‌ای که در اختیار داریم و حتی زودتر بتوانیم جمع بندی‌ها را انجام دهیم، در پاسخ به این سوال که آیا از امروز نگارش متن آغاز خواهد شد، گفت: این نحوه کار ما روی سند نهایی است و ممکن است از امروز شروع شود.

ادامه رایزنی های هسته‌ای هم هفته آینده در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT از سر گرفته خواهد شد و بامداد یکشنبه ظریف بدین منظور به نیویورک می‌رود و تیم مذاکره کننده نیز او را همراهی می‌کنند و آنگونه که افخم اعلام کرد احتمال دارد با توجه به حضور وزرای خارجه 6 کشور در نیویورک، نشستی نیز در سطح وزرای خارجه برگزار شود که هنوز نهایی نشده است.

 

کد خبر 293069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha