سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

محمد امین خرمی: با گذشت ۳ روز از حادثه واژگونی قایق پناهجویان در دریای مدیترانه و با تأیید مرگ حداقل ۸۰۰ نفر در این حادثه از سوی سازمان ملل، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در تاریخ این دست حوادث رقم خورده است.

حوادث دریایی

برخي منابع تعداد كشته‌هاي اين حادثه را تا 900 نفر اعلام كرده‌اند.طبق گزارش‌ها اين قايق كه صبح روز يكشنبه از شهر طرابلس در شمال ليبي به مقصد ايتاليا حركت كرده بود تنها حدود 20متر طول داشت اما 800تا 900 نفر را در خود جاي داده بود كه بيشتر آنها از كشورهاي سوريه، اريتره و سومالي بوده‌اند. تنها 28نفر از اين تعداد نجات پيدا كرده‌اند كه كاپيتان و يكي از خدمه قايق در ميان آنها هستند. گزارش‌ها حاكي از بازداشت اين دو فرد توسط گارد ساحلي ايتالياست.

مقام‌هاي ايتاليايي روز دوشنبه اعلام كردند با نزديك شدن يك كشتي باري به قايق مهاجراني كه درخواست كمك كرده بودند، ناگهان عده زيادي از مسافران به اين اميد كه زودتر نجات پيدا كنند به يك سمت قايق هجوم آوردند و اين باعث بر هم خوردن تعادل و در نتيجه واژگون شدن قايق شد.به گفته يكي از نجات يافتگان، قاچاقچيان در طول مسير برخي از مسافران را در كابين‌هاي قايق حبس كرده بودند تا از ازدحام آنها روي قايق جلوگيري كنند.

وال استريت ژورنال در گزارشي گروه‌هاي تروريستي فعال در ليبي را در تجارت بزرگ انتقال پناهجويان از اين كشور به جنوب ايتاليا دخيل دانسته است. به گفته اين روزنامه درآمد ناشي از اين تجارت صرف خريد تسليحات براي حضور در جنگ داخلي ليبي مي‌شود. طبق آمار ارائه شده از سوي سازمان بين‌المللي مهاجرت، با احتساب حادثه اخير تنها طي 4‌ماه ابتداي سال‌جاري ميلادي هزار و 700نفر در تلاش براي رسيدن به خاك اروپا از طريق درياي مديترانه جان خود را از دست داده‌اند. هفته گذشته نيز يك قايق ديگر با بيش از 500سرنشين در نزديكي آب‌هاي ايتاليا دچار حادثه شد كه بيش از 400نفر در اين حادثه كشته شدند. براساس آمار اين سازمان، طي سال‌جاري ميلادي 35هزار نفر خود را از طريق آب‌هاي مديترانه به اروپا رسانده‌اند كه از اين ميان 23هزار و 500نفر وارد سواحل اروپا شده‌اند و بيش از 12هزار نفر خود را به يونان رسانده‌اند.

  • اقدام اتحاديه اروپا در برابر بحران مهاجران

در عكس العمل به حادثه روز يكشنبه، وزراي كشور و امور خارجه كشورهاي اروپايي در جلسه‌اي اضطراري در مقر كميسيون اروپا در لوكزامبورگ گرد هم آمدند و طرحي 10ماده‌اي را براي مبارزه با روند كنوني مهاجرت غيرقانوني به خاك اروپا و قاچاقچيان انسان به تصويب رساندند. براساس اين طرح، عمليات گشتزني نيروهاي ساحلي در درياي مديترانه در قالب عمليات كنترل مرزهاي اروپا كه به «تريتون» معروف است، تقويت خواهد شد و محدوده گشتزني اين نيروها در درياي مديترانه گسترش پيدا خواهد كرد. كشورهاي اروپايي متعهد شده‌اند كه پول و تجهيزات لازم براي گسترش اين عمليات را تأمين كنند.

اتحاديه اروپا همچنين طبق طرح اعلام شده به‌صورت نظام‌مند براي توقيف و انهدام كشتي‌ها و قايق‌هاي قاچاقچيان دست به اقدام نظامي خواهد زد. عمليات نظامي اين اتحاديه عليه دزدان دريايي در آب‌هاي سومالي به‌عنوان الگوي اين عمليات معرفي شده است. در مقابل برخي كشورهاي اروپايي نسبت به گسترش عمليات گشتزني و نجات در درياي مديترانه محتاطانه برخورد كرده‌اند. به اعتقاد آنها افزايش عمليات نجات در مديترانه كار قاچاقچيان انسان را ساده‌تر خواهد كرد و همچنين باعث خواهد شد مهاجران بيشتري براي ورود غيرقانوني به اروپا اقدام كنند.

در ميان افرادي كه با قايق خود را به خاك اروپا مي‌رسانند، سوري‌ها بيشترين آمار را به‌خود اختصاص يافته است. سوريه درگير جنگي داخلي است كه تاكنون به كشته شدن بيش از 200هزار نفر و آواره شدن ميليون‌ها نفر منجر شده است. اتباع اريتره در شمال شرق آفريقا دومين گروهي هستند كه براي رساندن خود به اروپا از طريق ليبي دست به خطر عبور از درياي مديترانه مي‌زنند.

براساس قوانين اروپا پناهجويان زماني كه به خاك يكي از كشورهاي اروپايي مي‌رسند مورد مصاحبه قرار مي‌گيرند و از آنها انگشت‌نگاري مي‌شود. كشورهاي اروپايي مراكزي را جهت نگهداري از اين مهاجران درنظر گرفته‌اند و مراقبت‌هاي بهداشتي لازم از آنها انجام مي‌شود. اين كشورها 11‌ماه فرصت دارند تا به پرونده اين افراد رسيدگي كنند و درصورت تأييد امكان اقامت در كشورهاي اروپايي را به آنها بدهند. از افرادي كه صلاحيت‌شان مورد تأييد قرار نگيرد، خواسته مي‌شود خاك اروپا را ترك كنند. مواردي نيز به اخراج اين افراد منجر مي‌شود.

فعالان حقوق بشر و امور پناهندگان معتقدند مقام‌هاي اروپايي فارغ از پرداختن به مسئله كنترل مرزهاي خود و موضوع قاچاقچيان انسان، بايد به ريشه‌هاي اين بحران توجه كنند. فلاويوو دي جياكوم سخنگوي سازمان بين‌المللي مهاجرت، اقدام پناهجويان براي پذيرفتن خطر در عبور از درياي مديترانه و رساندن خود به خاك اروپا را ناشي از مشكلاتي مي‌داند كه گريبانگير كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه است. به اعتقاد او فقر، عدم‌ثبات سياسي و جنگ‌هاي داخلي در اين مناطق عوامل اصلي در اقدام اين افراد براي مهاجرت غيرقانوني به اروپاست.

کد خبر 292887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha